Aerline H??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Zimzalabim
  • Startdatum Startdatum
Z

Zimzalabim

hej. någon som vet något om Aerline H´s avkommor. hur blir de? tror ni han skulle passa till mitt sto? e. Zephyr-kaliber. hon har bra gångarter, ej super hoppteknik. skulle behöva en lite ädlare och mer högrest hingst till henne. fölet ska vara hoppinriktad men med bra gångarter. och en som ger lite större avkommor då hon bara är 160 i mkh.

Sv: Aerline H??

Som det låter kommer det bli en perfekt kombination. Jag har valt honom till mitt lite tyngre sto då han har lite fullblod bakom sig, samt att han har en tjusig resning.

Jag använde honom till ett mindre sto (157 cm) som var hälften fullblod. Modern:
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_18/10180000-10189999/640x480/10184254.jpg

Avkomman:
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_17/10010000-10019999/640x480/10012034.jpg

Jag är väldigt nöjd med avkomman som är en uppdaterad upplaga av sin mor där alla positiva egenskaper finns kvar och är förstärkta och de negativa (flockbunden, mkt nerv) inte finns. Jag valde Aerline mkt för att jag hört så gott om hans temprament och det har verkligen gått igenom i avkomman. Mamman är mkt trevlig hon med, men mkt känsligare och skarpare.

Avkomman kommer även att sluta på ca 5-7 cm högre mkh än sin mor skulle jag tippa.

Lite OT. Men jag träffade honom i sin hage för någon vecka sen, han är så gudasöt och var så trevlig mot mitt sto när vi gick förbi. Han försökte imponera på henne och var så sööt. :love:

Mitt sto fick i år ett hingstföl e Aerline H. Han är av mkt bra storlek, vackert huvud,trevlig exteriör o rör sig trevligt:)

Jag använde honom till ett mindre sto (157 cm) som var hälften fullblod. Modern:
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_18/10180000-10189999/640x480/10184254.jpg

Avkomman:
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_17/10010000-10019999/640x480/10012034.jpg

Jag är väldigt nöjd med avkomman som är en uppdaterad upplaga av sin mor där alla positiva egenskaper finns kvar och är förstärkta och de negativa (flockbunden, mkt nerv) inte finns. Jag valde Aerline mkt för att jag hört så gott om hans temprament och det har verkligen gått igenom i avkomman. Mamman är mkt trevlig hon med, men mkt känsligare och skarpare.

Avkomman kommer även att sluta på ca 5-7 cm högre mkh än sin mor skulle jag tippa.

Fina bägge två! Det jag blir lite fundersam över är att avkomman ser ut att vara lite öppen i ländpartiet, vilket inte mamman verkar vara?

Avkomman:

båda såg jättefina ut. hur stor är avkomman?jag tror att jag har bestämmt mig för honom. tack för alla svar.

Hej
Arline H är fin men superteknik har Dee Jost Van Dyke jag såg honom på bruksprovet.

Mvh Åsa

Hehe, vi var några stycken som såg Aerlines bruksprovprov med. ;)
Och fick gåshud över hans gångarter!
Jag gillar Dee Jost Van Dyke men han har inte en bråkdel så bra stofamilj som Aerline har.
Som har producerat svårklasshästar och gdk hingstar på rad.
Mr Blue som länge toppat det holländska hingstindexet i hoppning kommer från samma familj och själv gick han både OS och dessutom GP med olika ryttare.
Jag gillar starka stofamiljer och starka mödernen, så fram till att DJvD har presterat mer, så väljer jag en ille som Aerline alla dagar i veckan före en som inte som inte har dokumenterat möderne. ;)
Hans helsyster fick 42 p exteriört liksom han själv, så det var inget "lucky shot".
mvh

aerline H är säkert okså bra men gällande stofamilj tror jag någ att Dee jost Van dyke också har ett starkt möderne de bästa starka Irco Marco blodet med ett flertal svårklass hästar och godkända hingstar, dessutom läste jag i ridsport att Dee Jost van Dykes mor även lämmnat en hingst som är exp. till Irland har placerat sig i unghästchampionatet där och ska även verka i avel! 2 godkända hingstar redan på endast 5 avkommor.
En annan Hingst som är väldigt fin Tycker jag att Empire ÄR

Starkt möderne anser jag inte det vara när modern har hoppat 1.50.
Jag får nog vara extra tydlig?
Med ett starkt möderne menar jag att det i alla generationer bakåt finns internationella svårklasshästar och avelsdjur med högt värde. Som typ ELIT och A premierade. I varje generation bör det ha kommit fram godkända hingstar.
Eftersom du är så påläst på DJvDs möderne, kan du kanske nämna sådana hästar som uppfyller det jag nämnde?
Jag gillar hingsten, och han är säkert bra till ditt sto, men bara för du tyckte han var häftig på bruksprovet behöver det inte betyda att han är "frälsaren".
Men kom gärna med namn bakåt, så kan vi prata om det.
Gärna i klass med det som finns bakåt i Aerline H i det här fallet.
Hans helsyster fick 42 poäng.
DJvDs helsyster fick i sitt test mediokra poäng, inte ens diplom.
Men jag tycker det är bra att du vill testa honom, så vi andra försiktiga (vad det gäller nya hingstar) har en chans att utvärdera avkommorna. :)
På vilket sätt tror du Empire skulle passa?
mvh

Jag är lite påläst på Dee Jost Van Dykes mödernes utländska del och det finns en del hopphästar upp till medelsvår men det är inte lika bra som Aerline Hs.

Jag är inte säker på att ruccola vet vad som finns bakåt!
Att försvara vad jag tycker om Irco Marcos avkommor, behöver jag lyckligtvis inte göra för dig.
Det är snarare trådföringen som jag opponerade mig mot ;)
mvh

tråkigt om ni förstår mej fel o alla tycker ju olika som tur finns det ju många bra hingstar.och Dee Jost och Empire är MINA favoriter ,eftersom jag tittar mycket på tekniken ,kvickheten,mjukhet kapaciteten och försiktigheten (inte minst viktigt) har sett båda live och blev mycket imponerad!

Smaken är som baken.
DJVD tyckte jag var sådär när jag såg honom. Han hade i mina ögon varken bäst teknik eller kapacitet av hingstarna som visades på årets bruks.

Faktum är att jag blev rätt förvånad att han blev bruksprovsetta.

Däremot tyckte jag väldigt mycket om Coriall, hans halvbror som dog alldeles för tidigt.

Jag förstår vad du menar!

Eftersom jag är intresserad av polska stammar tog jag reda på en del om DJVDs möderne (och blev förvånad när ASVH klassade Bengazi som okvalificerad! Han är från samma mödernelinje som bl a Colombo 569 och mitt eget stos morfar) och det är intressant men inte jätteintressant.

Håller med cirkus om att det var förvånande att han blev bruksprovsetta.

Starkt möderne anser jag inte det vara när modern har hoppat 1.50.
Jag får nog vara extra tydlig?
Med ett starkt möderne menar jag att det i alla generationer bakåt finns internationella svårklasshästar och avelsdjur med högt värde. Som typ ELIT och A premierade. I varje generation bör det ha kommit fram godkända hingstar.
Eftersom du är så påläst på DJvDs möderne, kan du kanske nämna sådana hästar som uppfyller det jag nämnde?
Jag gillar hingsten, och han är säkert bra till ditt sto, men bara för du tyckte han var häftig på bruksprovet behöver det inte betyda att han är "frälsaren".
Men kom gärna med namn bakåt, så kan vi prata om det.
Gärna i klass med det som finns bakåt i Aerline H i det här fallet.
Hans helsyster fick 42 poäng.
DJvDs helsyster fick i sitt test mediokra poäng, inte ens diplom.
Men jag tycker det är bra att du vill testa honom, så vi andra försiktiga (vad det gäller nya hingstar) har en chans att utvärdera avkommorna. :)
På vilket sätt tror du Empire skulle passa?
mvh

Hej igen
nu har jag kollat upp ang Dee Josts syster och DU har FEL! hon fick nämligen HOPPDIPLOM o klass 1 på gångarter! 8-8Hoppning o det tycker inte jag är makabra poäng! finns t.o.m godkända fina hingstar som har 8-8 i hoppning!

Liknande trådar

Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 586
Senast: sorbifolia
·
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
678
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Avel Klurar lite Vill ha en FT-avkomma, har ett sto med toppstam inom hopp, men hon är väldigt liten. Vill ha en hingst som ger stort, om det...
Svar
5
· Visningar
1 023
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka