Är detta att hänga ut elever?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Jo förvisso.
Men denna klassen är bökigare än normalfallet.
Så de normala modellerna fungerar inte.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Man behöver inte uppmuntra till inbördes tävlande, men om man tror att det på så sätt automatiskt försvinner så lurar man nog sig själv.

Ja, det behövs nog ett väldigt aktivt och medvetet arbete för att motverka jämförande/tävlande. Jag tror till och med att det kan vara så att det ligger i människans natur att jämföra sig med andra, men att man kan jobba bort detta. Ungefär som vi jobbar bort "instinkten" att slåss när vi blir jättearga.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

*kl*
Nu har det även framkommit att läraren sagt till en person att tala högre och ställt frågan "för det är väl inte någon som hör vad Kajsa säger" till hela klassen...

Jag kanske överreagerar, men nu kommer iaf vi att ta upp lärarens "beteende", får se om vi får några spännande och pedagogiska svar:crazy:
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Nu har det även framkommit att läraren sagt till en person att tala högre och ställt frågan "för det är väl inte någon som hör vad Kajsa säger" till hela klassen...

Du överreagerar inte! Jag börjar koka bara jag läser detta!:mad: ALLA elever blir kränkta av den frågan, för de tvingas välja sida, där den ena parten dessutom har ett maktövertag. För att inte tala om hur kränkt Kajsa måste känna sig.

Men jag hoppas några elever reagerade och sa ifrån! Det brukar de göra när jag tabbar mig.:o Om ingen sa ifrån tyder det på att läraren styr klassen med fula makt-trick, tycker jag. Barn ska våga säga ifrån. Det är superviktigt!

Det är viktigt även för läraren att barnen vågar ifrågasätta. Det är hans säkerhet, för på så sätt kan han stoppas när han gör fel, innan det går för långt. Då får han chans att be om ursäkt och saken är ur världen. Fast det har han antagligen inte insett. Kan ni få honom att fatta det?
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Jag är rädd för att det här är en lärare som härstammar från Lgr62 och som frivilligt inte tänker ändra på sig :o Barnen vågar inte säga ifrån själva, varken den här klassen eller andra, h*n styr antagligen med järnhand.

Jag återkommer när vi tagit upp saken med skolan, det blir senare i veckan.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

iditot lärare:eek:

Vilken klass är det i??
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Skulle aldrig komma på tanken att göra så ens... Lärarens jobb är att hjälpa eleven förbättras, och då är resultat och åtgärder etc något helt och hållet mellan mig och eleven. De gånger jag tar upp något i helklass är för att exemplifiera extra lyckade produktioner - är det ett mindre arbete blir det någon enstaka eller ingen alls, gäller det slutprodukt kan jag ta upp några stycken. Men inte ens när det alltså gäller bra arbeten brukar jag tala om vem som gjort det, det tycker jag är helt oväsentligt mer än för den som gjort arbetet. På samma sätt förevisar jag inte poängen på prov, däremot talar jag om vad högsta uppnådda poäng är, på så sätt får den som lyckats veta det utan att det blir någon "hauss" runt omkring. Tror inte på utpekanden i någon riktning när det gäller inlärning, det finns inget positivt med det.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

*kl*
Nu har jag mailat till berörd lärare och vill ha svar på vilken pedagogisk tanke h*n har med det h*n gör. Beroende på vilket svar jag får så kommer jag eventuellt att gå vidare till skolledningen.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

*kl*
Nu har jag mailat till berörd lärare och vill ha svar på vilken pedagogisk tanke h*n har med det h*n gör. Beroende på vilket svar jag får så kommer jag eventuellt att gå vidare till skolledningen.

Det var klokt handlat, tycker jag. Spännande att se vad du får för svar.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

*kl*
Nu har jag mailat till berörd lärare och vill ha svar på vilken pedagogisk tanke h*n har med det h*n gör. Beroende på vilket svar jag får så kommer jag eventuellt att gå vidare till skolledningen.


Jag har funderat när jag läst detta om tysnadsplikten. Är det inte så att om läraren säger ngt som gör att eleven blir kränkt, utanför skolan, så är det ett brott mot tysnadsplikten? Hur är det inom skolan? Jag menar, en lärare kan väl inte säga vad som helst om en elev till klasskamraterna? Vart går då den gränsen? Kan den gå vid att få sina sumpiga resultat upplästa högt för klassen i syfte för att löjeväcka? Ja, förutom då at det är väldigt opedagogiskt gjort.

Äsch jag vet inte. Jag kanske hårdrar det lite för hårt nu. Men jag blev väldigt provocerad av vad din lärarkollega gjort.

Man kan iofs lyfta det en nyans oxå. Det verkar som om läraren tappat en del :crazy: på vägen. H*n kan inte gilla det själv särskilt mkt. Hur kunde det bli så? Kan arbetslaget ha gått in och stöttat tidigare? Tar ni upp sånt här så att man kan berätta hur jobbigt det är i vissa lägen och be om råd? Läraryrket är ju tufft och stressigt och det är svårt att göra sitt bästa i alla lägen och ungarna ändrar på sig, tappar respekt osv. Kanske behöver vissa äldre hjälp att anpassa sig?
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Det är inte "min" kollega utan en lärare som undervisar mitt barn. Jag har pratat med ansvarig klasslärare (vilket var ett bra samtal). Dock verkar det som om arbetslaget har svårt för att ta upp sådana här problem med varandra...

Fortsättning följer säkert på den här historien är jag rädd för.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Det är inte "min" kollega utan en lärare som undervisar mitt barn. Jag har pratat med ansvarig klasslärare (vilket var ett bra samtal). Dock verkar det som om arbetslaget har svårt för att ta upp sådana här problem med varandra...

Fortsättning följer säkert på den här historien är jag rädd för.
Ojdå, fattade visst fel.

Men hur är det med tysnadsplikten egentligen? Gäller den sånt som provresultat?
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Jag har aldrig funderat över frågan eftersom jag själv skulle komma på tanken att tala om vad enskilda elever har för provresultat. Så jag vet inte och jag orkar inte gå och slå upp det i någon bok heller, iaf inte just nu ;)
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Jag har funderat när jag läst detta om tysnadsplikten. Är det inte så att om läraren säger ngt som gör att eleven blir kränkt, utanför skolan, så är det ett brott mot tysnadsplikten? Hur är det inom skolan? Jag menar, en lärare kan väl inte säga vad som helst om en elev till klasskamraterna? Vart går då den gränsen?
Lärare har ingen tystnadsplikt i normalfallet. (mycket märkligt egentligen) En moralgräns då bara... :crazy:
Provresultat är offentlig handling om det inte är arbetsmaterial. Finns en märklig gräns som är suddig och tolkas olika.

Man kan iofs lyfta det en nyans oxå. Det verkar som om läraren tappat en del :crazy: på vägen. H*n kan inte gilla det själv särskilt mkt. Hur kunde det bli så? Kan arbetslaget ha gått in och stöttat tidigare? Tar ni upp sånt här så att man kan berätta hur jobbigt det är i vissa lägen och be om råd? Läraryrket är ju tufft och stressigt och det är svårt att göra sitt bästa i alla lägen och ungarna ändrar på sig, tappar respekt osv. Kanske behöver vissa äldre hjälp att anpassa sig?
I vår kommun är detta ingen åldersfråga. Tvärtom så är det färre 60-åringar som uttrycker sej så här jmfrt med nybakade. :eek:
En attitydsfråga med människosynen som avgörande, tror jag.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Jag tror också att det har med människosynen att göra, den läraren jag beskriver är iofs "äldre", men jag har träffat många under min utbildning har en sådan barn/människosyn att jag blir mörkrädd...

Fast samtidigt är det många föräldrar som gärna vill ha mer ordning och reda och diktatorsfasoner i klassrummet.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Lärare har ingen tystnadsplikt i normalfallet. (mycket märkligt egentligen) En moralgräns då bara... :crazy:
Provresultat är offentlig handling om det inte är arbetsmaterial. Finns en märklig gräns som är suddig och tolkas olika.

.

Nej det är så konstigt det där med tystnadsplikten. Jag går första terminen på lärarhögskolan och har jobbat en del som vikarie, men även inom psykiatrisk vård och behandling och jag fattar inte riktigt vad gränserna går. Vi har haft en föreläsning inom tystnadsplikt men den kändes väldigt generell coh det var inga exempel i föredraget.
Ta tex iup:na, jag hade en egen klass förra terminen coh blev inte klok på dem. Å ena sidan var det en offentlig handling, å andra sidan ska man skriva det som är viktigt (tillsammans med eleven) att utveckla. Jag fattade inte hur man skulle göra tillslut. Att bara skriva ner ngt kändes jättefel, meningen är ju att eleven ska ha nytta av det. Men vart går gränsen för integritet?
Ohc hur ska jag tänka när det gäller mina egna barn?
Ponera att mina barn är svåra på något sätt, eller svaga i ngt ämne, vill jag att det ska läggas ut till allmän beskådan då?
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

...och jag fattar inte riktigt vad gränserna går. ?...
och för att det inte ska bli missuppfattningar här vill jag bara säga att jag har löst det hela med att inget säga alls till någon, och vid de tillfällena jag har behövt råd när det gäller en elev har jag frågat en kollega hur man kan ställa en fråga ang händelsen för att jag inte ska bryta mot plikten.

Jag var ganska utåtagerande som tonåring och jag vet att det skvallrades mkt inom lärarkåren. Bland annat min bästis mamma som är/var gymnasielärare var alltid uppdaterad om vad som hände med mig på högstadiet oc det var GRYMT kränkande. Okej om hon velat väl och gett mig en kram och ställt upp men nu var det för att fnysa åt mitt beteende iställt.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Alla kommunala handlingar är mig veterligen offentliga såvida det inte är sekretessbelagt av någon anledning. Därför ska man ju som lärare "tänka på" vad man exempelvis skriver i åtgärdsprogram/IUP. Dvs man ska inte lämna ut allt om eleven ifråga utan mer skriva åtgärdsprogrammet utifrån de styrdokument som skolan måste rätta sig efter.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

*putt putt*

Hur går det? Vad skrev dina barns lärare tillbaka?
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 476
Senast: Cilva
·
Övr. Barn Min dotter går i tvåan, i en stökig klass. Eller rättare sagt, med några stökiga klasskamrater. Har vetat om det tidigare men har nu...
Svar
11
· Visningar
3 460
Senast: Mirifax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp