Är höet för dåligt?

S

Snulen

Vi har precis fått tillbaka analysen på höet som säger:

Torrsubstans 84%
Smältbart protein, foder 14 g/kg foder
Energi foder 7.0 MJ/kg foder
Kalcium Ca 1,4 g/kg foder
Fosfor P 1.3 g/kg foder
Magnesium Mg 0,5 g/kg foder
Kalium K 9,2 g/kg foder

Råprotein 51 g/kg torrsubstans
Smältbart protein 17 g/kg torrsubstans
Energi 8,3 MJ/kg torrsubstans

Vi har en tävlingshäst som går i stort sätt varje dag och tävlas ganska ofta i hoppning. Han är 7 år och väger 550 kg (halvblod) och har normalt hull. Utfodras 3 ggr om dagen.

I övrigt får han:

Hö 6 kg (värde se ovan)
Havre 2 kg
Kraft blå/röd 0,5 kg
Fibergi Bas 1 kg
Foderjäst 220 gr
Steeljoint 115 gr

Vad tror ni om foderstaten?
 
Sv: Är höet för dåligt?

:eek: Vad LITE grovfoder ni ger!! Det var min första reaktion.

Höet är väldigt DÅLIGT och du behöver ge en hel del proteintillskott!!
Inte alls ovanligt i år med dessa värden, det är många som har. Vårat är ungefär som erat! Det beror på en regning sommar.

Här är ett exempel som skulle fungera för er häst och då har jag räknat med ca 1 timmes jobb/dag:

10kg hö
1.5 kg lusern (behövs för proteinets skull!)
0.5kg havre
0.4kg soja (proteintillskott!)
0.3kg betfor
ca 50g mineraler (beroende vilken mineralsort du använder)
20g foderkalk

Då får du en kvot på över 6 som är rekommenderad till alla hästar. Då får du balans mellan energi och protein, samt mineralerna.
 
Sv: Är höet för dåligt?

Du kan givetvis välja andra proteintillskott också... det finns ju allt möjligt... Krafft protein, foderjäst, linfrökaka osv. osv. Men då måste du räkna om igen!

Kanske får du fler förslag av andra här?
 
Sv: Är höet för dåligt?

Höet är kanske inte av bästa kvalité men det kan ibland vara en för del eftersom man måste ge hästen mycket grovfoder. Jag tycker du ger alldeles för lite grovfoder med en så liten giva finns risk för kolik och beteendestörningar.
Din häst får i övrigt mindre energi än vad medelhästen får men det kan vara okej så länge den håller lagom hull.
Foderstaten innehåller onödigt mycket kalcium, detta är dock inte skadligt. Magnesium och fosfor är det däremot för lite av.
 
Sv: Är höet för dåligt?

I det här fallet kan man INTE ge mycket hö, eftersom det innehåller så väldigt lite protein...

För att alla proteintillskott ska rymmas i foderstaten utan att MJ skjuter i höjden får man alltså minska högivan. Ger man däremot lucernhack som proteinfoder får ju hästen grovfoder därigenom, men själva högivan får man hålla nere, tyvärr.
 
Sv: Är höet för dåligt?

pinky skrev:
I det här fallet kan man INTE ge mycket hö, eftersom det innehåller så väldigt lite protein...

För att alla proteintillskott ska rymmas i foderstaten utan att MJ skjuter i höjden får man alltså minska högivan. Ger man däremot lucernhack som proteinfoder får ju hästen grovfoder därigenom, men själva högivan får man hålla nere, tyvärr.

Du menar väl INTE att trådskaparen ska MINSKA ännu mer på grovfodergivan??? :eek:

Jag förstår vad du menar, att det inte går att ge hur mkt som helst i och med MJ höjs samtidigt, men hon får ju inte missförstå och minska grovfodergivan... :crazy:

Hon kan iaf komma upp i 10kg hö (som i mitt förslag), vilket är mer lagom för en så stor häst. Helst ska de ju ha mer, men detta funkar och hästens mage borde må relativt bra av det.

Till trådskaparen: Tänk på att det är väldigt viktigt att hästen får mycket grovfoder, annars kan magen paja! (magsår, förstoppning mm) Kraftfoder är till för att kompensera bristerna i höet, är höet BRA behöver man inte ge kraftfoder/mineraler alls...

Kraftfoder kan också ges när hästen går så hårt att den behöver äta så mycket grovfoder att den helt enkelt inte hinner äta så mycket... T ex en hårt tävlande tävlingshäst skulle behöva äta 20-25kg hö för att få i sig all den energi den behöver MEN den hinner inte stoppa i sig detta under ett dygn (den kan ju inte stå och äta 24timmar/dygn) och då ger man kanske istället 10-15kg hö och några kilo havre.
 
Sv: Är höet för dåligt?

Nejnej! :eek: Jag menade inte att dra ner på den giva hästen redan får, absolut inte! :o
Jag bara svarade "lisen", som skrev att man kan ge mycket av ett dåligt hö. Men detta höet är ju dåligt på fel sätt, sas. Det vara bara det jag ville klargöra!

Så efter
men själva högivan får man hålla nere, tyvärr.
ska det alltså stå "Dock inte under minimigiva, 1 kg TS/100 kg kroppsvikt", så blir det rätt!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 224
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 564
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Min häst är en svårfödd krabat och skulle behöva lägga på sig lite till, framförallt överlinjen. Vet att man inte kan fodra till sig en...
Svar
2
· Visningar
633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp