Är min medryttarhäst för dyr?

L

Linn1

Hej!:)
Det är så här: För en månad sen kom jag till ett nytt stall och fick låv att prova rida ägarens häst några veckor för ev. att jag senare skulle bli medryttare. Jag gilade hästen jätte mycket och bestämde mig att jag ville bli medryttade:) Hon blev glad eftersom hon annars hade blivit tvungen att lämna iväg henne på foder.

Jag skall vara i stallet 6 dagar i veckan och då göra allt, rida, fodra, mocka, höpåsar...osv. Och detta kostar mig 3500kr/mån, den summan är alltså precis vad hästen kostar i månaden med: Stallplats, foder, vet., hovslagare, halm, torv, försäkring....

Jag trodde inte alls att det skulle vara så dyrt att vara medryttare!:o
Jag känner att jag gör allt arbete för hästen 6ggr i veckan kunde inte det varit betalningen för min ridning? Ja kunde lika gjärna ägt hästen!

Eller vad tycker ni? Är det så här det skall vara?
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Hur ofta man ska ha hästen och hur mycket man betalar för det, OM man betalar för det är ju upp till varje blivande medryttare och hästägare att komma överens om.

Får du göra vad du vill med hästen de dagar du är där?
Att vara medryttare är ju inte samma sak som fodervärd, men det låter ju som att du betalar allt vad en fodervärd skulle göra....
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Ja, jag får rida helt fritt:) Ja egentligen kan man kanske säga att jag är fodervärd, men jag är i hennes stall och ibland vill även hon rida hästen...
(tack för svar!)
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Jag tycker det är alldeles för dyrt om du bara är medryttare. Själv skulle jag i och för sig aldrig ta betalt för att någon hjälper mig med min häst.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Jag tycker inte det är fel att betala för att vara medryttare, men jag tycker onekligen att det låter saftigt att du ska betala 3500:- men fortfarande inte vara säker på att kunna nyttja hästen vissa dagar (när ägaren vill rida).

Skriv kontrakt är väl mitt råd.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Låter som ett perfekt upplägg för ägaren. H*n får rida när h*n har lust och tid + slipper betala men äger ändå hästen.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Jag hade hellre köpt en egen häst än att betala så mycket och ansvara för hästen 6 dagar i veckan. Det skulle kanske kunna vara värt det om det var en riktigt fin läromästare som jag fick träna och tävla med tex.

Som alltid är det helt upp till dig vad du tycker det är värt att betala för att få rida hästen, men 3500 kr i månaden låter helt klart som det dyrare slaget. Slår man ut kostnaden på hur många dagar du rider är det väl ungefär som vad många medryttare betalar i lite dyrare stall. Vill du ha hästen så mycket som 6 dagar i veckan eller hade det passat dig bättre med mindre? Du skriver att du tycker att ditt arbete med hästen kunde varit betalning för att du får rida, men de sysslorna du beskriver är ganska vanligt att man fixar som medryttare skulle jag säga.

Sedan hade jag inte gått med på att ägaren plötsligt vill rida på dina dagar. Hon får väl rida på den sjunde dagen eller dra av på priset isåfall. Som det låter i din situation så har ägaren gjort en väldigt mycket bättre deal än vad du har. Jag hade nog letat efter något annat alternativ.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

6 dagar i veckan och 3500 i månaden? Det är betydligt mer som att du är fodervärd än medryttare. Ägaren utnyttjar dig nog lite tyvärr.

Ett medryttarskap innebär för mig att man kommer ut några dagar i veckan, 2-4 brukar det vara. Jag har betalat mellan 400-1000 kr beroende på antal dagar, vilken typ av stall osv.

3500 för att ha en "egen" häst, vilket du mer eller mindre har nu, hade varit ett kanonpris här i Stockholm. Men då ska du ha lika mycket att säga till om som en fodervärd, vilket det inte verkar som att du har.
 
Senast ändrad:
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Jag tycker nog det är lite saftigt betalt om hon själv vill rida ibland.

Som det är nu tycker jag det ser ut som fodervärdspris men med lite mindre kontroll och att hon ibland rider då du eg skulle velat göra det.

Jag hade nog inte tagit så mycket betalt om det var min häst om jag själv skulle rida på den ngt. Inte annars heller eg.
Ska hon rida 6:e dagen och mocka och så? Eller står hästen?

Vem betalar vet om hästen skulle bli dålig och kostnaderna drar iväg?

Om det är FÖR dyrt kan bara du bestämma. Men jag tycker det känns lite magstarkt att ta det hästen kostar och sen rida själv.

Jag har själv hästar i Stockholm på träningsanläggning. Så jag vet att det kostar att ha häst.
Men förutsatt det det inte är en kanonhäst så hade jag inte velat betala den summan(iom att jag jobbar med att rida andras hade jag inte betalt alls.. men om så inte vore fallet.. :P). Är det så att du rent av ska utbilda hästen så talar ju ännu mer emot priset. Då hjälper du matten behålla en häst som sen tom kanske stiger i värde. Är det så att du själv lär dig massor och kan utvecklas massor av det här.. Ja, då är ju saken helt annan!
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Jag går emot strömmen här och säger NEJ det är inte för dyrt !

Om du nu ska skaffa en egen häst så kostar det
1 Inköp
2 försäkring
3 stallplats
4 hovslagare
5 utrustning

I mitt stall kostar det 3800 kr att stalla upp hästen om du då skulle rida min häst 6 dagar i veckan, med min utrustning, slippa betala försäkring och hovis och inte ha betalat en krona i inköp då är 3500 en helt rimlig kostnad i mina ögon.
Och då står jag i ett "billigt" stall i Sthlm.

Om du sen däremot står på "landet" där en stallplats kostar 2500 DÅ är det dyrt, men som sagt handlar det om en storstadsregion med stallpriser därefter så är det inte dyrt, du har ju som du säger egentligen hästen som på foder men "slipper" ta hand om den en dag i veckan.

Sen som många säger. tycker DU att det är för dyrt ska du inte ge dej in i det hela. Du har ju ändå ett val, du väljer ju att rida denna häst (och betala för det) av egen fri vilja ! Vill du ha billigare häst så får du väl hitta det.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

3500 låter mycket. Du skulle lika gärna kunna ha egen häst.
jag har min medryttarhäst 6-7 dagar i veckan. Tillgång till transport som jag får använda. Jag åker på träningar och tävlingar. Han är i princip som min egen, men jag betalar inte en krona.

Nu har jag visserligen investerat i ny utprovad sadel och annan utrustning, men det är för att jag ska köpa honom efter sommaren :)
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Jag håller absolut med dig, Corzette. Här i Sthm skulle 3500 för att ha en foderhäst vara ett pangpris! För det låter ju faktiskt mer som att TS är Fodervärd och inte Medryttare - och trådens fråga är ju just om medryttarskapet är för dyrt.

Rent definitionsmässigt skulle jag alltså vilja säga att hela upplägget är för maffigt både tidsmässigt och ekonomiskt för att detta ska röra sig om att vara medryttare öht. TS ville ju inte ha egen häst, h*n ville ju vara medryttare? Om du förstår vad jag menar.

Alltså: att ha en häst som sin egen 6 dagar i veckan för 3500 tycker jag inte alls låter konstigt rent ekonomiskt. Det är bara användandet av ordet "medryttare" i sammanhanget som jag tycker känns fel.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Står du i hennes stall eller det stallet hon har hästen inackorderad i?

Har hon eget stall så tycker jag att hon tar på tok för mycket pengar.
Inte ens mina tre hästar kostar så mycket per månad tillsammans.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

I mina ögon är du inte medryttare utan fodervärd med tanke på vad du betalar....
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Tack för alla tankar!
*Den 7:e dage då jagär ledig ifrån stallet rids inte hästen, men ägaren mockar och fodrar.
*Vet. kostnader betalar jag!
*Hästen står i hennes eget stall, men jag betalar stallplats/boxplats för hästen som om vi var inakordering, 1000/mån för boxplats!
*Stallet ligger på landet

Med dom tankar ni har haft känner jag att det faktiskt är dyrt! Eftersom stallet är just hennes eget och ligger på landet osv....
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Jag hade sagt att jag ville skriva ett riktigt fodervärdskontrakt eller tackat för mig och stuckit!
Just nu utnyttjar hon dig så det skriker om det; bara genom att du blev medryttare fick hon ju in en tusenlapp extra i månaden på stallplatsen. HELT galet. Du ska inte behöva betala stallhyra som MEDRYTTARE! Framför allt inte när det är HÄSTÄGARENS stall. Jisses... Du gör dig själv en riktig otjänst om du låter dig bli hunsad på det sättet.:(
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Jag betalar inte ens 3500 i månaden totalt och då har jag egen häst som är inackorderad i stall med full skötsel... Så ja, jag tycker att det är alldeles för dyrt för att vara medryttare! Speciellt om det är ute på landet och du dessutom ska betala vet.kostnader :confused:
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

Jag tycker att det är rimligt med tanke på hur mycket ridning det är, tänk att få ha hästen som sin och slippa inköpspriset och betala all utrustning till hästen. Vad man också glömmer är att även om hästen står hos ägaren så kostar fortfarande stallet förmodligen en kostnad av huslån, värme, el och underhåll samt det som ska lagas och fixas. Om du tycker att det är dyrt så se dig om efter en annan häst som är gratis. Du betalar vad hästen kostar och då har hon säkert räknat bort den dagen hon rider ibland. För mig som står i ett billigt stall i Stockholm med samma stallhyra som du så är vår b-ponny dyrare än din häst.
 
Sv: Är min medryttarhäst för dyr?

som medryttare, ja då lät det dyrt, men som fodervärd är det nog mest som normalpris. (eftersom du då räknat in hovis, försäkring etc i beloppet)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 591
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 138
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 258
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Återupptog ridningen sen ungefär ett år tillbaka och rider på ridskola nu, men jag känner att lektioner en gång i veckan inte fyller...
2
Svar
26
· Visningar
4 852
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp