Afghanälskare!

G

gisela

Finns det någon här som haft afghan? jag är ju så jättesugen på en,men har hört så mycket negativt om denna rasen.Själv tycker jag dom verkar vara så underbara.Snälla berätta allt ni vet!

Sv: Afghanälskare!

Afghanerna är jättetrevliga! Förr kunde dom vara svåra i temperamentet men det är mycket bortavlat nu. Alla afghaner jag träffat har varit jättesnälla. Se till att ta kontakt med en seriös och bra uppfödare som du kan hitta på http://hem.spray.se/sveriges.afghaner/HS/
Där kan du läsa allt du vill veta om afghaner.
Ett tag tog jag hand om en omplaceringsafghan. Hon är så rar, lättlärd och snäll. Tyvärr klarade hon inte vara ensam när jag jobbade. Även om jag jobbar max halvtid. Nu bor hon hos min mormors väninna som är över 80 år. Dom älskar varandra.... Denna dam har haft olika hundar hela livet. Hon har aldrig haft en sådan underbar hund som denna tik säger hon :)
Det du ska tänka på innan du skaffar en afghan är att dom kräver mycket pälsvård. Ska även badas en gång i veckan. Min mormors väninna har ju sin tik nerklippt men har man en fullpälsad afghan så är det mycket jobb.

Känner en som har en Afgan! Den är också väldigt trevlig att ha och göra med. Men eftersom den har så pass starka jaktinstingter så kan man inte ha den tillsammans med andra mindre djur då instingterna lät ta över.

Hade en afghan på 80-talet som hette Kashmar. Black and tan. Han var såå vacker, men tyvärr nästan helt IQ-befriad. Gick inte att dressera alls. Falsk var han också. Så fort man vände ryggen till så var han och stal mat på bordet, låg på överkastet fast han inte fick, men när man kom hem hoppade han ner på golvet och låtsades sova, fast sängen där han legat fortfarande var varm. Nu övergick han i min ägo vid 2 års ålder, då han blev en "skillsmässohund". Det jobbigaste var nog denna enorma päls som måste borstas varje dag. Klippte ner honom en gång, var tvungen p.g.a tovorna som kom blixtsnabbt. Men som sagt, mycket vänlig och otroligt vacker. Om du skaffar en får du inte vara främmande för pälsvården. Gör man det varje dag är det inga problem. Sen är det ju en fördel att få hunden som valp, inte som vuxen med redan "färdiga ideér i huvet. Lycka till.

Jag har hört att dom är svåra att dressera. Och vill man ha en sån hund då lära man vara intresserad av pälsvård. Mycket päls att hålla reda på. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 137
Senast: AraSlei
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 210
Senast: Lillefrun
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka