Affärskramar

Hur ser inte uppställandet ut i praktiken? Chefen sträcker ut armarna åt sidorna, tar ett par steg emot dig och... vad händer sen? Även om jag inte gillade min chef så hade jag nog känt mig tvungen att spela med där och då.
Jag har inte varit med om det från en chef, så jag vet inte. Tror jag skulle le och ta tag i chefens ena hand bara, typ.
 
Jag har inte varit med om det från en chef, så jag vet inte. Tror jag skulle le och ta tag i chefens ena hand bara, typ.

Min bekanta säger att alla kvinnorna i arbetsgruppen står lite stelt när han kramar om/lägger armen om dem. Tyvärr är det ingen som riktigt vågar säga ifrån eftersom de tror tror att han skulle ta det personligt och bli sur.

Alltså, vara lika oproffsig ang en avvisning som han är när han själv tycker att han kan kramas.
 
Jag har inte varit med om det från en chef, så jag vet inte. Tror jag skulle le och ta tag i chefens ena hand bara, typ.

Man hoppas ju att någon i ledande ställning har tillräcklig social kompetens och fingertoppskänsla för att undvika att kramattackera någon som verkligen inte vill, men jag tänker mig att det finns situationer då även generellt vettiga personer är för entusiastiska för tidigt och åstadkommer nittiogradersvinklar med armarna. Då går det ju inte att vara smooth och ta tag i handen. Råkar det hända inför publik så tror jag det är svårt att undvika att det blir en grej som på ett eller annat sätt måste kommenteras.
 
Min bekanta säger att alla kvinnorna i arbetsgruppen står lite stelt när han kramar om/lägger armen om dem. Tyvärr är det ingen som riktigt vågar säga ifrån eftersom de tror tror att han skulle ta det personligt och bli sur.

Alltså, vara lika oproffsig ang en avvisning som han är när han själv tycker att han kan kramas.
Nu vet jag inte om jag förstår vad du menar, men tycker du att det skulle vara oproffsigt att göra som jag tror jag skulle göra?
 
Man hoppas ju att någon i ledande ställning har tillräcklig social kompetens och fingertoppskänsla för att undvika att kramattackera någon som verkligen inte vill, men jag tänker mig att det finns situationer då även generellt vettiga personer är för entusiastiska för tidigt och åstadkommer nittiogradersvinklar med armarna. Då går det ju inte att vara smooth och ta tag i handen. Råkar det hända inför publik så tror jag det är svårt att undvika att det blir en grej som på ett eller annat sätt måste kommenteras.
Vad skulle de kommentera?
 
Vad skulle de kommentera?

Förhoppningsvis och troligen att chefen var osmidig. Hade det varit jag så hade jag förmodligen varit för mån om att undvika det för att göra handmanövern. Hade hellre gått med på kramen där och då men vid första möjliga tillfälle, i enrum, bett hen om att låta bli i framtiden.
 
Jag har anammat universitetsseden att inte hälsa alls, eller säga hejdå, och det märks att en del tycker det är otrevligt men såklart om någon annan hälsar gör jag det oftast tillbaka.
 
Nu vet jag inte om jag förstår vad du menar, men tycker du att det skulle vara oproffsigt att göra som jag tror jag skulle göra?

Nej, inte om den som blir tvångskramad sträcker fram handen. Jag menar att om "kramaren" tar illa upp när denne blir avvisad, så är personen oprofessionell.

Å andra sidan är det oproffsigt att krama med ett förutsättande att alla gillar det.
 
En vettig person som vid enstaka tillfälle blir överentusiastisk är lite annorlunda jämfört med någon som upprepade gånger ska tvångskrama enbart kvinnliga anställda som dessutom stelnar till när det sker.

Absolut! Jag menade vid ett första (förhoppningsvis enda) tillfälle. Blir det rutin så är det på en helt annan nivå.
 
Förhoppningsvis och troligen att chefen var osmidig. Hade det varit jag så hade jag förmodligen varit för mån om att undvika det för att göra handmanövern. Hade hellre gått med på kramen där och då men vid första möjliga tillfälle, i enrum, bett hen om att låta bli i framtiden.

men det där med att be personen att sluta, det är känsligare när man är i underläge. I synnerhet om man har en känsla av att personen ifråga inte skulle ta det på ett konstruktivt sätt utan bli sur för ifrågasättandet.
 
Nu har jag hunnit läsa lite närmre och det är ju "intressant" att det enda förslaget till ursäkt verkar vara så tydligt baserat på antagandet att den som inte vill kramas är en heterokvinna. :D

Det kan man ju alltid reflektera över, men jag valde att inte hänga upp mig på det utan såg att jag sätter in vilka personer som helst i den frasen.
 
Jag har anammat universitetsseden att inte hälsa alls, eller säga hejdå, och det märks att en del tycker det är otrevligt men såklart om någon annan hälsar gör jag det oftast tillbaka.

Men va? Hur fungerar det i kundmöten?

Edit: Eller menar du "bara" att du inte säger hej till kollegor när ni kommer in resp. går ifrån arbetsplatsen?
 

Liknande trådar

Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 730
Senast: sjoberga
·
Relationer Bakgrund: Tillsammans 12 år Gifta 9 år Två barn (4 år + 16 mån) Hus Vi har sedan några år tillbaka (4-5 år) haft mycket konflikter och...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
16 397
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
2 157
Senast: Twihard
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
2 822

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp