Är detta att hänga ut elever?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Men finns det inte en vits med att tävla i idrott och att förgylla klassrummet med teckningar?

Vad är vitsen med att tävla i idrott?
För elever som är dåliga på idrott känns det garanterat lika hemskt att ALLTID, ALLTID komma sist (och få se sin tid/höjd/etc längst ner på en tavla) som det gör för "svaga" elever att få höra att de hade sämst resultat på matteprovet. Tro mig. Om idrottsläraren dessutom påpekar att "alla måste träna, annars blir man stel och gammal i förtid" gör inte saken bättre. (Ja, det har hänt mig, och till saken hörde att jag red nästan varje dag och cyklade ungefär åtta kilometer totalt/dag). Var i ligger skillnande?

Jag menar inte att man inte kan tävla i idrott - men det ska vara för de elever som VILL vara med och tävla.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Tävling är ju ett etablerat fenomen som många tycker är roligt, det är bara att slänga en blick på menyn här till vänster, därmed finns det en vits med det. Däremot behöver de inte vara kränkande upplagda.
 
Senast ändrad:
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Tävling är ju ett etablerat fenomen som många tycker är roligt, det är bara att slänga en blick på menyn här till vänster, därmed finns det en vits med det. Däremot behöver de inte vara kränkande upplagda.

Visst, men då har man valt det själv.
Ingen har valt att ha skolgymnastik.

Dessutom: Det finns tävlingar i allt - även i matematik, men detta berättigare inte att provresultat ska läsas upp inför hela klassen.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Men finns det inte en vits med att tävla i idrott och att förgylla klassrummet med teckningar?
Men om man inte vill tävla i idrott då?
Skall man tvingas att göra det i alla fall bara för att det är skola?
Så att det står att "tjocka Olle" tar dubbelt så lång tid på sig att springa 400m än alla andra.
Och hur kul är det att få sina gräsliga teckningar upphängda till allmän beskådan, om man har finmotoriska problem och ritar som en kratta?

Att läsa upp provresultat finns det ingen större pedagogisk eller erfarenhetsmässig vits med.
Kanske för att visa att det finns annat att tävla i och vara bra i än att springa 400m.
Olle kanske då kan få visa att han är en hejare på matematik i stället.

Vad gör det okej att ha tävlingar och hänga ut de svaga eleverna i vissa ämnen men inte i andra?
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Bara för att det är tävling betyder inte det att de sämsta hängs ut. Jag var ingen hejare på gympan men jag har inget minne av att mina resultat hängdes ut så till allmän beskådan. Ofta vet man ju dock i klassen ändå vilka som är duktiga och inte.

Men min poäng är att tävling finns det i alla fall ett antal som uppskattar, att läsa upp provresultat finns varken någon som uppskattar eller någon som helst pedagogisk poäng med. Så jag tycker inte att ditt argument "men skall det då vara förbjudet med tävlingar i idrotten?" håller. Det är inte samma sak eftersom det inte finns någon som helst positiv poäng med det sistnämnda.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Men min poäng är att tävling finns det i alla fall ett antal som uppskattar, att läsa upp provresultat finns varken någon som uppskattar ....
Jag är övertygad om att det finns de som uppskattar detta.
Precis som det finns de som gillar andra tävlingar.

Det är inte samma sak eftersom det inte finns någon som helst positiv poäng med det sistnämnda.
Hur kan du vara alldeles säker på det?
Det kanske sätter en jättefart på hela skolarbetet.
Många gillar ju att tävla om precis allt.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Ofta vet man ju dock i klassen ändå vilka som är duktiga och inte.

Det vet man väl i så fall även i andra ämnen?

Men min poäng är att tävling finns det i alla fall ett antal som uppskattar, att läsa upp provresultat finns varken någon som uppskattar eller någon som helst pedagogisk poäng med.

Det kanske visst finns dem som uppskattar att få provresultaten upplästa? I en del skolor är det ju viktigt att vara bäst (på allt), och varför skulle då inte de bästa uppskatta att hela klassen får veta att de är just bäst?
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

*KL*

Vi kan konstatera följande:

- Att läsa upp provresultat gagnar ingen. Det är vi nog alla överens om, tycker mig inte ha sett att någon tycker att det är en lysande idé i denna tråd. Tråkigt för de som inte lyckats, kan bli en press för de "perfekta" som bryter ihop bara de har 1/2 fel på provet.

- Tävlingsinslag finns nästan i allt. Vare sig det är upplagt som en tävling eller inte så finns det människor som vill jämföra sig och tar varje chans till det. ("Eleverna vet ändå om vem som är bäst och vem som inte brukar lyckas").

Om vi är hyfsat överens om ovanstående så är resten av diskussionen egentligen en helt annan.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Fast dagens skola SKA individualisera men det kan ju göras på andra sätt. Varför måste man tex ha olika mattegrupper? Måste alla räkna matte samtidigt då? Man kan ju lösa det så att bara några räknar och man kan ägna mer tid åt dessa medan andra gör ett mer självgående jobb. Finns många andra sätt att individualisera på än mitt exempel.

Du har helt rätt ang inidvidulaiseringen.
Olika mattegrupper kan jag se vitsen med. frågan är om vi menar samma sak med olika mattegrupper. För mej kan det vara : en klass sitter i 5 grupper. Dessa grupper ska vara olika, men kan ibland vara nivågrupperade vid tex en genomgång av nytt, vid mattediskussioner som är såp viktiga och ofta hoppas över. För mej är en mattegrupp inget att likna med min tids särskild/allmän. Det kan vara så att det går in extra reusrs men det kan lika gärna vara utan.

Jag håller helt med dej att alla måste inte räkna samtidigt. Absolut inte. Det är verkligen att utnyttja läraren bättre att arbeta så. :D
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Jag är övertygad om att det finns de som uppskattar detta.
Precis som det finns de som gillar andra tävlingar..

Det finns framförallt FÖRÄLDRAR som uppskattar att deras barns resultat sägs högt. :angel:
Faktum är att det är en mycket, mycket liten andel som uppskattar det är min erfarenhet.

Hur kan du vara alldeles säker på det?
Det kanske sätter en jättefart på hela skolarbetet.
Många gillar ju att tävla om precis allt.
mm det är alltid någon enstaka unge som behöver tävla för att bli färdig ja. Frågan är om alla andra ska behöva göra det av den anledningen. Jag tror inte på det.

Jag tyckler inte heller att man ska ha tävlander i idrott som tvingande. En idrottsdag med tävling ska vara frivillig, och något kul.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Ja du dessa föräldrar.
Det är nog egentligen de som sätter ångesten i sina barn genom att gilla att höra resultaten högt.
Och så gå hem och visa sin besvikelse när resultaten inte räcker.

Men där finns också en annan sida.
De föräldrar som inte har en aning om vad deras barn gör i skolan, vad de borde ha gjort i skolan och om de ens varit där när de skulle.
De sitter som stora frågetecken på föräldramötena och begriper inte att vissa saker handlar om deras barn.
"Men varför har ingen sagt något till oss?" är en vanlig kommentar.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

mm det är alltid någon enstaka unge som behöver tävla för att bli färdig ja. Frågan är om alla andra ska behöva göra det av den anledningen. Jag tror inte på det.

.

Enstaka unge?
Min erfarenhet är att majoriteten tävlar inbördes på ett eller annat sätt.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

För att kunna hålla gemensamma genomgångar som alla förstår och är intresserade utav.

Men det är ju också att peka ut de svaga eleverna som måste göra matte när de andra pysslar med annat.
Vad är föresten det där andra som de där andra skall pyssla med självständigt?

Berätta gärna!
Jag tror att i alla fall min dotters högstadieskola skulle ta emot alla bra ideér som de kan få.
Och jag kommer omgående att vidarebefodra dem.
De har haft några fasansfulla år med att försöka att lösa sådana här problem i min dotters klass.
Och jag lovar, de har verkligen försökt på alla sätt som kan tänkas.
Inklusive kallat in extra experter utifrån.

Lösningen blev olika mattegrupper och olika engelskagrupper för att över huvud taget eleverna skulle ha en chans att ta sig igenom nationella proven.
Och jag lovar - ingen, absolut ingen har klagat.

OK! Angående genomgångar så MÅSTE man ju inte hålla dessa för en hel/halv klass i taget. Man kan ju ta 5 elever en gång, 15 andra gånger, 10 en annan om man har bra koll på hur eleverna ligger till. Eller hela klassen.

Sen har du misstolkat mig lite angående att de svaga gör matte och andra får pyssla med annat. Här är exempel:
en lärare på lågstadiet delade upp klassen i smågrupper. Hon hade genomgång/satt med en grupp i taget när de räknade matte medan de andra tex hade bild/läste/skrev berättelser/annat och hjälpte dem vid behov. Det var inte nivågrupperade grupper. Hon kunde också låta kanske två grupper räkna matte medan 3 gjorde annat. Där handlar det inte om att sitta med de svaga medan de duktiga gör annat, dvs utpekande av de svaga. Kanske dåligt beskrivet men hon satt alltså inte fastklistrad vid en grupp i taget och sket i de andra eleverna, det vet vi att det inte fungerar i dagens skola (i allmänhet) UTAN HON UPPLEVDE DET LÄTTARE ATT FÅ TID FÖR ELEVERNA OM INTE ALLA GJORDE SAMMA SAK SAMTIDIGT. tEX (ursäkta fel bokstavsstorlek, orkar ej sudda) var hennes klass inkörda på att ha läsgrupper där ca 4-5 elever läste högt för varandra (alla har samma bok, turas om att läsa högt och följer med i sin bok). Då kan det ju räcka med att en grupp i taget går iväg och har läsgrupp så underlättar det mattesituationen för alla. Om man alltid turas om så "missar" ju ingen mattetiden men man kanske har genomgången först när alla är med sen går några iväg. Detta var en ganska lärartät skola bla då det är stor andel invandrarbarn och därav hade man relativt ofta tillgång till en till pedagog (fritidspedagog/svenska2lärare/speclärare) som man kan ta hjälp av vid delning av klass. Tänk tex att en grupp läser med svenska2-läraren (utmärkt tillfälle, diskutera innehållet i boken för att se hur förståelsen är).

Montessoriskola:
eleverna har planeringsschema som upprättas delvis i helklass och delvis individuellt. Där finns veckans uppgifter uppskrivna men valfritt när man utför dessa (undantaget vissa styrda tider för tex musik, idrott, etc). Detta innebär att alla inte räknar matte samtidigt och då har man chans att hjälpa på ett helt annat sätt (liknande läraren ovan). Man kan även styra så att "Kalle, Pelle, Lisa och Lotta, kan ni komma hit så diskuterar vi matte" dvs genomgångar i mindre grupper. Klassen har även genomgångar i helklass men då det är åldersblandat år 3-5 är helklasserna egentligen inte helklasser utan tex år 3 som är 13 elever, dvs ändå en förhållandevis liten grupp.
Samma skolas högstadium:
Jag är inte helt insatt i detta men de har genomgångar x antal tillfällen i veckan (schemalagda) och eleverna räknar vid dessa tillfällen samt enligt modellen ovan (dvs vid arbetspass då exakta lektioner ej är specifiserade utan vid arbetspassen ska man ansvara för att planeringen görs). Tror dock att de har två olika slags böcker, en röd svårare samt en grön lättare och att genomgångarna är skilda. detta känns ju som en variant av allmän/särskild kurs.

Man kan visst köra med mattegrupper som andra nämnt men då inte ha dem statiska utan flytta elever som det passar. Tex om man håller sig till olika arbestområden i matten så kan ju Pelle ha jättelätt för geometri men ursvårt tycker han att statistik är. Där borde han ingå i olika grupper för de olika momenten. Svårt att ha koll på detta? Ja, men så är det med mycket annat i skolan. man får försöka samt prioritera eller gå efter nationella proven och göra grupperna utefter vad som visades vid dessa prov. Tex.

Jag tycker inte att alla elever i samma klass behöver ha samma mattebok tex. Då är det inte lika lätt att jämföra och veta vem som är "sämst" eller "bäst". Olika böcker passar olika barn (och lärare). Man kan ändå ha gemensamma genomgångar om man tar upp allmänna metoder och inte enstaka tal. Eller så väljer man att ha olika genomgångar "nu ska Räkneresan ha genomgång och sedan Mattestegen".

ÄR det så viktigt att ha gemensamma genomgångar?

Det finns fler varianter men dessa kom jag på nu och kanske kan andra fylla i.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Enstaka unge?
Min erfarenhet är att majoriteten tävlar inbördes på ett eller annat sätt.

Ja, så är det nog, men vill vi ha det så? Jag tycker att vi måste jobba för att komma bort från tävlande och jämförande.

Uttryck som "du är gulligast i hela världen" och "du är min bästa vän" kan enkelt bytas ut mot "du är så otroligt gullig" och "du är en verkligt bra vän". Man blir lika glad av att höra det, och slipper ifrån jämförande-tänket.

Idrotten i skolan idag innehåller knappt något tävlande. I alla fall om man följer kursplanen. Det går utmärkt att ägna sig åt idrott och hälsa utan att jämföra sig med andra.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

OK! Angående genomgångar så MÅSTE man ju inte hålla dessa för en hel/halv klass i taget. Man kan ju ta 5 elever en gång, 15 andra gånger, 10 en annan om man har bra koll på hur eleverna ligger till.
I min dotters klass så hade som inte varit med på gemongången gått ut, satt sig och snackat eller ställt till något allmänt krig.
Så för att hålla alla i ordning och reda, så måste de vara med på genomgången.

ÄR det så viktigt att ha gemensamma genomgångar?
På högstadiet så är det dags att lära sig att klara av att inhämta kunskap från ett föredrag där många samtidigt kan lyssna.

Montessori är ingenting som denna klass hade klarat av.
Den behöver kadaverdiciplin i militärstil för att över huvud taget gå att vistas i samma rum som.
Ingen lärare hade överlevt ett "friare" undervisningssätt.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Ja, så är det nog, men vill vi ha det så? Jag tycker att vi måste jobba för att komma bort från tävlande och jämförande.

Uttryck som "du är gulligast i hela världen" och "du är min bästa vän" kan enkelt bytas ut mot "du är så otroligt gullig" och "du är en verkligt bra vän". Man blir lika glad av att höra det, och slipper ifrån jämförande-tänket.

Idrotten i skolan idag innehåller knappt något tävlande. I alla fall om man följer kursplanen. Det går utmärkt att ägna sig åt idrott och hälsa utan att jämföra sig med andra.

Helt oK.
Jag är bara trött på hycklandet när man säger att barn inte tävlar med varandra, för det gör de.
Man behöver inte uppmuntra till inbördes tävlande, men om man tror att det på så sätt automatiskt försvinner så lurar man nog sig själv.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Detta var en ganska lärartät skola bla då det är stor andel invandrarbarn och därav hade man relativt ofta tillgång till en till pedagog (fritidspedagog/svenska2lärare/speclärare) som man kan ta hjälp av vid delning av klass. Tänk tex att en grupp läser med svenska2-läraren (utmärkt tillfälle, diskutera innehållet i boken för att se hur förståelsen är).

Där ger du nog själv svaret till varför det lyckas med smågrupper i det exempel du ger.

Jag har själv arbetat så de gånger jag haft väldigt lugna klasser där det fungerar att jag har genomgång med en mindre grupp. Då kan jag lita på att det inte blir party inne i klassrummet under tiden, eller att jag ständigt måste gå ifrån genomgången för att se till att det fungerar för de andra.

Men det är inte ofta man har det så bra förspänt.
Jag, liksom de flesta lärare jag känner, arbetar som ensam klasslärare. Vi har inte ens tillgång till speciallärare på vår skola och de assistenter som finns, de har verkligen nog att göra med det barn de är assistenter åt. Det finns därmed ingen som kan kolla till resten av gruppen.

Jag kan tänka mig att det är ännu svårare på högstadiet där man är så beroende av att följa schemat och man inte kan bolla med timmarna lite som man tycker.

Jag tycker fortfarande att den vettigaste vägen att gå, är att ständigt jobba med att eleverna måste acceptera att alla är olika och har olika behov. Bara för att man inte är mattesnille så är man inte en dålig människa. Alla har styrkor och svagheter! Varför ska det vara så skämmigt att behöva gå lite långsammare fram inom vissa ämnen? Varför ska inte de som har lätt för sig, få den stimulans som de behöver?
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Att hänga ut elever som har det svårt resp de som är duktiga och att dela in klassen i olika grupper är väl ändå helt olika saker? På min dotters skola delas klasserna i eng, matte och språk. Helt suveränt tycker jag som har en dotter som har svårt för eng, och då går i gr 3 där det endast är 7 elever och där man går långsamt fram, och målsättningen är att alla elever ska kunna klara ett G. I matte däremot är hon i gr 1, där gruppen är ganska stor och läraren har gemensamma genomgångar, och sen är alla eleverna mer självgående. Innan klassen delades i dessa grupper kom dottern ofta hem och frågade varför hon inte också kunde ha fått en normal hjärna som kunde hänga med alla andra i eng.
Nu tycker hon plötsligt att eng är ju inte så himla svårt ändå, och hon hänger med väl på lektionerna, samt är mycket mer motiverad med läxor osv.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

På högstadiet så är det dags att lära sig att klara av att inhämta kunskap från ett föredrag där många samtidigt kan lyssna.

Montessori är ingenting som denna klass hade klarat av.
Den behöver kadaverdiciplin i militärstil för att över huvud taget gå att vistas i samma rum som.
Ingen lärare hade överlevt ett "friare" undervisningssätt.

Fast man kanske både ska kunna lyssna på allmän genomgång och kunna arbeta om läraren snackar med eleverna runt bordet på andra sidan klassrummet.

Sen ska man väl inte bara "slänga in" montessoripedagogik hur som helst. Det bör ju finnas kunnande och förankring på skolan.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Där ger du nog själv svaret till varför det lyckas med smågrupper i det exempel du ger.

Jag har själv arbetat så de gånger jag haft väldigt lugna klasser där det fungerar att jag har genomgång med en mindre grupp. Då kan jag lita på att det inte blir party inne i klassrummet under tiden, eller att jag ständigt måste gå ifrån genomgången för att se till att det fungerar för de andra.

Men det är inte ofta man har det så bra förspänt.
Jag, liksom de flesta lärare jag känner, arbetar som ensam klasslärare. Vi har inte ens tillgång till speciallärare på vår skola och de assistenter som finns, de har verkligen nog att göra med det barn de är assistenter åt. Det finns därmed ingen som kan kolla till resten av gruppen.

Jag kan tänka mig att det är ännu svårare på högstadiet där man är så beroende av att följa schemat och man inte kan bolla med timmarna lite som man tycker.

Jag tycker fortfarande att den vettigaste vägen att gå, är att ständigt jobba med att eleverna måste acceptera att alla är olika och har olika behov. Bara för att man inte är mattesnille så är man inte en dålig människa. Alla har styrkor och svagheter! Varför ska det vara så skämmigt att behöva gå lite långsammare fram inom vissa ämnen? Varför ska inte de som har lätt för sig, få den stimulans som de behöver?

jo, visserligen hade personaltätheten stor betydelse, det tror jag också men saken är den att läraren gjorde ofta så när hon var ensam i klassrummet, dvs hon tog inte ut mattegruppen utan de arbetade vid ett bord i klassrummet, de andra eleverna vid andra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 476
Senast: Cilva
·
Övr. Barn Min dotter går i tvåan, i en stökig klass. Eller rättare sagt, med några stökiga klasskamrater. Har vetat om det tidigare men har nu...
Svar
11
· Visningar
3 460
Senast: Mirifax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp