Är så trött på folk!

Nä usch, jag blir lika trött jag! :crazy:

Kommentarer om hur oerhört mycket kraftfoder min häst får, eller hur lite kraftfoder ponnyn får etc etc... Detta trots att vederbörande personer inte velat vara med på analys av hö, och därmed inte har den ringaste aning om vad vi andra stoppar i våra hästar egentligen. Det bara ser så mycket/lite ut i deras ögon. Men folk som inte tar reda på fakta innan de fäller sina kommentarer blir jag bara så trött på...
En sak vore kanske om de kunde anmärka på fetma eller underhull, men när det handlar om hästar som är friska, i bra hull, väl musklade och trevliga i huvudet - då förstår jag bara inte hur folk orkar kommentera...
 
Vet inte vad dom ger hästarna där du bor....men visst syftade jag på dig själv... ;)


Du förresten!, jag fick veta att mitt nya parti hö ligger på 52 & 7.8 (mineraler får jag på mejl om ngr dagar)
- inte riktigt lika bra som det förra, men tycker du att man har liten anledning att vara lite nöjd? :smirk:
 
Jag antog att det var Kg/foder, men där måste jag vänta på resultatet för att veta helt säkert. :crazy: Är det Kg/Ts så är jag inte så himla nöjd.....
 
Precis!
En del frågar ju bara för att provocera, och då passar ingenting bättre än att de får motivera sig :D:devil:
 
Jag vet några som ger sina hästar(c-ponnier) 2 kg hö om dagen. Och de får ca 2 kg kraftfoder. Hade de stått i samma stall som mig så hade de fått bli hur trötta som helst på mig, jag hade ända fortsatt att ifrågasätta utfodringen.
 
Fast egentligen skall man vara glad om folk ifrågasätter varför man gör si eller så. Det är först så man kontrollerar sina kunskaper. Om du kan ge ett bra svar och även hänvisa till eventuella oberoende källor (OBS! Vad foderleverantören säger räknas inte), så kommer du att inge ett gott och förtroendefullt intryck.
Med risk för att du får ännu fler frågor eftersom alla kommer att vilja ha dina goda råd!

Jag brukar förklara varför han får si och varför han får så - men jag tror att de bestämt att alla som går utanför "havre-och-betfor"-metoden inte vet vad de sysslar med. Antagligen okunskap, men de kan liksom inte ta in ny kunskap från mig verkar det som. :crazy:
 
Å andra sidan har du ju ett enkelt svar: det täcker min hästs behov och i balans, vaddå tycker du han ser tjock/smal ut?
Ha ha ha! :rofl: Precis det kontrade jag med häromdagen! De frågade om jag bantade honom för att han inte fick ngt kraftfoder. :smirk: Till svar fick jag ett "Ehhh... naäe...." :D

Själv känner jag inte att jag vill bete mig på samma sätt som de gör. Visst om någon frågar eller vill ha hjälp med något då ställer jag såklart upp, men att ständigt ifrågasätta är ngt jag tycker är sååå jobbigt, och vill inte bli sån själv. Fast eg. så borde jag... :devil:

Det är ganska lustigt, för det finns analys - frågan är vad ska de ha den till om de ändå inte använder den?
 
Enda som jag kanske, bara för att jag är lite fånig, skulle tycka är att hästen som inte får kraftfoder skulle se lite lång i ansiktet ut om alla andra får kf vid samma tidpunkt och hans krubba förblev tom.
Så känner jag oxå - så när de andra får kraft så får han morötter på morgonen och en pytteliten näve betfor med mineralerna i på kvällen! :)

I övrigt håller jag med alla andra - ifrågasätt snällt varför dom tycker din häst ska ha kf och fråga dom om dom kanske vill att du ska hjälpa dom att räkna på deras om det nu är så att dom inte kan det här med foder.
Döda dom med förstående vänlighet....
Jaa... eg. har du väl rätt - det är bara det att jag är så trött på att bli ifrågasatt (det gäller inte bara fodret utan ALLT). Fast det kan ju oxå vara så att de kanske eg är nyfikna på hur man räknar och så bara det att det är så mycket prestige inblandat så de inte kan fråga rakt ut.. :crazy:
 
Jag vet några som ger sina hästar(c-ponnier) 2 kg hö om dagen. Och de får ca 2 kg kraftfoder. Hade de stått i samma stall som mig så hade de fått bli hur trötta som helst på mig, jag hade ända fortsatt att ifrågasätta utfodringen.
Men det är ju inte det tråden handlar om nu, utan jag ger efter konstens alla regler. Tuggbehovet är tillgodosett osv, detta handlar om att jag inte gör som alla andra i mitt stall utan faktiskt (tro det eller ej - hemska tanke :eek:) genom analysen VET vad han ska ha för att tilgodose hans behov, istället för att gissa - som resten i stallet gör :devil:!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 172
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 574
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 652
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 569
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp