Sorry för lite halvt trådkap men...
Jag har tittat lite på olika såna där bars, men tycker att de endera innehåller 99% socker och E-nummer eller endera mandel, vilket jag är allergisk emot. Så, finns det några bars som inte bara är socker/E-nummer och utan mandel? (Eller letar jag bara dåligt i vanlig ordning? O_o)
 
Tusen tack för alla tips! det där med bars har jag inte ens tänkt på :o. Tror jag ska ta och köpa en kartong och ha i stallet! Någon som har tips på vilka som är goda? Gillar nötter men undviker socker så mycket det går.
Jag gillar lidls med cranberry. billiga oxå :)
 
Sorry för lite halvt trådkap men...
Jag har tittat lite på olika såna där bars, men tycker att de endera innehåller 99% socker och E-nummer eller endera mandel, vilket jag är allergisk emot. Så, finns det några bars som inte bara är socker/E-nummer och utan mandel? (Eller letar jag bara dåligt i vanlig ordning? O_o)
RawBites cashew eller peanut innehåller inga mandlar.
 
Vad äter ni om ni ska vara i stallet +4 timmar och både rida och göra lite stalljobb? Jag går helt ner för räkning efter ca tre timmar och blir jättehungrig. Då blir jag tvärless och orkar inte göra nånting vettigt. Har inga matmöjligheter i stallet och en banan räcker liksom inte. Hur gör ni? Jag kan knappast vara ensam om att vara ickefungerande som hungrig:o.

Du kan väl ha med en rejäl smörgås eller baguette eller liknande?
 
@nickan1 Vad gör du med alla äggulor efter att ha använt vitorna i barsmeten?
T ex sockerkaka på äggulor, majonnäs, har dem till biff Rydberg, pyttipanna eller spagetti carbonara. Ha några extra äggulor i omeletten går också bra. Ibland vispar jag sönder dem och förvarar i frysen tills lämpligt tillfälle kommer. Klarar sig några månader utan problem.
 
Vad äter ni om ni ska vara i stallet +4 timmar och både rida och göra lite stalljobb? Jag går helt ner för räkning efter ca tre timmar och blir jättehungrig. Då blir jag tvärless och orkar inte göra nånting vettigt. Har inga matmöjligheter i stallet och en banan räcker liksom inte. Hur gör ni? Jag kan knappast vara ensam om att vara ickefungerande som hungrig:o.
Jag brukar köpa med mig en sån måltidsersättning som man kan dricka, de är oväntat mättande faktiskt. T.ex. har Coop (kanske andra också) en som heter Naturdiet som inte är alltför vidrig, finns i olika smaker.
 
Sorry för lite halvt trådkap men...
Jag har tittat lite på olika såna där bars, men tycker att de endera innehåller 99% socker och E-nummer eller endera mandel, vilket jag är allergisk emot. Så, finns det några bars som inte bara är socker/E-nummer och utan mandel? (Eller letar jag bara dåligt i vanlig ordning? O_o)
Kolla sidan 1, där finns ett recept :)
 
RAWbite i så fall:) finns på vanliga Ica nu för tiden.

Jag är nästan alltid i stallet på eftermiddagen, efter jobbet. I bilen på väg dit dricker jag en smoothie jag gjort dagen innan på bär (typ 90%), vatten och fiberhavregryn. Då står jag mig till kvällen.

Annars är jag likadan, måste äta var tredje timme.
Det dör gillade jag. Blandar du det typ som gröt?
 
Varför inte en vanlig macka? Ha kylklamp med så klarar den sig ett tag.
Om det finns Micro, ta med piroger/panpizza. Supergott med hemmagjorda piroger, frys ner så håller de ganska länge och är lagom upptinade tills de ska värmas för att ätas.
Även nudlar funkar om det finns en vattenkokare i stallet. Bara att hälla på varmt vatten och vänta några minuter så är de ätbara sen.
 
Sorry för lite halvt trådkap men...
Jag har tittat lite på olika såna där bars, men tycker att de endera innehåller 99% socker och E-nummer eller endera mandel, vilket jag är allergisk emot. Så, finns det några bars som inte bara är socker/E-nummer och utan mandel? (Eller letar jag bara dåligt i vanlig ordning? O_o)
och du menar då att kexchoklad och drickyoghurt skulle innehålla mindre socker? Eller?
Jag brukar äta kexchoklad och drickyogurt! :) Funkar bra för mig som lätt får huvudvärk/migrän om jag inte ätit på länge (brukar nämligen var i stallet mitt på dagen, och skulle jag äta först när jag kommit hem så har jag gått utan mat från ca. 08.00 - 16.30....)

@Fiorano Jag har ju hästarna hemma numera, men är borta ibland av andra orsaker (t.ex jobb eller andra oväsentligheter... :p ) Och jag brukar använda mig av nötter eller möjligen Naturdiet smoothie eller bar. Och för att återknyta till Dressyrtjejens resonemang, så är det säkert så att det är en del socker i deras produkter. Men skillnaden är att det innehåller en del annat också som gör att man inte blir tvärhungrig direkt. Kexchoklad - om vi nu ska ta det som exempel - ger ju en snabb sockerkick, som kickar gång insulinproduktionen för att normalisera blodsockret. Och överskottssockret hamnar bland kroppens fettceller medan blodsockret snabbt sjunker igen.
 
Ska kanske tillägga att jag har massa gamla foodissues pga ätstörning i yngre dagar. Så äter inte mackor, dricker inte drickyoghurt, kan definitivt inte få i mig dietshaker (i synnerhet Naturdiets). Bars funkar och det ska inhandlas en låda som kan stå i sadelkammaren :). (Eller så försöker jag göra egna enligt receptet-lät väldigt gott!)
 
Det dör gillade jag. Blandar du det typ som gröt?
Jag kör det i blendern. Öser i 7-8 dl halvfrusna bär, ca 1 dl vatten och en näve fiberhavregryn. Beroende på bären kanske jag tar i liten honung också (jag brukar blanda björnbär och hallon, det blir väldigt surt utan lite honung) och sen bara mixar jag ihop det. Det är förvånansvärt mättande, det räcker till 2 portioner för mig.
 
Kokta ägg är nyttigt, mättar och håller bra. Du kanske kan ha med dig en hemgjord smoothie i en sån kaffemuggtermos? Nötter är bra, sånna där wasa knäcke med creamcheese, chiapudding med frusna hallon (går bra att ha i burk), en pastasallad. Det finns ju sådan matlådor med ett lock som man lägger i frysen och sen funkar locket som en kylklamp, jättebra om man vill ha med sig mat som man vill hålla kall.
 
Sorry för lite halvt trådkap men...
Jag har tittat lite på olika såna där bars, men tycker att de endera innehåller 99% socker och E-nummer eller endera mandel, vilket jag är allergisk emot. Så, finns det några bars som inte bara är socker/E-nummer och utan mandel? (Eller letar jag bara dåligt i vanlig ordning? O_o)
Flapjack Trek bar, 9bar, nakd bar. Det är dock olika för varje smak inom märket, vissa innehåller spår av mandel, andra inte.
 
Då jag jobbade i stall så var jag där 7h utan lunch, hade med en joghurt eller en macka att äta vid 11, sen år jag då jag kom hem vid 14.

Men är jag i stallet nu så äter jag före eller efter. Kan lätt vara ute i en 5-6h och jobba utan att ens fundera på lunch förens kl är 17 och jag börjar känna mig yr :p.
Och då har jag ändå stallet på gården och alla möjligheter att äta både lunch och mellanmål :p. Men då jag jobbar natt t ex så måste jag äta ordentligt både vid kl 1 och då jag kommer hem vid 6. Samt ha ngt att tugga på under tiden jag kör :p, är alltid vrålhungrig och yr ändå då jag kommer hem.
 
Questbars innehåller lite socker eller inget socker finns i massor av olika smaker .
Google är din vän annars Apotea
 
Antar att du inte äter bl.a. kakor , nutrilette eller pomme heller ?

Nutrilette? Blergh!
Däremot lever jag på choklad och mackor :D
Dock utan palmolja

Men nu var inte tipsen till mig utan till ts som är en aning mer noga med vad hon äter och efterfrågar nyttiga alternativ.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 395
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 595
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 732
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 548
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp