Är hästmänniskor trångsynta?

Sv: Är hästmänniskor trångsynta?

Jag upplever nog att svenskar öht är konflikträdda. Man säger sällan ifrån om det riskerar bli obekvämt.

KL

Ang taktkänslan hos män/kvinnor så ete fasen om jag tänkt på skillnad där.
Men generellt finns faktiskt en del olikheter i hur män och kvinnor rider. Och då inte bara baserat på att män har mer muskelstyrka och annat bäcken.
Utan pga hur många män vuxit upp med dels att som pojkar härja, ramla och "slåss" med varann. Det gör dem generellt lite mindre skraja för att ta konflikter med hästen.
Det är heller inte helt sällan som män hållit på med sporter innan de börjat rida. Och såna som kräver tacklingar och hårt slit. Så de har en viss kroppskännedom, är vana att slita fysiskt/träna/bli svettiga/ta i etc etc.

Man ser också faktiskt en skillnad generellt i hur kvinnor reagerar i skarpt läge avsuttet och hur män gör.
Många kvinnor hukar/skyddar kroppen med armarna och viker undan huvudet. Men de står still med fötterna.
Fler män springer undan, är snabba i fötterna.

Det här är något jag diskuterat med många tränarkollegor och själv observerat i jobbet.
Givetvis är det en generalisering och inget som stämmer på alla.
Det finns tjejer som spelat hockey, slagits och klättrat i träd och vice versa.
Jag har med flit bett min ena tränare att behandla mig som unga pojkar behandlar varann, dvs putta till mig ibland, drämma till mig, slåss och brottas med mig. Just för att jag ska bli tuff nog att inte panika vid smärta, fasthållning etc. För som problemlösare kan jag få en smäll, rejält. Jag måste då vara van vid det. Så jag kan hålla mig kall och tänka. Visst vill jag inte skada mig och är riskmedveten/aktar mig.

Men där måste jag tänka som jag gör för att vara effektiv. Jag har faktiskt träffat betydligt färre kvinnor som tänker så än män. Jag vet inte om jag träffat nog många kvinnor att räkna på ena handen som tänker så. Men en hel del män.
 
Sv: Är hästmänniskor trångsynta?

Defeniera gärna uttrycket lantis för mig.

Typ bonnungar med keps, EPA-traktor och raggarbilar som härjar runt (samt vissa inskränkta föräldrar till dessa). Inte nödvändigtvis alla som råkar bo utanför en stad.
 
Sv: Är hästmänniskor trångsynta?

KL

Tack till alla som svarat! Det är väldigt uppmuntrande att de människor jag träffat verkar vara undantaget, inte regeln.

Någon skrev att det verkligt trångsynta är att inte acceptera att alla har olika synsätt och åsikter. Javisst. Men här blir det lite knepigt. Visst är det hemskt, odemokratiskt och intolerant att inte acceptera oliktänkande. Men, den som låter sina fördomar gå ut över andra och ständigt uttalar sig om människor/grupper/läggningar som de egentligen inte vet så mycket om - den tycker jag förtjänar att bli motsagd.

Tuaphua: Jätteintressant. Du har garanterat mer erfarenhet av att observera manliga/kvinnliga ryttares reaktioner än jag. Men jag har delvis en annan åsikt. Det är visserligen svårt att säga, för de stall där jag varit har dominerats av duktiga kvinnliga hästmänniskor som definitivt inte har krypit ihop när de hamnat i riskfyllda situationer - medan de flesta män jag betraktat som kommit i kontakt med hästar varit tafatta och ja, försiktiga. Men det handlar ju bara om inlärt beteende, precis som det gör i fråga om "tuffa" killar som tacklas och slåss vs. försiktiga tjejer.
 
Sv: Är hästmänniskor trångsynta?

Killar ÄR bättre på att rida :-)(Även om det gör ont att erkänna det) Länk Men sexistiska skämt är inte ok :-(
 
Sv: Är hästmänniskor trångsynta?

Killar ÄR bättre på att rida :-)(Även om det gör ont att erkänna det) Länk Men sexistiska skämt är inte ok :-(

Sorry, men det köper jag inte! Hur mäter man "bättre", förresten? Tävlingsresultat? Vad beror det på att vissa tar sig till OS m.m.? En gudagiven/biologisk förmåga? Träning? Omgivningens inställning?

Anekdot: Jag red i en ridgrupp med en man och kanske tio kvinnor. Jag gjorde aldrig någon mätning, men jag är hyfsat säker på att mannen fick oproportionerligt stor del av ridlärarens uppmärksamhet varje lektion. Ungefär som det ser ut i skolan, alltså. Då är det ju inte konstigt om killar blir "bättre" på att rida.
 
Sv: Är hästmänniskor trångsynta?

Varenda människa borde veta att mångfald leder till en bättre kultur. Nej ridsporten är inte mer trångsynt än övriga samhället. Å andra sidan är det väldigt lite politiksnack i stall så vet inte vad folk röstar på och har heller inget behov av att veta.

Angående taktkänsla så sitter det inte i könet. Kvinnor brukar däremot ha lättare än män att göra mer än en sak samtidigt till vår fördel. Men männen kan de oxå tror mycket är undanflykter.
 
Senast ändrad:
Sv: Är hästmänniskor trångsynta?

citat Tuaphua: "Många kvinnor hukar/skyddar kroppen med armarna och viker undan huvudet. Men de står still med fötterna.
Fler män springer undan, är snabba i fötterna."

Det du observerat varför tror du reaktionerna skillts åt mellan könen? Varför springer hellre männen? Varför står kvinnan bara kvar och vänder bort huvudet?

Kan inte komma på att jag märkt just detta faktiskt. I vilka situationer har detta skett?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har precis (läs i fredags :D), vid 37 års ålder köpt mitt livs första häst. Jag har ridit till och från sedan jag var liten, både på...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
12 220
Senast: Hellas
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 801
Senast: lewellyn
·
H
Träning Jag behöver lite hjälp… Jag har ridit på två ridskolor med uppehåll på ca 1 år mellan bytet. I ridskoleuppehållet började jag också...
2
Svar
21
· Visningar
3 470
Senast: virra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp