Fiorano

Trådstartare
Vad äter ni om ni ska vara i stallet +4 timmar och både rida och göra lite stalljobb? Jag går helt ner för räkning efter ca tre timmar och blir jättehungrig. Då blir jag tvärless och orkar inte göra nånting vettigt. Har inga matmöjligheter i stallet och en banan räcker liksom inte. Hur gör ni? Jag kan knappast vara ensam om att vara ickefungerande som hungrig:o.
 
Inget :o

Mina dagar är att jag äter lunch på jobbet kl 11:30, sen äter inte jag förrän jag kommer hem efter stallet = 19:30-ish.

Nu har jag börjat ha lite kex eller nudlar i stallet in case of emergency - kan få riktigt fula blodsockerfall vissa dagar, och då får man ta till nåt sånt.
Såna där VASA-knäckebröd?
 
Alltid nötter-russin-mix i bilen, osaltade. En näve när blodsockret dalar är kanon.
Åker inte hem mellan jobb och stall och har därför på jobbet någontyp av shake, Nutrilett, proteinshake spelar ingen roll, det som jag kan hitta på extrapris just då.
Smakar inget vidare, men sockersuget försvinner och du håller dig "o-hungrig" till åtta, då jag kommer hem.
 
Du kan inte köpa med dig typ kvarg eller någon drick yoghurt påvägen ut? Även om det inte finns förvaringsmöjligheter kanske den klarar sig i tex foderkammaren (om det är svalt där?)
Det som jag brukar ha liggandes i stallet är sånt knäckebröd med kanelsmak, sån fruktsmothie för barn :o, finns nog lite godis om jag letar oxå! - En kompis hade en period där hon körde såna barnmatsburkar...
Annars säger jag som tidigare: Nutrilett fungerar som nödmat, visserligen så är dom inte jätte goda och jag tycker inte jag känner någon mättnadskänsla, men är liksom inte hungrig längre, dom har ju även bars...

Mackor hemifrån?
Riskakor?

Min mormor kunde förr alltid "trolla fram" ett kokt ägg ur handväskan om man var hungrig :D:p
 
Jag har alltid några festisar (ni vet såna med olika fruktsmaker i pappförpackningar man dricker med sugrör), riskakor, vanliga kakor och choklad i en liten låda i stallet och det är perfekt som energi när blodsockret sjunker efter några timmar i stallet.
 
Olika tränings-bars. Finns ju massa olika så man kan variera. Passar perfekt att ha liggandes i sadelkammaren, bilen osv. Glöm inte dricka vatten! Jag får så ont i huvudet om jag glömmer och då blir man automatiskt ännu tröttare och grinigare.
 
Jag brukar äta nötter! Cashewnötter tycker jag är jättebra att äta ett gäng när man känner att man börjar bli hungrig :)
 
En kylväska med frysklamber är ju bra om det inte finns t.ex. micro i stallet. Då kan man ha med sig en baguett eller BLT-macka eller nåt sånt :)
 
Vi har alltid äpplen, morötter och rågknäckebröd i stallet, egentligen som hästgodis, men jag tar oftast något av det när jag känner att blodsockret faller. Baby bell-ost är ju praktiskt om man gillar det, och Vasa sandwich.
 
Tusen tack för alla tips! det där med bars har jag inte ens tänkt på :o. Tror jag ska ta och köpa en kartong och ha i stallet! Någon som har tips på vilka som är goda? Gillar nötter men undviker socker så mycket det går.
 
Min standardtugga i stall och på långa hästdagar är ölkorv. Mycket protein, en del fett, hyfsat litet kolhydrater. Det finns en massa tillverkare men jag tycker faktiskt att I*A:s egen är bäst.
 
Jag brukar äta kexchoklad och drickyogurt! :) Funkar bra för mig som lätt får huvudvärk/migrän om jag inte ätit på länge (brukar nämligen var i stallet mitt på dagen, och skulle jag äta först när jag kommit hem så har jag gått utan mat från ca. 08.00 - 16.30....)
 
Tusen tack för alla tips! det där med bars har jag inte ens tänkt på :o. Tror jag ska ta och köpa en kartong och ha i stallet! Någon som har tips på vilka som är goda? Gillar nötter men undviker socker så mycket det går.
RAWbite i så fall:) finns på vanliga Ica nu för tiden.

Jag är nästan alltid i stallet på eftermiddagen, efter jobbet. I bilen på väg dit dricker jag en smoothie jag gjort dagen innan på bär (typ 90%), vatten och fiberhavregryn. Då står jag mig till kvällen.

Annars är jag likadan, måste äta var tredje timme.
 
@Fiorano Bars går ganska lätt och snabbt att göra själv tycker jag. Jag brukar göra detta

1 dl valnötter
2 dl havregryn
2 dl solrosfrön
0.5 dl pumpafrön
1 dl russin
1 dl linfrön
0.5 dl fruktjuice, valfri
3 st äggvitor

Blanda alla torra ingredienser, häll på juicen och rör om och sen ner med äggvitorna och rör om. Tryck ut i två brödformar eller på bakplåtspapper och grädda i 125 grader i 25 minuter ca, tiden kan variera beroende på ugnen. Ta ut dem och svalna och skär i bitar. Om man vill kan man ta lite smält mörk choklad och ringla över men vill du undvika socker så är det ju inte så bra.

 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 395
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 595
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 732
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 548
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp