Är så trött på folk!

K

Krabban

Är det bara jag som blir trött på folk! :mad:

I mitt stall kan folk bara inte komma över att min häst i princip bara får hö att käka, då vårat hö är såpass bra att det räcker. Men det kan bara inte accepteras. Det måste ifrågasättas hela tiden.

Och är det inte det så är det ngt annat med fodret. Innan när vi hade ett sämre hö så gav jag hippo alfa, som har relativt mycket protein och då hängde de upp sig för det.

Jag blir så trött :crazy:! Jag är supertrött på att hela tiden behöva försvara mig och mitt foderval. :( Jag förstår liksom inte. Jag känner att har man ingen koll på hur man ska fodra så ifrågasätt inte andra då! Åhh jag blir tokig!

Visst ska man kunna motivera varför man fodrar som man gör, men när folk bara ifrågasätter för att ifrågasätta, och helst försöka få fram att du gör fel, då blir jag bara så TRÖTT!!!

Hur är det med er? Måste ni oxå motivera för alla varför ni fodrar som ni gör?
 
Håller med dig...Ibland blir det bra för mkt tjat om foder hit och foder dit.."-Varför använder du det fodret? MITT är mkt bättre"..."OJDÅ!!! Vad mkt mat du ger!!".... :devil:

Om man inte har fakta bakom sina kommentarer så skall man knipa igen "brölådan"... Visst kan man ifrågasätta om man tycker att det ser helt tokigt ut, men gör det då på ett vänligt sätt. Alla behöver inte äta ex betfor och havre...
Jag ger min häst vad jag tycker passar honom bäst...De känner inte min häst och inte hut mkt han rids inte heller vet de värdena i mitt hö som ju är stommen i min foderstat.

Så snälla innan ni kommenterar andras val av foder och mängder så ta reda på fakta!
 
Håller med. Vissa kommentarer & tips som är befogade och genomtänkta är ju bara bra. Men när folk kommer med sitt besserwisser prat och leker foderexperter börjar det bli lite jobbigt! :mad:
 
Nej, det är ingen som vågar ta nån sån diskussion med mig :smirk:. Däremot så ringer folk ibland och vill att jag kommer och tittar på deras foder :) men det under förutsättning att det finns fika och kladdkaka då jag kommer :d
 
ojoj, hur långt far du då? Om det förutom fika med kladdkaka finns även äppelpaj med vaniljsås?? :D
 
nej, jag kan inte minnas att jag skulle ha "behövt" motivera mitt foderval de senaste 5 åren iallafall. Hur ser din häst ut då? Det är klart att man blir lite fundersam om man ser en väldigt tunn eller väldigt fet häst, somliga hästar är ju extremt svåra att hålla i hull och då kanske omgivningen lätt tycker att den behöver mera än hö.
 
Vad skönt för dig Gammeln, du kanske har några tips i hur man blir av med "tjatiga-jobbiga-människor-som-lever-för-att-ständigt-ifrågasätta"? :D

tgd: Men det är precis det här jag menar! Det är ju INTE det att hästen är för tunn eller tjock, alltså inte för att vara ngn hjälp eller så. Utan istället är det ständigt ifrågasättande för ifrågasättandets skull! *blir tokig* Alltså bara för att jag inte ger samma foder som dem (och faktiskt räknar foderstat utifrån höanalys så jag faktiskt vet vad hästen behöver) så har de ngt sorts behov av att ALLTID ifrågasätta hur jag fodrar min häst.
 
Nej men vi har en i ett stall i närheten som en i mitt stall jobbar hos. Hon e proffsjocky och en en snäll person men när det gäller foder blir jag galen på henne.

Detta har hon ifrågasatt bla(förutom att de får så lite
kraftfoder, det e ju standaren :smirk: :
1) Hur vi bara kan vara så dumma att ge fosforbalans. Fosfor ska man absolut inte ge till hästar.... hmmmmm
2) Korn! Hur kunde jag ge det till min häst!? Det var livsfarligt. Jag kontrade med att det faktist finns korn i nästan alla färdigfoder idag och att han ätit lite korn i 8 år nu utan några problem. Det blir inte jättemycket stärkelse eftersom han inte får så mycket förklarade jag då men dövörat slog till :crazy:.
3) Min kompis har 95g smrp i sitt hö/kg foder och hennes hästar får 10 kg och HJÄÄÄÄLP hur kan man ge ett sådant hö med så mycket protein. De skulle bli dödssjuka. Du måste halvera givan och ge halm för resten... suck igen... Kompisen kontrade då med att hästar som går på bete får i sig mer protein än så men då började hon skylla p åatt det e så mycket mer vatten i betet och ja vist men de äter ju också dubbelt så mycket mer :idea: :smirk:
4) Hon kom ut i stallet en dag och så stod jag och en annan o ryktade. Hon började kolla på hovarna på hästarna och muttrade något om vi hade gjort måga foderbyten för det såg man minsann på hovarna.(min häst har ju då ätit samma foder så länge jag kan minnas) Vi svarade att höet ändras ju från år till år och då stod hon som ett frågetecken.

Ja det finns mycket mycket mer som jag tyvärr inte kommer på nu.
Jag bara hatar när folk håller på sådär. Man blir så less på det :(
 
Inget sådant snack i mitt stall. Jag sköter foderstaterna till mina och inackorderingarnas hästar (enväldig härskare ;)). Inget tvång, men de som vill ha hjälp får det och efter ett tag vill alla ha hjälp, även de som flyttat till nya stall ringer och vill fortsatta råd. Men jag får aldrig någon kladdkaka... :cry:
/M
 
Hi hi! Jag blev lovad massor med choklad då jag hjälpte grannstallet med foderstater men det var flera månader sen och jag har inte sett röken av mina choklad :D
 
Äppelpajen är ju en klassiker, extra glad blir jag då det är äkta hemmagjord vaniljsås :d :d :d........då blir det lite mer råd utöver det vanliga :D

En gång på ett ställe så tyckte gammelmor i huset att jag skulle ha ett matpaket med mig hem :D. Det var hemmabakat knäckebröd :d som var omsorgsfullt invikt i äkta gammaldags papper, utam reklam på :)
 
Vad skönt för dig Gammeln, du kanske har några tips i hur man blir av med "tjatiga-jobbiga-människor-som-lever-för-att-ständigt-ifrågasätta"? :D
Då brukar jag använda mig av mitt favouttryck.... "tramsiga lallare" :rofl:
 
...jag har även en manlig hyresgäst (hästägare), om det var det du menade. :cool:
 
Fast egentligen skall man vara glad om folk ifrågasätter varför man gör si eller så. Det är först så man kontrollerar sina kunskaper. Om du kan ge ett bra svar och även hänvisa till eventuella oberoende källor (OBS! Vad foderleverantören säger räknas inte), så kommer du att inge ett gott och förtroendefullt intryck.
Med risk för att du får ännu fler frågor eftersom alla kommer att vilja ha dina goda råd!
/M
 
Å andra sidan har du ju ett enkelt svar: det täcker min hästs behov och i balans, vaddå tycker du han ser tjock/smal ut?

Kan de själva motivera sina foderval? Svara med samma mynt :devil: .

Jag hade fått nästan hela stallet jag stod att förstå betydelsen av att veta vad man ger hästen och varför. Några nya tillkom som aldrig analyserat (eller HADE analys men inte brydde sig...???) som jag inte orkade lägga krut på, det var såna där som måste komma på saker själva.

Men TROTS att många frågade innan jag flyttade med hästarna om jag kunde räkna när de fått analysen så är det EN av alla som frågat. Hon har dessutom ett otroligt bra hö så det är enkelt att råda.
 
Klart det. Gammeln ska utfodras! :D
men Kladdkaka och Fika räknar du inte MJ/smp på, eller?
 
Visst är det konstigt att folk så gärna vill ge en massa olika fodermedel. Det är ju helt underbart om man slipper allt extra.

Enda som jag kanske, bara för att jag är lite fånig, skulle tycka är att hästen som inte får kraftfoder skulle se lite lång i ansiktet ut om alla andra får kf vid samma tidpunkt och hans krubba förblev tom.
På Strömsholm (i början på 90 talet, det kanske är ändrat nu)fick inte hästar som var sjuka eller vilade något kraftfoder och en del blev enormt upprörda och en del såg ut som dom skulle börja gråta :cry:dom fattade inget.
Nu är ju inte detta fallet i många privatstall - det blir väl allt vanligare med att man fodrar när det passar en själv och hästarna är vana vid att alla får på olika tider, men om så vore så kan man ju lägga i ett äpple som tröst.

I övrigt håller jag med alla andra - ifrågasätt snällt varför dom tycker din häst ska ha kf och fråga dom om dom kanske vill att du ska hjälpa dom att räkna på deras om det nu är så att dom inte kan det här med foder.
Döda dom med förstående vänlighet....
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 171
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 574
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 651
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 569
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp