Är detta att hänga ut elever?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Om du (?) misstänker att läraren inte kan ta den typen av feedback tycker jag att du ska gå över huvudet på honom/henne till rektorn. Du ska inte behöva ta skit eller hamna i oändliga diskussioner för att du har synpunkter på en sån sak. Men ofta blir dominanta och bryska personer ganska spaka om man på ett väldigt konkret och sakligt sätt beskriver vad problemet är.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Jodå, de hade pratat med läraren. Jag sade till föräldern att jag tyckte att de skulle gå till skolledningen, men jag tror att barnet ifråga inte ville gå kvar över huvud taget.

Men eftersom den här läraren undervisar mitt barn och fortfarande gör på samma sätt ska jag ifrågasätta varför h*n gör som h*n gör.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Jag kan säga så mycket att jag redan har haft diskussioner med det här arbetslaget...
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Det är väl olika hur olika barn reagerar oh kanske i olika åldrar också.

För mina var det underbart att få den HJÄLP som de så väl behövde och SLIPPA alla kompisars upplysningar om hur långt FÖRE de låg i matteboken. För jag lovar det lärarna inte säger rakt ut ser kompisarna till att nogsamt påpeka. MEN, de gick bara i fyran och femman.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

*KL*

Jag är för att dela upp klassen i smågrupper men alldeles nyligt blev en skola fälld för att de delat upp klassen i två grupper inom ett ämne (tror det var spanska). Grupperna fick öknamnet sköldpaddorna och geparderna av eleverna då de gick olika fort fram mend et var som sagt inte tillåtet. Heltokigt enligt mig!
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

En bekants barn bytte till detta läsår skola pga att klassläraren gärna "hängde ut" elever inför hela klassen. Tex så kan klassläraren i helklass stå och tala om att "Kalle, Stina, Emil och Sven måste skärpa sig, de har inte gjort läxorna den här veckan". Det händer även att läraren läser upp enskilda provresultat i klassen alternativt skriver upp vilka som fått vilka poäng på tavlan.

Vad tycker ni om ovanstående, är det ett okej beteende hos en lärare eller överreagerar man som förälder?

Jag tycker INTE det är okej. När jag gick i högstadiet så sa alltid vår engelskalärare vem som fått "guld, silver och brons" på provet. Inte ens det (som ju ändå innebar BRA resultat) var roligt att han "hängde ut". Speciellt inte i den åldern... jag hade i regel "guld" och fick höra viskas "plugghäst" efter mig... inte tror jag hans uthängning gav direkt mindre näring åt det tillmälet.:crazy:

Han brukade också hänga ut någon/några av de som var sämst när han gick och delade ut proven med typ orden "ja, nu är det som vanligt dags att skärpa till sig här" eller dylikt.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Till alla: Jag tycker ju inte heller att det är okej, men frågan är hur jag/vi ska lägga upp frågan till läraren ifråga. (Oavsett vad vi säger så tror jag att h*n kommer att fara i taket).

Jag skulle fråga vad syftet var med att skriva upp resultat på tavlan. Jag kan inte fatta hur han tänker. Vore intressant att höra hans svar.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Nej, det är att hänga ut barnen. Speciellt med att läsa upp var och ens poäng, alla har inte lika lätt för skolämnena.

Däremot kan jag förstå att högstadielärarna, som säkerligen har ett tufft jobb tröttnar på de som aldrig gör något och kanske blir tvungen att be en viss person skärpa sig. Men att delge fler än personen i fråga betygen är riktigt skamligt gjort!
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Vet du var man kan hitta denna forskning? Nyfiken eftersom frågan kommer upp då och då vid organisationsplaneringar.


Högskolan i Kristianstad har haft om just grupperingens effekt inom
matte.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Det är väl olika hur olika barn reagerar oh kanske i olika åldrar också.

För mina var det underbart att få den HJÄLP som de så väl behövde och SLIPPA alla kompisars upplysningar om hur långt FÖRE de låg i matteboken. För jag lovar det lärarna inte säger rakt ut ser kompisarna till att nogsamt påpeka. MEN, de gick bara i fyran och femman.

Fast min erfarenhet säger mej att det inte är så. De barn som är "duktiga" får ett stort tryck på sej och ofta är det jobbigt även för dem. Möjligen att de barn som alltid är i mitten är nöjda. :crazy:

Barnen VET men vi måste inte påpeka det offentligt hela tiden. Ungefär som när jag slagit ut mjölkglaset och folk påpekar det och/eller skäller. Hjälper det ? Blir glaset outvällt då?

Självklart ska lärarhjälpen finnas ändå. Jag tolkade dock inte det som det primära i denna fråga utan det var nivågruppindelningen. Resurser är ju ytterligare en fråga.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Precis så är det ju...Jag har ett barn som enligt egen utsago är i den bästa mattegruppen, samtidigt fattar ju eleverna att de som är i gruppen med en lärare + en speciallärare är den "sämsta"...Det som blir larvigt är ju när arbetslaget säger att grupperna inte är nivågrupperade. Bla träffade jag en mamma i klassen som sade att klassläraren sagt att det inte var nivågrupperade grupper.

Men pressen finns ju även hos de "duktiga", de känner sig ofta misslyckade om de har ett par fel för mycket på proven tex.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Vår lärare gjorde så på 80 talet. Det var bara att tugga i sig. Men jag tycker inte att det är ok!
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Nu kör inte vi med nivågruppering i vår skola, men ändå. Jag kom bara att tänka på indelningen i "allmän" och "särskild" matte och engelska på högstadiet förut.
Jag bytte från särskild till allmän matte, minns jag, för att det var för högt tempo i den särskilda gruppen och jag minns inte att jag led eller kände mig kränkt av det. Tvärtom var jag glad över att få genomgångar som var mer grundliga och på min nivå. De andra i särskilda gruppen hade väl fallit i sömn om de skulle bli tvungna att traggla basicgrejer i all evighet. Jag och flera andra behövde det däremot.

Är det inte snarare en fråga om vad man själv gör av situationen än att den är kränkande i sig?

Nu handlar det ju inte om att basunera ut provresultat och sådant för alla, för så gör man bara inte. Men att använda lärarresurserna där de behövs och att istället se det som en brist i självkänslan om man blir helt knäckt av att inte vara mattesnille.
Tycker bara att det vore mer fruktbart att inse att alla inte är likadana och att alla har svagheter och brister. Istället för att skämmas för det man inte kan så bra så är det väl bättre att acceptera det och ta emot adekvat hjälp?

Att all hjälp ska individualiseras är också rätt i tiden, men rent tidsmässigt får ni själva ta er en funderare. Om man har en 60-minuterslektion och 28 elever, hur många minuter har man till var och en av eleverna under lektionen om man ska gå igenom allt inidividuellt? Det är ju mer ekonomiskt att nivågruppera i så fall. Och stärka självkänslan och insikten i att folk är olika istället för att försöka släta över olikheterna.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Jag vet hur lite tid man har som klasslärare... Och jag förstår att skolan anser det resurssparande att samla ihop elever efter deras kompetens. Men det som är larvigt är ju när skolan inte kan stå för att grupperna är nivågrupperade inför ex. föräldrar.

En skola jag har varit på hade specialgrupper i matte på vissa lektioner, men bara för de som behövde extra stöd och de grupperna var inte fasta. Det har iaf slagit väl ut, betygen har skjutit i höjden på skolan.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Jag vet hur lite tid man har som klasslärare... Och jag förstår att skolan anser det resurssparande att samla ihop elever efter deras kompetens. Men det som är larvigt är ju när skolan inte kan stå för att grupperna är nivågrupperade inför ex. föräldrar.

En skola jag har varit på hade specialgrupper i matte på vissa lektioner, men bara för de som behövde extra stöd och de grupperna var inte fasta. Det har iaf slagit väl ut, betygen har skjutit i höjden på skolan.

Jag håller med om att det är larvigt att inte stå för det om man väljer att arbeta så. Skolan är ganska kass för att välja sina vägar och sedan stå för det.
Det fungerar inte att göra alla lyckliga, det är helt omöjligt...

Tillfälliga grupper är ju, som du säger, ett bra sätt att nivågruppera under en kortare period om det är behovet.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Det är väl olika hur olika barn reagerar oh kanske i olika åldrar också.

För mina var det underbart att få den HJÄLP som de så väl behövde och SLIPPA alla kompisars upplysningar om hur långt FÖRE de låg i matteboken. För jag lovar det lärarna inte säger rakt ut ser kompisarna till att nogsamt påpeka. MEN, de gick bara i fyran och femman.


Jo, men sen är det ju en enorm skillnad på att sätta in extra stöd där det behövs och på att stå och deklarera provresultat inför hela klassen.

För extra stöd och resurser är vi väl alla överens om att det är nödvändigt för vissa barn i skolan, det är bara det där utpekandet jag vänder mig emot.

Barnen har ju egentligen ingen rätt att få veta hur de andra barnen ligger till, och jag ser det som totalt onödigt.

Jag vet att de brukar vara väl så duktiga att hålla koll på det där själva, men vi som lärare behöver ju inte stå och dela ut informationen till dom.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

*Knapplån*
Men skall det då vara förbjudet med tävlingar i idrotten?
Eller att ha specialklasser?
Eller att låta högstadieeleverna få utvecklas efter vars och ens förmåga?
Får man verkligen hänga upp barnens tekningar på väggen då?
Man ser ju på det viset vilka som är bra på att rita och vilka som inte är det.

Hur kul kan det vara att sitta på en mattelektion och titta på en genomgång på tavlan som man inte begriper ett smack av?
Och hur kul kan det vara att aldrig få anstränga sina små grå för att "alla måste kunna hänga med"?
Båda dessa grupperna blir stökiga om de inte får ett skolarbete anpassat efter sin förmåga.

Och så kommer då Gymnasievalet.
Och plötsligt skall alla veta vad just de är bra på och intresserade utav.
Och detta efter 10 års intrummande att "alla skall göra samma saker".

Det är inte lätt att vara elev i dagens skola, det är då ett som är säkert.
 
Senast ändrad:
Sv: Är detta att hänga ut elever?

*Knapplån*
Men skall det då vara förbjudet med tävlingar i idrotten?
Eller att ha specialklasser?
Eller att låta högstadieeleverna få utvecklas efter vars och ens förmåga?
Får man verkligen hänga upp barnens tekningar på väggen då?
Man ser ju på det viset vilka som är bra på att rita och vilka som inte är det.

Hur kul kan det vara att sitta på en mattelektion och titta på en genomgång på tavlan som man inte begriper ett smack av?
Och hur kul kan det vara att aldrig få anstränga sina små grå för att "alla måste kunna hänga med"?
Båda dessa grupperna blir stökiga om de inte får ett skolarbete anpassat efter sin förmåga.

Och så kommer då Gymnasievalet.
Och plötsligt skall alla veta vad just de är bra på och intresserade utav.
Och detta efter 10 års intrummande att "alla skall göra samma saker".

Det är inte lätt att vara elev i dagens skola, det är då ett som är säkert.

Fast dagens skola SKA individualisera men det kan ju göras på andra sätt. Varför måste man tex ha olika mattegrupper? Måste alla räkna matte samtidigt då? Man kan ju lösa det så att bara några räknar och man kan ägna mer tid åt dessa medan andra gör ett mer självgående jobb. Finns många andra sätt att individualisera på än mitt exempel.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Fast dagens skola SKA individualisera men det kan ju göras på andra sätt. Varför måste man tex ha olika mattegrupper?
För att kunna hålla gemensamma genomgångar som alla förstår och är intresserade utav.

Måste alla räkna matte samtidigt då? Man kan ju lösa det så att bara några räknar och man kan ägna mer tid åt dessa medan andra gör ett mer självgående jobb.
Men det är ju också att peka ut de svaga eleverna som måste göra matte när de andra pysslar med annat.
Vad är föresten det där andra som de där andra skall pyssla med självständigt?

Finns många andra sätt att individualisera på än mitt exempel.
Berätta gärna!
Jag tror att i alla fall min dotters högstadieskola skulle ta emot alla bra ideér som de kan få.
Och jag kommer omgående att vidarebefodra dem.
De har haft några fasansfulla år med att försöka att lösa sådana här problem i min dotters klass.
Och jag lovar, de har verkligen försökt på alla sätt som kan tänkas.
Inklusive kallat in extra experter utifrån.

Lösningen blev olika mattegrupper och olika engelskagrupper för att över huvud taget eleverna skulle ha en chans att ta sig igenom nationella proven.
Och jag lovar - ingen, absolut ingen har klagat.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Men skall det då vara förbjudet med tävlingar i idrotten?
Eller att ha specialklasser?
Eller att låta högstadieeleverna få utvecklas efter vars och ens förmåga?
Får man verkligen hänga upp barnens tekningar på väggen då?
Man ser ju på det viset vilka som är bra på att rita och vilka som inte är det.
Men finns det inte en vits med att tävla i idrott och att förgylla klassrummet med teckningar? Att läsa upp provresultat finns det ingen större pedagogisk eller erfarenhetsmässig vits med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 476
Senast: Cilva
·
Övr. Barn Min dotter går i tvåan, i en stökig klass. Eller rättare sagt, med några stökiga klasskamrater. Har vetat om det tidigare men har nu...
Svar
11
· Visningar
3 460
Senast: Mirifax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp