Så jävla tråkigt att de inte kunde vara så här vettiga INNAN lägenheten försvann.... hoppas att nästa som kommer upp är minst lika bra, och att den kommer snart!!
Alltså det finns ju andra lägenheter ute nu med. Men så många köpoäng som jag har har jag ju vetat att jag får vilken lägenhet jag vill eftersom jag kommer ha plats ett. Så jag vet dels att jag har råd att vara kräsen, och dels är lite angelägen att inte kasta bort alla poängen på "vadsomhelst".
Och lägenheten jag ville ha hade så jäkla många rätt. Risken är det är mycket svårt hitta en likvärdig. Det var sjukt nära jobbet (fördel både för mig och möjliggör gå hem och rasta hund på lunchen = ingen kostnad för hunddagis), högst upp i litet hus med få våningar, extremt ljudisolerat (inte vräkt om hunden vaktar), det var porttelefon - dvs inget spring i trappen hunden kan trigga på. Bra planlösning, massa charm. Bra parkering trots mitt i stan. Fräsch. EXTREMT bra förvaring och riktigt kök trots etta. Stort förrådshus i källaren. Tvättstuga i husets källare. Mm.
Sa jag att det var låg hyra med?
De som ligger ute nu som är i rätt del av stan. Så en är väl bra (utan att ha sett den inuti). Men 15 min promenad från jobbet istället för två. Inte våning högst upp. Inte tvättstuga i samma hus. Ingen porttelefon. Ingen finfin förvaring (men för all del en sovalkov). Ja ni fattar..
Jag vet jag låter som en bortskämd fyraåring men vad fan jag har kollat lägenheter (på webben) i nio månader. För att hitta en med perfekt läge och så vidare.
En annan som är suverän planlösningsmässig och tom har två fördelar mot den de snuvade mig på (den har badkar och inglasad balkong) ligger på sjätte våningen i ett "höghus". Jag vill inge bo i en hög betongklump!
Bolaget har en dum rutin med visningar med. Eller den är sund sett till den som bor i lägenheten. Men de lägger ut med info i text och planlösningen på skiss. Sen får man anmäla intresse. De 10 med högst köpoäng får erbjudande om bostad. Då får man även möjlighet att kontakta hyresgäst och titta på lägenheten. Sen ska man svara ja eller nej. Den med högst köpoäng som svarat ja erbjuds lägenheten.
Om man svarar nej så om man svarat nej tre gånger inom en löpande 30-dagars period så spärras man från att anmäla intresse de närmsta 30 dagarna. Och jag måste se en lägenhet inifrån för att kunna avgöra om jag vill bo där. Så det går inte heller att "titta på lite allt möjligt och se om man faller för den ändå"
Så. Det KAN komma ut en liknande imorgon. Eller så kan det ta två år. senaste åren har TVÅ lägenheter kommit ut på gatan den jag ville ja ligger. En i juli och så "min" i september..
*gnäll-Alex*