Är detta att hänga ut elever?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är detta att hänga ut elever?

tycker det är helt sjukt att hela klassen ska få reda på det, angående provresultaten också.. man kan som elever få välja om läraren ska säga ens betyg högt eller inte (hände oss att läraren frågade) och de som inte ville att hela klassen skulle ha reda på det fick läraren helt enkelt hoppa över och ta det muntligt med eleven.

föräldrarna kan inte säga till då?
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Läraren motiverade detta med att "jag brukar fråga alla klasser i början av varje läsår och det är aldrig någon klass som sagt nej". Dock lovade h*n att upphöra med detta i denna klass. Att vissa barn i klassen använder informationen till att "reta" andra barn tyckte h*n mer var ett problem som klassläraren borde ta itu med...Tanken med att läsa upp resultaten var väl att barnen ska tycka att det är trevligt att ta till sig kunskap för att bli uppläst :crazy:

Det är vad som har hänt. Jag okade inte "tjafsa" utan var rätt resonabel i diskussionen som skedde muntligt.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Läraren motiverade detta med att "jag brukar fråga alla klasser i början av varje läsår och det är aldrig någon klass som sagt nej". Dock lovade h*n att upphöra med detta i denna klass. Att vissa barn i klassen använder informationen till att "reta" andra barn tyckte h*n mer var ett problem som klassläraren borde ta itu med...Tanken med att läsa upp resultaten var väl att barnen ska tycka att det är trevligt att ta till sig kunskap för att bli uppläst :crazy:

.
:D Förlåt att jag skrattar mitt i allt elände men i vilken verklighet lever den läraren i??? :D :crazy: :mad:
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Lärare måste väl för fan veta/komma ihåg hur det känns som elev att bli utpekad hela tiden.

Min förra lärare gjorde det "Ja, då ska vi se. Linda ja, du ska in till specialläraren & räkna matte. Det är viktig att du hänger med, och du med din dyslexi borde verkligen arbeta mer."

Med tanke på att denna "linda" är min BÄSTA KOMPIS blev jag fly förbannad varje gång denna lärare bara nämne att hon hade dyslexi och skulle jobba mer hemma för 28 per, varje dag!
Linda kämpade som en GALNING, hon läste matte 3 h hemma varje dag, kunde inte vara med kompisar, ingenting. För denna lärare klagade påå henne hela tiden. Ink. utvecklingssamtalen.
Detta var i mellanstadiet! :crazy:

Hennes föräldrar var ju jätteupprörda, såklart. Linda kom ju hem och grät för att flera, ca 50 % av gruppen alltid härmade läraren och sa "Ska inte dyslexi-linda gå och jobba istället för att vara på rast?"

Jag tycker det är skandal. + att den läraren inte ORKADE förklara, så jag kommer till ny skola utan som helst kunskaper i hur man räknar "det och det och det och det och det" som alla andra lärt sig i trean. Bara för att min gamla lärare inte orkade förklara. Ville man ha hjälp läste hon talet högt, sa svaret och gick därifrån!

Skulle nog kunnat slå ihjäl henne nu, får ju kämpa som en galning för att ta igen allt hon inte lärt ut. Min nuvarande mattelärare är inte glad på den förra läraren.
Hon, förra lärarn, ignorerade även mig. jag satt i 55 min och väntade på hjälp. Sen blev jag arg och gick till socialpedagogen och bölade lite över att det ju alltid var så. Inte heller hon blev glad!
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Har råkat ut för detta och tycker inte det är ett okej beteende utan väldigt kränkande.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

KL

Kom i natt att tänka på en sak. När jag själv gick i högstadiet fick vi en gammal lärare som svenska + SO-lärare + klassföreståndare. Han hade haft min 5 år äldre brr och hade gott öga till mig tack vare trevliga brodern. MEN min granne mobbade han ut totalt. Jag minns hur jobbigt det var att grannfrun frågade hur det var i skolan och jag aldrig visste vad jag skulle svara. Hennes son kunde verkligen vara ett "pain in the ass" men klf förvärrade allt MYCKEt och var verkligen utstuderat elak. Har tänkt på om jag skulle möta den läraren idag (vi bor i helt olika delar av landet) och kom fram till vad jag skulle vilja säga.

Jag skulle säga att jag nu själv är lärare och vill tacka honom för något han lärde mig när jag var elev som jag burit med mig sedan dess och i mitt yrke. Det är hur jag ALDRIG någonsin skulle behandla en elev.

Funderade i natt på i vilket underläge elever är gentemot lärare, hur vi som kass aldrig stod upp mot läraren på elevens sida utan tvärtom drog en av klassens dominanta killar (fd mobboffer (av elever) själv) med sig många klasskamrater och behandlade min grannpojke illa precis som vår klasföreståndare gjorde.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 476
Senast: Cilva
·
Övr. Barn Min dotter går i tvåan, i en stökig klass. Eller rättare sagt, med några stökiga klasskamrater. Har vetat om det tidigare men har nu...
Svar
11
· Visningar
3 460
Senast: Mirifax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp