Är gulanlaget på väg att försvinna?

Thera

Trådstartare
Jag har sedan länge bestämt att min nästa häst ska bli ett halvblod, sto och allra helst med gulanlag.

Men det verkar lättare sagt än gjort att hitta ett lite yngre, gult sto till avel och motionsridning. Det finns helt enkelt inga till salu.

Så började jag fundera, är det på väg att försvinna från halvblodsrasen? Vi har ju bara Ravell kvar, men han får ju knappt några ston alls. Bernstein är död, och efter Dragon och Pegasus finns det snart inte många ston kvar. :eek:

Men ni som är lite mer i branschen, är det så att det är på väg att försvinna? Syns färre gulingar nu än förr?
Finns det några gula unghingstar som verkar lovande inför bruksprov och så vidare?

(Och vill tillägga: färgen är naturligtvis inte viktigast hos en häst, men en bonus!)
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

MÅNGA gula efter Bernstein har ju försvunnit till USA och danmark pga. färgen...
Vilket är synd!
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Min teori är att det anses som "fult" att avla på färg. Det verkar som att folk tror att man måste välja mellan kvalitet och färg, inte att det faktiskt går att kombinera dessa. När sedan de få guldkorn som har dessa båda kombinerat försvinner till utlandet, så blir "skiten" kvar i Sverige och ger färgen dåligt rykte.
Men halvbloden har ju den fördelen att det lätt går att avla in färgen igen. Det är värre för de stängda stamböckerna som inte inser i tid att en färg är på väg att dö ut.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Det tråkiga är ju att ASVH inte accepterar den stamboken. :(

Mycket att den gula färgen är ovanlig är "albinoryktet".
Det Sverige behöver är en hingst som Perlino E, som bara lämnar gult och som är av god kvalité, för att den gula färgen ska stanna kvar! :D

Det dyker ju dock upp lite isabellföl här och där via Bellalinjen, Bernstein, Pompe, Dragon, men det är få... Väldigt få..
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

PS. Enl Gransbos hemsida finns Bernstein fortf pa fryst
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

jo, fast man far val de anda inte godkanda for avel i Sverige eller?
Får du ett sto som är reggat med rosa papper i Tyskland och sedan betäcker henne med en svensk hingst i ASVH så måste ju den avkomman sedan få gröna papper här i Sverige. Jag kan inte tänka mej någonting annat.

Rosa papper i Tyskland är väl det samma som gröna papper i Sverige? I så fall borde man ju inte kunna importera avelsston alls från Tyskland tycker man.

Men man vet ju aldrig med ASVH, och jag har egentligen inte så mycket kött på benen att jag ska uttala mej om det hela. Men jag är övertygad om att det är så som jag tror att det är.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

"tyskland" är ingen stambok, det måste väl ändå bero på i vilken stambok stoet är registrerat...

Gulingar har väl alltid varit ganska ovanliga men nog sjutton finns det ston kvar som lämnar gula avkommor. Man ska inte enbart hänga upp sig på att det inte finns gula hingstar i avel, vilket det ju förvisso förtfarande gör... Och eftersom stamboken dessutom är öppen så kan man ta in vilka färganlag man vill från vilka raser man vill och försöka avla vidare på, om man nu är ute efter att bevara färger...
 
Senast ändrad:
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Får du ett sto som är reggat med rosa papper i Tyskland och sedan betäcker henne med en svensk hingst i ASVH så måste ju den avkomman sedan få gröna papper här i Sverige. Jag kan inte tänka mej någonting annat.

Rosa papper i Tyskland är väl det samma som gröna papper i Sverige? I så fall borde man ju inte kunna importera avelsston alls från Tyskland tycker man.

Men man vet ju aldrig med ASVH, och jag har egentligen inte så mycket kött på benen att jag ska uttala mej om det hela. Men jag är övertygad om att det är så som jag tror att det är.

Det är inte alla stamböcker i Tyskland som ASVH godkänner.
Följande finns med på deras lista
Baden-Württemberg
Bayern
Berlin-Brandenburg
Hannover
Holstein
Oldenburg
Rheinisches Pferdestammbuch
Rheinland-Pfalz-Saar
Sachsen-Thüringen
Trakehner/Ostpreussiskt varmblod
Westfalen
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag har sett en del gulingar på annons, så det finns fortfarande en del ;). Men jag tycker att det är synd att det inte finns fler. Med tanke på vilka gula hingtstar vi har tillgängliga som är godkända för ASVH så är det Bernsteiin o Ravell.. Två inte helt tråkiga hingstar ;), men i och med att de bara finns på FAI så tror jag att många drar sig från att använda dem. En föling med Ravell kommer i slutänden inte kosta mer än vilken medelhingst som helst, men i och med att han finns på FAI så blir det ganska dyrt innan man vet om det tagit sig. Väljer man någon av de 2 hingstarna så tycker jag inte det kan kännas som färgavel eftersom de hingstarna enligt mig iallafall borde lämna attraktiva avkommor även om de blir vanliga hederliga bruna eller fuxar ;).
men absolut är jag för att det kommer genom en hingst snarast möjligt som kommer att vara riktigt bra och finnas tillgänglig på FAI.
Jag har inte koll på hur många här på Buke som har gula halvblodsston, kan bara komma på en nu.
U
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jo visst är stamboken öppen, men det tar ju ett tag innan det blir gröna papper. Jag hade inte haft något emot lite fler tigrerade, lite musblackar och annat spännande. Problemet är ju bara att man vill ju gärna avla fram en avkomma som är attraktiv även med vanlig färg. ;) Om man ska kunna sälja alltså.. Kollar man bland köpeannonser på dem som har lite roliga färger så är det afta 3 generationer från gröna papper i ASVH, och det kan bli många föl för att komma 3 generationer med behållen färg.. Och dessutom ska det ju gärna finnas fler anledningar än just färgen att avla vidare på en individ.
Jag har för mig att vi ska ha en linje med tigrerade halvblod, men jag vet inte vilken stofamilj (om numrerad)den tillhör. Tror Tigrillo är inblandad..
U
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Gulanlaget finns även i halvblodsaveln via döttrar till Pompe 401 och från den så kallade Bella-stammen. Bella-stammen fanns hos de Geer på Stora Väsby norr om Stockholm, och här finns fortfarande kvar gula ättlingar till henne. Arro-Bell kommer ur den stammen.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Dom tigrerade halvbloden stammar från knabstrupen Silverking III. Han finns inte i stamboken men fick ändå minst en stamboksförd dotter och denna dotter hade en helsyster som även hon användes i aveln och som har ättlingar i livet idag.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Förresten, du har inget namn på någon av dem som bärtigeranlaget vidare idag?
U
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Kolla bara i vilken stambok han är godkänd i...
Tycker ASVH är lite tråkiga när de inte har godkänt rasens stambok.

Fast det finns väl personer som är starkt emot isabeller/skäckar/tigrerade i halvblodsaveln.
Lite trist, för Bernstein har ju visat att även om man är gul kan man lämna avkommor av god kvalité...
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Min fd stallägare har två gula ston i avel, ett isabell och ett gulbrunt. De bägge bör ha grå papper, de är välstammade, ue Arram.

De hade även en halvsyster som är isabell men inte med grå papper då hon var efter en skäckhingst.
 
Sv: Är gulanlaget på väg att försvinna?

Jag träffade sto-ättlingar till Silverking på 80-talet och jag vet att de använts i aveln, men ifall deras idag levande ättlingar har kvar tigeranlaget vet jag inte.

Stoet Reseda e Largo - Humanist - Razur - Eriwan - Hohenzollern fick åtminstone två döttrar e Silverking III och dottern Nadja stamboksfördes. Jag har känt barnbarn till henne, men jag tror inte den hästen hade något tigeranlag och jag kan inte se något av det på bilderna jag har av henne.

Nadjas helsyster Ponderosa stamboksfördes inte och fick åtminstone en dotter efter en icke godkänd hingt, som i sin tur användes i avel. Jag har träffat flera hästar med Ponderosa i stammen som haft tydliga tigeranlag och rolig teckning.
 

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp