Är hästmänniskor trångsynta?

annan1

Trådstartare
De flesta sammanhang jag rör mig i - jobb, vänner, familj - präglas av ett ganska öppet synsätt på människor från olika länder, olika sexualitet, könsroller m.m. Det är rätt sällan jag får höra fördomsfulla och trångsynta resonemang om invandrare, kvinnor, feminister, homosexulla m.m. m.m. Men! Hästvärlden är det stora undantaget. Sedan jag som vuxen började på ridskola och flera år senare köpte häst, har jag fått höra saker som helt enkelt får mig att tappa hakan. Det var ridläraren som tvärsäkert hävdade att killar var bättre på att rida för att de har bättre taktkänsla. En annan ridlärare som drog sexistiska vitsar under ridlektionen. Flera instruktörer som sagt häpnadsväckande fördomsfulla saker om muslimer. Och nästan varje vecka hör jag slentrianrasistiskt snack om invandrare
från folk i stallet.

Nu undrar jag bara, ÄR det så här? Jag inser att jag i alla sammanhang förutom hästlivet valt bort trångsynt folk och därför är rätt ovan - det kanske låter så här i andra idrotts- eller fritidskretsar också. Men det vet ju inte jag. Jag tänker att det förutom allt annat är rätt ostrategiskt att vara fientlig mot allt som är nytt, särskilt när ridsporten enligt uppgift tappar utövare.

Och jo - ibland har jag tagit debatten, särskilt om kommentarerna fällts i samtal med mig och det inte bara är något jag råkar höra. Men det känns trist och jobbigt att det ska behövas, stallet ska ju vara en frizon från jobbig vardag tycker jag.

Vad säger ni, upplever ni samma sak som jag?
 
Sv: Är hästmänniskor trångsynta?

jag har inte alls upplevt samma sak.

Har stött på vissa människor inom hästvärlden som varit trångsynta men absolut inte fler än i andra kretsar. I min kompiskrets finns inga trångsynta personer för att jag precis som du har valt bort dem, men så fort man träffar nya grupper, vänners vänner eller i andra sammanhang så stöter jag på en och annan trångsynt person.
 
Sv: Är hästmänniskor trångsynta?

Jag har inte upplevt något av det du beskriver i hästvärlden. Det finns andra platser i samhället jag måste besöka där den typen av åsikter är mycket mer utbredda.
 
Sv: Är hästmänniskor trångsynta?

Har inte märkt av det alls. Däremot tycker jag sådana åsikter är rejält utbredda i lågstatusyrken och hos 'lantisar' i allmänhet, inte specifikt hos hästfolk.
 
Sv: Är hästmänniskor trångsynta?

Jag tror att det är ungefär samma utbredning som i resten av landet.
 
Sv: Är hästmänniskor trångsynta?

Jag har inte märkt av att hästmänniskor i sig skulle vara mer trångsynta än gemene man i övrigt.
Däremot håller jag med om att det finns mer fördomar bland lågutbildade i mindre byar tex än i större städer bland akademiker.
Det finns det väl statistik på att det ofta är så.

I mitt stall är det väl jag som är icke-akademiker till skillnad mot övriga. Jag kan inte tycka att de är trångsynta. Och jag själv är väldigt tolerant och öppen för det mesta. Så de mäts enligt den måttstocken.
Däremot åker jag runt en del till andra stall, en del i mindre byar. Där upplever jag som sagt mer fördomar och mentala låsningar.
 
Sv: Är hästmänniskor trångsynta?

De flesta sammanhang jag rör mig i - jobb, vänner, familj - präglas av ett ganska öppet synsätt på människor från olika länder, olika sexualitet, könsroller m.m. Det är rätt sällan jag får höra fördomsfulla och trångsynta resonemang om invandrare, kvinnor, feminister, homosexulla m.m. m.m. Men! Hästvärlden är det stora undantaget. Sedan jag som vuxen började på ridskola och flera år senare köpte häst, har jag fått höra saker som helt enkelt får mig att tappa hakan. Det var ridläraren som tvärsäkert hävdade att killar var bättre på att rida för att de har bättre taktkänsla. En annan ridlärare som drog sexistiska vitsar under ridlektionen. Flera instruktörer som sagt häpnadsväckande fördomsfulla saker om muslimer. Och nästan varje vecka hör jag slentrianrasistiskt snack om invandrare
från folk i stallet.

Nu undrar jag bara, ÄR det så här? Jag inser att jag i alla sammanhang förutom hästlivet valt bort trångsynt folk och därför är rätt ovan - det kanske låter så här i andra idrotts- eller fritidskretsar också. Men det vet ju inte jag. Jag tänker att det förutom allt annat är rätt ostrategiskt att vara fientlig mot allt som är nytt, särskilt när ridsporten enligt uppgift tappar utövare.

Och jo - ibland har jag tagit debatten, särskilt om kommentarerna fällts i samtal med mig och det inte bara är något jag råkar höra. Men det känns trist och jobbigt att det ska behövas, stallet ska ju vara en frizon från jobbig vardag tycker jag.

Vad säger ni, upplever ni samma sak som jag?

Jag tycker tyvärr, i alla fall om jag jämför med min omgivning som din övriga umgängeskrets är den ovanliga numera...
Tycker tyvärr det är mycket trångsynt och nedvärderande överhuvudtaget överallt :-(

/Camilla
 
Sv: Är hästmänniskor trångsynta?

KL

Jag tycker inte hästmänniskor är mer trångsynta än i andra kretsar.

Däremot vill jag påstå att det finns de som är lite övertroende i sin tro och gärna vill ha rätt/att just deras sätt är det bästa men majoriteten hör inte dit utan det är ett fåtal och så tycker jag det är lite överallt, dvs "viktigpettrar".

I övrigt har jag faktiskt inte varit med om att man pratat rasistiskt i hästvärlden..däremot utanför men det är bara idioter i min mening som man inte behöver bry sig om.

Rent generellt har jag aktat mig för att både bry mig om eller diskutera med personer som lutar åt det hållet, att antingen veta bäst eller prata illa om andra tex rasistiskt..jag har inget intresse av det och börjar man ifrågasätta är det som att man spär på..i stället ignorerar jag eller är neutral/ingen åsikt.
 
Senast ändrad:
Sv: Är hästmänniskor trångsynta?

Intressanta svar. Det kan ju absolut vara så att det är jag som haft otur. När det gäller lantis/lågutbildade-aspekten, vet jag inte om det är relevant, men: som vuxen har jag enbart ridit på ridskolor i Stockholmstrakten eller för instruktörer som är födda och uppvuxna i Stockholm. Flera av de ridgrupper där detta snack förekommit har huvudsakligen bestått av medelålders akademiker. Inte bara, men till stor del.
 
Sv: Är hästmänniskor trångsynta?

Jag tror du måste haft otur. Jag har rört mig i Stockholms stallkretsar (mestadels då i innerstan och Norrort) i ca 35 år och har aldrig upplevt denna typ av trångsynthet eller rasism som du verkar ha stött på här.
Vad är det för typ av ridlektion om man berör sådana ämnen under lektionstid? Undrar med tanke på att du stött på flera ridinstruktörer som talat nedsättande om muslimer? Med mina instruktörer berörs bara ämnet häst under lektionerna..
Däremot har jag stött på fördomar kring val av hästraser och typ, hästrasism :)
 
Sv: Är hästmänniskor trångsynta?

När vi kommit in på sådana ämnen har det företrädesvis varit på ridläger och kurser, då det snackas annat än häst ibland. Det var tråkigt, för min syn på instruktörerna i fråga förändrades från "enbart positiv" till "duktig men trångsynt". Särskilt trist eftersom det var en hel del barn och ungdomar som red för instruktören.

I fallet med de sexistiska skämten var det en ridlärare som haft samma grupp (utom jag, som bara ridit där ett litet tag) i ca 10 år, och väl tyckte att hen skulle vara lite rolig. Jag slutade i den gruppen.
 
Sv: Är hästmänniskor trångsynta?

Jag tror att det här mest handlar om att du i ditt umgänge utanför hästvärlden i stort sett väljer ut dina vänner utifrån om ni har likartade värderingar i frågor som har med tolerans och sådant att göra, tex vad gäller invandring och homosexualitet.

I stallet är det hästintresset som förenar, inte djupare värderingar på livets andra områden. Därför hamnar du i situationer där dina stallkompisar uttrycker åsikter som dina andra vänner mer eller mindre är utvalda för att de inte uttrycker.

Jag tror alltså att hästmänniskor är som folk är mest, de/vi speglar samhället, medan dina andra kompisar är annorlunda än folk är mest och inte speglar samhället i stort.

Jag tror att du skulle se samma mönster om du ägnade dig åt någon annan idrott eller liknande hobby som inte direkt kopplar till moraliska och ideologiska värderingar.
 
Sv: Är hästmänniskor trångsynta?

Sånt där tycker jag man stöter på lite här och var, men att inte acceptera att andra har olika åsikter tycker jag, om något, är trångsynt.

Dock kan jag tycka att folk med högre status (tex ridlärare på ridskola) som ska vara en förebild kan hålla munnen stängd om sådant under lektioner.

Jag träffar ofta folk med åsikter som är helt olikt mina, men det är ingenting jag bryr mig om.
 
Sv: Är hästmänniskor trångsynta?

Aldrig varit med om, trots att jag är lantis.

Taktkänsla har väl inte med kön att göra? Möjligtvis att musiker, dansare och andra som är beroende av takt har lättare än andra som nybörjare då den redan är inövad men det är ju inget ingen annan kan lära sig, väl?
 
Sv: Är hästmänniskor trångsynta?

Jag har inte noterat att folk pratar om såna saker i stallet ens. Faktiskt kan jag inte komma på ett enda tillfälle under hela mitt hästliv. Så det beror kanske på vart man är eller vilken typ av folk som står i stallet.

Däremot är ju hästfolk ofta ganska stolta och uttrycker starkt sina åsikter - delvis därav dom ständiga konflikterna om det viktigaste i världen, deras hästar - så det skulle inte förvåna mig om många även vågade uttrycka sina åsikter även i andra ämnen.
 
Sv: Är hästmänniskor trångsynta?

Kan inte påstå att hästmänniskor utmärker sig mer än övriga befolkningen. Jag stöter på häpnadsväckande saker lite överallt och tvärtom har jag hästmänniskor härikring som är öppna för det mesta.:)
 
Sv: Är hästmänniskor trångsynta?

Kl

Känner inte igen att hästmänniskor skulle vara särskilt politiskt lagda .;)
Däremot är det ju generellt ofta en dålig idé att diskutera eller snacka politik med vem som helst eller förkunna sina ställningstaganden när och var som helst .
Som bäddat för bråk typ ;)
Om ngn skulle uttala sig med ngt jag tycker är fel eller fördomar skulle jag påtala det . Tror största problemet faktiskt är att folk inte säger ngt . Så de som högljutt förkunnar åsikterna åt alla håll har aldrig ens blivit ifrågasatta . Jag förstår dock mkt väl att man inte gärna gör det , är inte direkt ens anledning att vara i stallet att hamna i ngt debatt krig pga skilda livs åsikter eller politiska ställningar ;)

Skulle jag tex ha ngn i stallet bland inackarna som började predika rasistiska åsikter hade jag klart och tydligt förkunnat att de får hålla sina åsikter borta från stall debatt då den inte hör hemma där och alla inte anser samma.
Tiger man still är det ju dock inte lätt för de personerna att veta att de borde lägga band på sig ;)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har precis (läs i fredags :D), vid 37 års ålder köpt mitt livs första häst. Jag har ridit till och från sedan jag var liten, både på...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
12 220
Senast: Hellas
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 801
Senast: lewellyn
·
H
Träning Jag behöver lite hjälp… Jag har ridit på två ridskolor med uppehåll på ca 1 år mellan bytet. I ridskoleuppehållet började jag också...
2
Svar
21
· Visningar
3 470
Senast: virra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp