Affärskramar

TygerTyger

Trådstartare
Jag har just upptäckt att folk kramar varandra i affärsrelationer. Nu skulle jag behöva hjälp att förstå fenomenet bättre. Visste ni andra det här sedan tidigare? Kan ni förklara reglerna?

Har nytt jobb sedan en tid tillbaka och vi arbetar i princip alltid i arbetslag om två personer. Låt oss kalla rollerna 1 och 2. Vi har ett gäng av varje på min avdelning. Jag är 2. Ett typiskt händelseförlopp:
  • Genom kontakter med 1 kommer en extern kund fram till att hen vill ha vårt företags hjälp att lösa ett problem. Vanligtvis behöver man dels svar på några frågor och dels en förklaring av vad svaren innebär för ens organisation. De flesta kunder har vid något tidigare tillfälle fått hjälp av vårt företag, oftast av samma 1.

  • 1 kommer tillbaka till vårt kontor och stämmer av med en 2 att man kan bilda lag för att lösa uppgiften. Det är alltså inte samma 1 och 2 som jobbar ihop varje gång.

  • Ibland går 1 och 2 sen på ett gemensamt möte med kunden för att bestämma detaljerna i problemet/lösningsprocessen men andra gånger krävs bara korta avstämningar via mejl.

  • De flesta mejlen skickas av 2, med 1 på cc, eftersom 1 redan sitter och funderar på vilka fler problem vi kan lösa. 1 är inblandad främst då större beslut måste fattas och när relevant info är inhämtad och klar så att det är dags att tänka till.

  • De flesta problem tar någon månad att lösa och i slutet av processen åker 1 och 2 till kundens kontor och presenterar lösningen samt svarar på följdfrågor.

  • Ibland får 1 i uppdrag att hjälpa kunden använda resultaten, t ex genom att komma tillbaka och hålla utbildningspass med berörda parter i organisationen. Då brukar 2 inte behövas.
Nu har det hänt vid ett flertal tillfällen att 1 och kund kramas när vi kommer dit för möte. Med mig har kunden skakat hand vid första tillfället. I slutet av mötet kramas de igen och då har kunderna även tagit initiativ till att krama mig. När vi har nästa möte med samma kund så kramar de även mig redan vid start. Vilka som kramas verkar bundet till kön, med kvinnor som mer krambenägna än män, men jag är osäker på om det är kundens eller 1s kön som styr. Kanske bådas. Men vad mer?

Inser att jag kanske framstår som överdrivet negativ och vill därför tillägga att jag visst kan kramas om det nu är önskvärt. Jag hade bara ingen aning om att de här situationerna skulle uppstå och nu vore det mycket välkommet att förstå hur andra gör och hur det i allmänhet fungerar.
 
Nej, jag har under 20 års yrkesverksam med mycket kundkontakter aldrig kramat en kund, eller blivit utsatt för kramförsök. Och skulle inte heller vara bekväm med det.

För mig är det att steppa över gränsen för personlig integritet. Handshaking är alldeles tillräckligt för att hälsa.
 
Jag jobbar som konsult inom affärssystem och har oftast en längre relation med kunderna än vad du verkar ha (projekten tar i allmänhet 6-12 månader att genomföra, ibland längre), och jag kan bara minnas EN kundperson som jag kramar. Och det är då en person jag haft kontakt med i mer än 15 år, och som jag även på ett personligt plan kommer mycket bra överens med. (vi är båda kvinnor, om det nu spelar någon roll)

Ditt scenario känner jag inte igen mig i - vilken bransch jobbar du inom?
 
Jag 'känner' många av våra kunder sedan lång tid (10+år). Vid de få tillfällen vi träffas så är det några som vill ge en kram. Första gången blev jag lite ställd men då jag tycker om den människan så såg jag inget problem med det och efter det är jag beredd om någon visar antydan till en kram.
Enligt min erfarenhet är de i första hand kvinnliga kunder som kramas. Mig veterligen är det bara en man, men honom känner jag även privat så han kan knappast räknas.
 
Tack för svar! Då verkar det inte helt vanligt, men ändå förekommande? @tornblomma Jag avundas dig inte kindpussförvirringen!

Jag jobbar som konsult inom affärssystem och har oftast en längre relation med kunderna än vad du verkar ha (projekten tar i allmänhet 6-12 månader att genomföra, ibland längre), och jag kan bara minnas EN kundperson som jag kramar. Och det är då en person jag haft kontakt med i mer än 15 år, och som jag även på ett personligt plan kommer mycket bra överens med. (vi är båda kvinnor, om det nu spelar någon roll)

Ditt scenario känner jag inte igen mig i - vilken bransch jobbar du inom?

Det finns enstaka grejer som vi jobbar med mer utspritt över en längre period, men framförallt så har 1 och kund i allmänhet jobbat ihop med flera saker tidigare. Än så länge har jag inte varit inblandad i något samarbete som är det första mellan 1 och kunden. Om jag fortsätter att jobba på samma företag så antar jag att jag också kommer att få träffa samma kunder i flera olika sammanhang.

Vilken bransch mitt företag tillhör vill jag helst inte säga men våra kunder finns inom många olika områden.
 
Jag har bara råkat ut för kramar en gång här i Skandinavien, en dansk kund som följde upp med middagsinvitation (som artigt avslogs).

Däremot tycks franska kunder ta kramandet och kindpussandet som helt naturligt tom första gången man ses. Jag försöker se det som When in Rome... men blir aldrig helt komfortabel med beteendet.
 
Jag jobbar i en liten organisation där den mesta kommunikationen sker via telefon eller dator. Kramar KAN förekomma när någon varit på besök men det är sällan. Kindpussar förekommer och som @tornblomma har jag aldrig listat ut koden för dem :cautious:

Jag skulle inte vara bekväm med en kram från en ytligare affärsbekant även om det var upprepade kontakter. Vanlig "skaka hand" duger så väl. Mina borrare är dessutom oftast så oljiga och allmänt skitiga att jag helst undviker att krama dem pga det :D

Kindpussar har jag lättare för, då i en kultur där det är vanligt (tex Frankrike). Skulle en svensk kund eller samarbetspartner vilja kindpussas skulle jag bli väldigt förvånad.
 
Nä, kramar tycker jag inte hör hemma i en affärsuppgörelse om inte eventuellt att man känner varandra privat. Skaka hand tycker jag är tillräckligt. Likaså har jag svårt för när chefer ska krama en, men accepterade det på min senaste arbetsplats.

Kindpussar skulle jag bli mycket förvånad över att möta i Sverige, men som uppväxt med lite mer sydeuropeisk kultur är det inte konstigt och skulle absolut kunna göra så med en återkommande kund. I min värld är tre pussar för mer familjära relationer, vänner och släkt, två för mer ytliga bekanta. Verkar funkat bra hittills, men ingen aning om det finns någon regel.
 
Kanske är den en kulturförändring generellt? Jag tycker öht att människor i Sverige kramas mer än i tex USA. Jag tror att vi är snabba på att fånga upp icke-formella relationer, eftersom vi i vår kultur många gånger ogillar "stelhet" eller hierarkiska relationer.

Jag tycker mig se att människor idag är mer avslappnade i brevskrivning (mail) och det finns en känsla av att man vill att "alla skall vara med".

På gott och på ont, förstås.
 
Två även i Schweiz tror jag.
Så var det när jag bodde där för tjugo år sedan. Bodde några km från Frankrike och så fort man kom över gränsen, så var det tre som gällde på den franska sidan.
Eller var det tvärtom? Tre i Schweiz och två i Frankrike? Hursom, antalet skilde sig bara en kom över gränsen.
 
Eller var det tvärtom? Tre i Schweiz och två i Frankrike? Hursom, antalet skilde sig bara en kom över gränsen.
Jag minns inte heller. Bodde i Schweiz men jobbade en del i Frankrike och mina kollegor var schweizare, holländare och fransmän. Så kan inte för mitt liv minnas vem som gjorde vad :p.
 
Jag minns inte heller. Bodde i Schweiz men jobbade en del i Frankrike och mina kollegor var schweizare, holländare och fransmän. Så kan inte för mitt liv minnas vem som gjorde vad :p.
Nu har jag rett ut denna Viktiga Fråga genom att sms:a en vän från den tiden: Det var tre på den schweiziska sidan :up: Vännen kommenterade att fransmännen blev lite förbluffade när schweizsidan envisades med att fortsätta pussandet när det enligt deras sed redan var avklarat.
 
Jag har mest erfarenhet av kindpussande fransmän och belgare där är det tre som gäller. Två i Schweiz och Holland tror jag. En holländsk vän pussar två gånger men jag skall kyssa honom på söndag, träffa menar jag.
Återkommer efter kyssen.
 
Jag 'känner' många av våra kunder sedan lång tid (10+år). Vid de få tillfällen vi träffas så är det några som vill ge en kram. Första gången blev jag lite ställd men då jag tycker om den människan så såg jag inget problem med det och efter det är jag beredd om någon visar antydan till en kram.
Enligt min erfarenhet är de i första hand kvinnliga kunder som kramas. Mig veterligen är det bara en man, men honom känner jag även privat så han kan knappast räknas.

Din inställning är den som jag har anammat hittills - om någon visar antydan till att vilja kramas så går jag på det. Startade tråden lite för att jag inte var säker på att det egentligen räcker. I vissa situationer kanske jag förväntas vara den som tar initiativ? I sådana fall hade det ju varit bra att kunna identifiera dem. :p Men du har inte varit kramigt proaktiv och inte heller haft nackdelar av att avvakta?

Jag jobbar i en liten organisation där den mesta kommunikationen sker via telefon eller dator. Kramar KAN förekomma när någon varit på besök men det är sällan. Kindpussar förekommer och som @tornblomma har jag aldrig listat ut koden för dem :cautious:

Jag skulle inte vara bekväm med en kram från en ytligare affärsbekant även om det var upprepade kontakter. Vanlig "skaka hand" duger så väl. Mina borrare är dessutom oftast så oljiga och allmänt skitiga att jag helst undviker att krama dem pga det :D

Kindpussar har jag lättare för, då i en kultur där det är vanligt (tex Frankrike). Skulle en svensk kund eller samarbetspartner vilja kindpussas skulle jag bli väldigt förvånad.

Kramar inom den egna organisationen är en intressant aspekt som jag inte ens tänkte på. När kramarna väl förekommer, har du märkt om vissa kategorier av kollegor är mer benägna att utdela dem? Är det ibland du som initierar?

När jag tänker efter så kramade min (kvinnliga) närmaste chef mig när jag dök upp på kontoret för min första arbetsdag. Då blev jag lite överraskad men så hade det gått ett tag sedan vi skrev avtalet och jag tänkte att det kanske var kopplat till det.

Nä, kramar tycker jag inte hör hemma i en affärsuppgörelse om inte eventuellt att man känner varandra privat. Skaka hand tycker jag är tillräckligt. Likaså har jag svårt för när chefer ska krama en, men accepterade det på min senaste arbetsplats.

Kindpussar skulle jag bli mycket förvånad över att möta i Sverige, men som uppväxt med lite mer sydeuropeisk kultur är det inte konstigt och skulle absolut kunna göra så med en återkommande kund. I min värld är tre pussar för mer familjära relationer, vänner och släkt, två för mer ytliga bekanta. Verkar funkat bra hittills, men ingen aning om det finns någon regel.

Jobbigt att chefen kramade dig trots att du inte gillar sådant. I vilka typer av situationer skedde det?
 
Nu har jag rett ut denna Viktiga Fråga genom att sms:a en vän från den tiden: Det var tre på den schweiziska sidan :up: Vännen kommenterade att fransmännen blev lite förbluffade när schweizsidan envisades med att fortsätta pussandet när det enligt deras sed redan var avklarat.
Där har vi visst olika erfarenheter. Min källa på Schweiz bor i den italienska delen, kanske olika i de olika regionerna.

Alla mina franska kollegaer kysser tre gånger. Tar en sabla tid när 10 personer envisas med att kyssa 10 andra personer tre gånger.
 

Liknande trådar

Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 730
Senast: sjoberga
·
Relationer Bakgrund: Tillsammans 12 år Gifta 9 år Två barn (4 år + 16 mån) Hus Vi har sedan några år tillbaka (4-5 år) haft mycket konflikter och...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
16 397
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
2 157
Senast: Twihard
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
2 822

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp