Affenpinscher Och tysk spets. Ska köpa hund men vet ej ras

K

Krummi

Jag skulle bli glad att få info om affenpinscher, hur stor blir en hane ca som vuxen, cm och vikt. Pälsvård, temprament och exteriör. Gärna bilder också. Samt att någon som äger en berättar om sin hund:) har funderat på att köpa en men är inte säker än på att det är rasen för mig då jag har funderat på Lhasa apso eller shih tzu. Dom två raserna känner jag väl till:) Lhasa apso har jag själv ägt och shih tzu genom kompisar, har stor hundvana men kan inte känna till alla raser ändå;)
Gärna länkar som handlar om skötsel också:)

En till ras jag funderar på är tysk spets, samma där.
Storlek, cm, vikt och exteriör. Temprament och skötsel. För och nackdelar med rasen.
Någon ägare till tysk spets får gärna berätta om sin hund.
Gärna även här länkar om hundrasen av intresse. :confused:

Sv: Affenpinscher Och tysk spets. Ska köpa hund men vet ej ras

Tack:) provade först söka på mobilen men hittade inte sök på svenska sidor och fick då bara upp en massa utlänska klubbar och kennlar:(

Kl
Nix, har inte kollat på deras sidor då jag inte hade adressen och det inte gick bra att söka på mobilen.

Jag har två tyska spetsar - mittelspitzvarianten. Mina är åt det större hållet, en är på gränsen till för stor och den andra är lite mer "lagom-fast stor" :D

Mina är väldigt olika i sättet, min äldsta är nervös av sig och väldigt "skvättig" och avvaktande vid möte av nya människor och hundar. Han hämtade jag hem när han var 6 månader gammal, han var helt otränad både socialt och mentalt och inte alls miljötränad, så mycket av våra problem sitter i det.

Den yngre därimot är precis som de "ska" vara, pigg och glad och älskar de flesta. Han har väldigt mycket "go" i honom, han kräver sin aktivering och älskar att träna. Han är mer aktiv än en "normal-mittel", han blir väldigt dryg och tuggar på saker osv om han inte får sin aktivering. Tränar tävlingslydnad 2-3 pass i veckan och går på långa skogspromenader på 2-3 timmar alla andra dagar nu på vintern. Så fort det går börja spåra ordentligt här uppe igen så börjar vi med det igen, viltspår älskar han!

De hänger gärna med på allt. Jag har haft med dem när jag ridit helt normala ridpass med alla gångarter, jag brukar köra skoter när de är med (får köra sakta så de hinner med, så klart), de älskar att åka och hälsa på folk.

Väldigt lättsamma hundar över lag. De skäller ju en del, mest när det kommer någon. Min ena skäller fruktansvärt mycket ute också (den osäkra av dem) medan den andra knappt öppnar munnen när vi är ute, tror jag hört honom skälla 2 gånger totalt ute.. Och de flesta andra jag träffat är också tysta ute.

Pälsen behöver man bara borsta igenom någon gång ibland, pälsen i "byxorna" och bakom öronen kan tova sig lite om man inte borstar igenom dem ibland. Jag borstar kanske en gång varannan vecka.

Storleksmässigt ligger de mellan 30-38 i mankhöjd och väger mellan 4-9 kg, idealet ligger på 34cm/7kg ungefär. Min yngsta väger 9,5 kg och den andra 6,5 kg.

Så ja.. I det stora hela är det en ganska lättsam ras. Nackdelen är väl skällandet men det går leva med, ett par skall när det kommer någon och hälsar på är helt okej i mina ögon. Skällandet minskar om de blir ordentligt aktiverade..

Glömde få med att det är väldigt lite jakt i dessa hundar, och att de är väldigt trogna sin matte/husse! Går att ha lösa i skogen utan att de drar iväg på egna äventyr, de håller sig nära och har bra koll på vars man är :)

Hejsan
Jag har tre stycken affenpinschrar och dom är i oldrarna 10år 8år och 7år i år.
Det är en underbar liten ras tycker jag.
Jag rekomenderar dej att gå in på denna kenneln och kolla hon är en super gullig tjej som har lång erfarenheter av rasen.
Mina hundar kommer ifrån henne.

Här kommer länken du kan gå in på http://home.swipnet.se/affenpinscher/

Lycka till men om du ska välja en Affenpinscher tycker jag du ska prata med henne hon heter Camilla.

Rasen är underbar Mvh Yvonne

Tack för svaren blev jätteglad att läsa om era hundar:)
Kul att dom orkar följa med på en ridtur, då jag har snälla hästar.
Jag har hittat en unghund som jag ska träffa på fredag. Enda problemet är att det är en mix mellan affenpinscher och tysk spets, 50/50.
Vill inte bli lynschad nu för att jag väljer en blandis och jag föll för hans underbara ögon och utseende;) och han låter helt rätt för mig då jag älskar att träna, lydnad, agility och spåra.
Längtar så, önskar att jag kunde åka tidigare.

Någon som har erfarenhet på korsningar av någon av dessa två raser?

Nästa hund blir dock mest troligt en renrasig affenpinscher då jag fastnade så otroligt för denna hundras.

Om någon vill så få dom hemskt gärna lägga in någon bild:)

Senast ändrad av en moderator:

Hejsan
Lycka till med ditt hundköp.

Kram Borzoi

Tack:)

Det verkar inte finnas allt för många i Sverige av affenpinscher och det är synd. Jag tycker dom verkar vara helt underbara och passa mig.

Få jag fråga hur stora är dina både vikt och cm?
Han jag ska hämta på fredag och ha på prov en månad är ungefär lika stor som affenpinscher och rätt lik för otränat öga annars ser man att spetsen finns där ganska mycket också. Han charmade mig direkt och det är väldigt ovanligt, har bara hänt en gång tidigare och det var en häst.

Jo en fråga till såg i hundbok om raser att han räknades som dvärghund men på skk hörde han inte till dem gruppen, det är väl i infon från skk som är rätt? Vad är Max storleken på dvärghund?

Kram Krummi

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 790
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 684
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
16 832
Senast: Bison
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 307
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka