Är jag en hönsmamma?

Z

zole

Hej på er allihopa, har suttit och läst länge och nu önskar jag
lite råd från er.

För att göra en lång historia kort så sitter jag i rullstol men utan diagnos har mkt problem med min rygg och armarna funkar inte som dom ska då rullstolen sliter mkt på dem.

Till min fråga då:
Jag har en son som är 7 år och alltså går i ettan har nu bråkat med kommunen då jag vill att han skall få skolskjuts så länge snön ligger då jag inte kan ta mej fram på oplogade cykelvägar samt att min värk inte klarar av att jag rullar dom sträckorna jag gör idag.
Kommunen vägrar då dom anser att då han inte är handikappad så kan han gå ensam till och från skolan/fritids.
Det är ca 1,2 km dock måste han passera över en väg för att komma över till skolan och där finns inget övergångsställ och bussar/bilar håller aldrig 30. Längre upp finns ett övergångsställ men då trottoaren inte skottas vintertid så kommer man inte dit.
Jag anser att en 7 åring inte skall behöva gå ensam till skolan då mkt kan hända på vägen,
Är jag en dum hönsmamma & har kommunen rätt att han ska gå själv
eller ska jag slåss för min sak.?
 
Sv: Är jag en hönsmamma?

*SLÅSS*

Tkr absolut att du ska tjata på dom efter skolskjuts... Iaf nu under vinter halvåret då det e riktigt mörkt och väldigt halt ute!

Håller tummarna för dig! //MW
 
Sv: Är jag en hönsmamma?

Bjud dit beslutsfattarna så att får se den väg han måste gå med egna ögon och visa dem dina svårigheter att följa med din son. Det är ju en sak att fatta de här besluten utifrån en karta och en helt annan att fatta besluten utifrån egna erfarenheter...

Din son är faktiskt inte så gammal att man kan kräva av honom att han ska klara det själv. På vår skola som ligger 100 meter från vårat hem tycker personalen att våra barn är för små för att gå hem själv, trots att vägen är relativt lite trafikerad och är sänkt hastighet till 30 med farthinder. Personalen fattar visserligen inte besluten men det kanske kan ge dig en tröst i dina funderingar kring hönseriet ;)
Kanske kan skolpersonalen hjälpa dig på något sätt?
 
Sv: Är jag en hönsmamma?

Har han klasskompisar i närheten? Kanske kan han få gå med dem?
 
Sv: Är jag en hönsmamma?

Tyvärr bor inga av hans klassompisar på samma sida som vi och
alla andra föräldrar i hans klass skjutsar sina barn.
Bad kvinnan på kommunen att komma hem till mej sätta sej i rullstol och följa mej för att hon skulle förstå varför jag vill ha skolskjuts , men det ville hon inte göra.
Det är ju mörkt på morgonen och mörkt på kvällen och jag tycker inte det känns tryggt att han skall gå den sträckan själv. hur länge ska man orka bråka? bråkar även med sjukvården och energin att bråka med allt och alla finns snart inte, vad gör man?
 
Sv: Är jag en hönsmamma?

Vilken jobbig situation! En 7-åring är absolut inte mogen att ta sej genom trafik i mörker alldeles själv, det går säkert bra de flesta gångerna, men ibland går de och tänker på annat. Jag har hört nånstans att man t ex inte kan bedömma avstånd och hastighet ordentligt tills man är 12...

Så bråka på tycker jag! Ingen av de andra föräldrarna som kan tänka sej att komma och hämta honom, även om det är på andra sidan? Det hade definitivt inte varit några problem om det varit jag iaf, om det inte tagit en halvtimme extra på morgonen...
 
Sv: Är jag en hönsmamma?

Visst kanske man kunde be nån av de andra barnens föräldrar att hämta men dom ställer redan upp så mkt tycker jag var enda gång sonen skall till nån kompis kommer dom och hämtar honom och skjutsar hem honom sen så jag skall slippa rulla fram och tillbaka.
Hur övertygar man folk som inte ens vill komma och se hur det ligger till, på dem verkar det som om jag är lat och därför vill att han skall få taxi. tack för svaren allihopa!
 
Sv: Är jag en hönsmamma?

Det här känns skittrist att säga men ett telefonsamtal till lokaltidningen kanske är en idé? För det är först när makthavarnas maktmissbruk offentliggörs som något händer. Tyvärr. :crazy: Så det är mitt förslag för självklart ska din son få hjälp att komma till skolan, det är ju självklart. Eller hur?
 
Sv: Är jag en hönsmamma?

Funderar på att prata med lokaltidnindgen men samtidigt tycker jag inte att det ska behövas, sjukvård med mfl har behandlat mej som skräp i 7 år men nu när det ska gå ut över sonen så tycker jag att det har gått för långt, Hade jag kunnat gå hade jag ju gladeligen promenerat fram och tillbax till skolan med honom , men att sitta fast i snön och slita armarna av sej vintertid sliter, Det som tar 10 min för mej att rulla sommartid tar 1 timme vintertid. Men antar att de som sitter på kommunen aldrig fått prova på att sitta i rullstol.
 
Sv: Är jag en hönsmamma?

Men de kan väl ändå inte tycka att en 7-åring ska gå själv till skolan? Och du måste ju klassas som handikappad? Har du nåt intyg från din doktor som säger att du inte kan köra rullstol i snö (nä, jag skulle inte heller vilja prova, har testat en med punka och det var ingen höjdare). Säg till kommunen att du kan göra det om du får en eldriven med snöhjul eller nåt hehe.
 
Sv: Är jag en hönsmamma?

Nån eldriven stol får jag inte då jag anses vara för frisk jag kan ju använda armarna säger dom, doktorn tycker jag ska fortsätta med citodon & naproxen och inte rulla så mkt. Fick bråka i 3 år med kommun/arbetsterapeaut innan dom ville anpassa mitt kök så att inte ha en diagnos gör att de som bestämmer ser sin chans att säga nej.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 481
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 529
Senast: Grazing
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 695
Senast: Cocos
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 055
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp