Aerline, Highlight eller Niveau?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare miss_stress
  • Startdatum Startdatum
M

miss_stress

Ska betäcka mitt sto efter Warsteiner. Hon är av mycket god typ, rör sig trevligt och har bra hoppteknik. Hennes minuspost ligger på huvudet, dvs. hon har lite för mycket i huvudet och spänner sig lätt. Vill ha en hingst som nedärver bra temperament och ridbarhet och gärna en multitalang.

Vad tror ni om ovanstående hingstar?

Aerline: Lämnar han väldigt stort?
Highligth: Tvärtom istället, lämnar han väldigt litet?
Niveau: Lite lätt förälskad, men kanske lite för ung och oprövad för första gången?

Help me!

Sv: Aerline, Highlight eller Niveau?

Vad är det mer än warsteiner vad är ditt stos plus och minus?

jag skulle satsa på en dressyrstammad hingst som kan hoppa hyggligt - alltså inte någon av de nämda.

falsterbo, Belamour, Hermes eller kanske Lambourgini

Nobel.

Multitalang, lämnar gott psyke och bra modell. Kan lämna lite grovt dock sägs det.

Jag kan rek. Aerline, jag har en underbar dotter till honom:love: Väldigt bra skalle, men det har mamman oxå...:D

Men på ett Warstiener sto ?

Jag häpnar rätt ofta över hur valen går...

Jag instämmer!!
Ta en dressyrstammad hingst med goda hoppegenskaper!

Lambourgini brukar väl rekomenderas till skarpa märrar?
Belamour verkar väldigt trevlig, han har dessutom Pilot i 4e led så det bör finnas en del hopp i han.

Oj, nu fårstår jag inte hur du menar? Varför inte på ett Warstienersto?:confused:
Min erfarenhet är att Aerline ger bra temprament över lag.

Det har inte med temperamentet att göra alls, Aerline lämnar säkert bra temp (det var jag inget om).

Men jag skulle inte betäcka ett sto med dressyrstam med hingst som är hoppstammad.

Jag kan faktiskt häpna ibland över de kombinationer som görs (dock utan att känna till mödernet). Som nån hingst nu under bruks - Hip Hop-Master eller som Damino SD's mamma Amiral-Stanford. För mig blir det väldigt underligt även om det just i dessa fall givit lyckade kombinationer, men jag vill nog hellre att stammen skall vara kosoliderad åt ena eller andra hållet men att egenskaperna för den andra grenen för den skull skall finnas.

Jag skulle hellre åka och titta på en Belamour-Warsteiner häst än en Aerline H-Warsteiner.

Ja men Warsteiner anses väl ändå som dressyrhingst. Tror nog att det är det dem menar. Det gör ju inte Aerline.
Jag skulle också välja en dressyrhingst med god hoppförmåga istället.
Lambourgini är väl ett bra val. Tar honom själv till mitt Chapman sto i år som har lite mycket i huvudet men på ett positivt sätt.

Mitt Warsteinersto är nu utlånat men hon hade en typisk Warsteiner skalle (sådan du beskriver) o jag tog 2 Figaro R avkommor u henne. Som är jag än så länge är grymt nöjd med.
En som är 3 år i år o en 2 åring.
Men då var jag mest ute efter Florestan blodet som är känt för sin ridbarhet o goda temperament... han har iofs lämnat många dubbeltalanger men jag tror inte Figaro R fick hoppningen haha,,, möjligen hans far Friendship.

Tillägg: Cirkus...du postade medans jag skrev. Tänker precis som du. Skulle inte titta på en häst med så blandad stam. Visst kan det bli rätt men det kan lika gärna bli en häst med hopphästens gångarter o dressyrhästens hoppförmåga.

Då förstår jag hur du menar:) Jag är benägen att hålla med, fast hade jag lite mer mod skulle jag vilja testa Twiligt till mitt hoppsto:o

Min tanke var, eftersom TS inte har skrivit mödernet antagligen har koll rent stam-mässigt vilka hingstar som skulle kunna passa och valt ut dessa 3 favoriter:)

Du är alltså ute efter att avla fram en allroundhäst, eller multitalang som vi kallar det idag?

En del i tråden skriver att du hellre skulle ta en dressyrhingst med hopp i sig till ditt dressyrstammade sto.

Jag tycker, trots att jag inte är så erfaren på detta område, tvärt om. Vill man ha en allroundavkomma så borde det egentligen vara säkrare att ta en hopphingst med goda rörelser och som man också vet nedärver sina goda rörelser i god utsträckning? Så har vi gjort iallafall och det har ju inte blivit pannkaka. Men sedan så har vi inte avlat för att sälja heller.

Vad har ditt sto för mödrene?

Egentligen kanske just denna diskussion förtjänar en egen tråd, det är intressant att läsa om andras åsikter och erfarenheter.

vill bara inflika att om man planera en mångårig avel så kan en hopphingst med goda grundgångarter göra stor nytta för en framtida dressyrhäst!Många framgångsrika dressyrhästar har i andra led och längre bak hoppstammade hingstar i sin härstamning;)

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Hej, Jag har ett sto som efter en olycka ev kommer betäckas. Eftersom det inte var planerat iår behöver jag gärna lite tips och...
Svar
7
· Visningar
2 182
Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 568
Senast: smulan87
·
Avel Trodde jag hade bestämt mig, men nu har jag värre beslutsångest än nånsin! Är novis när det gäller avel och hoppas ni vill dela med er...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 295
Senast: Malacki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden