Är detta att hänga ut elever?

Status
Stängd för vidare inlägg.

break_a_leg

Trådstartare
En bekants barn bytte till detta läsår skola pga att klassläraren gärna "hängde ut" elever inför hela klassen. Tex så kan klassläraren i helklass stå och tala om att "Kalle, Stina, Emil och Sven måste skärpa sig, de har inte gjort läxorna den här veckan". Det händer även att läraren läser upp enskilda provresultat i klassen alternativt skriver upp vilka som fått vilka poäng på tavlan.

Vad tycker ni om ovanstående, är det ett okej beteende hos en lärare eller överreagerar man som förälder?
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Tycker inte det är ok beteende av en lärare! Såna saker ska man ta enskilt med elver och/eller föräldrar till resp elever. Tycker även att föräldrarna ska anmäla läraren till rektorn eller nåt. Tycker det osar mobbing.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Tycker det känns fel och som ett förlegat sätt att få disciplin i klassen typ "skäm ut dem till bättring".
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Vad tycker ni om ovanstående, är det ett okej beteende hos en lärare eller överreagerar man som förälder?

Nej det är inte okey!
Inte med min människosyn, tyvärr är det en syn jag möter för ofta i mitt jobb. Man anser att det sporrar. :eek:
Känns som om det är politiskt, iallafalli de fall jag känner till.. :crazy:
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Om man byter skola utan att ta upp det så fortsätter ju bara problemet.

Men jag vet allvarligt talat inte....

Varför får man inte säga som det är ? En stilla undran.

När mina döttrar började fyran testade man en ny grej, man delade in fyra klasser i matte-grupper, dvs alla hade matte samtidigt och grupperna var från de som var dåliga, de var typ 6 stycken som fick ha specialläraren till de som var jätte duktiga och fick massor av extra stimulans. Detta är ju om något att peka ut barn som bättre eller sämre. MEN för mina barn var det det bästa som kunde hänt. De tillhörde sämsta gruppen, de fick i lugn och ro arbeta och få all hjälp de behövde och kände sig inte pressade av alla som var bättre. För det har ungarna koll på oavsett om det sägs rakt ut eller inte. MIna flickor gick ut nian med MVG i matte, vilket i fyran var helt otänkbart, men det var faktiskt då grunden lades.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Det är en sak att dela in barn i grupper där meningen är att få jämnhet, i en sådan grupp får alla chans att lysa.
Att sitta inför klassen och ta emot skäll för att man gjort läxan dåligt när man i själva verket jobbat allt man kunnat men inte klarat av att förstå är något helt annat
Att alltid vara den som står längst ned i alla poänglistor trots att man kanske är den som jobbar hårdast kan knäcka den starkaste.
Anmälan till rektorn om lärarens beteende är självklar!
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

*kl*
Till er som gillar delade mattegrupper (det finns i skolan där den här läraren jobbar också) så visar de senaste årens forskning inom matematikundervisningen att det faktiskt inte är till någon större nytta.

Jag vet iaf att min bekant inte direkt tog upp saken med rektorn, jag har dock sagt till henne att jag tycker att hon ska tala om varför de bytte skola. Sedan är det så att den här läraren fortsätter i samma stil, jag har möjligheten att ta upp det men frågan är hur.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

*kl*
Till er som gillar delade mattegrupper (det finns i skolan där den här läraren jobbar också) så visar de senaste årens forskning inom matematikundervisningen att det faktiskt inte är till någon större nytta. .
Jag har deltagit (som lärare) i forskning om just mattegrupper. Indelning är bra men den får inte vara statisk, då försvinner poängen.
Jag ser dock inga problem, etiskt med den typen av grupper OM det är i samförstånd. Dvs en elev får inte känna sej kränkt av att hamna i en viss grupp.

*kl*
Jag vet iaf att min bekant inte direkt tog upp saken med rektorn, jag har dock sagt till henne att jag tycker att hon ska tala om varför de bytte skola. Sedan är det så att den här läraren fortsätter i samma stil, jag har möjligheten att ta upp det men frågan är hur.

Jag tycker också att hon ska säga till. ABSOLUT. Nu kan det ju inte spela någon roll... för hennes barn alltså.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Jag håller helt med om att hänga ut ngn som gjort sitt bästa men inte är så duktig är riktigt taskigt.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Det är ju det jag menar också. Mitt barn tillhör ju dem som inte behöver "skämmas" för sina provresultat, men hur kul är det för de som alltid ligger på den nedre skalan?

Jag får fundera på hur jag ska ta upp saken, försökte prata med klassläraren men h*n ville inte ta tag i problemet. Det verkar vara svårt för just lärare att ha en öppen diskussion om hur man arbetar.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Här är en som hade reagerat!! :devil:

Det är absolut inte okej att peka ut vissa elever. Gäller många olika sammanhang. De elever, som inte riktigt "håller måttet" vet nog om det ändå.

En lärare med denna "metodik" legaliserar ju faktist mobbing.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

*kl*
Till er som gillar delade mattegrupper (det finns i skolan där den här läraren jobbar också) så visar de senaste årens forskning inom matematikundervisningen att det faktiskt inte är till någon större nytta.


Vet du var man kan hitta denna forskning? Nyfiken eftersom frågan kommer upp då och då vid organisationsplaneringar.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Om jag får gräva lite i mina högar så tror jag att jag kan hitta det...
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Vad händer om ett barn hela tiden får höra att han/hon är sämre än de andra? Jo, motivationen sjunker till noll, eftersom han/hon redan fått en stämpel som sämre än de andra, och då är det ju ingen mening att ens försöka längre.

Barnet lever till slut upp till den negativa bilden av sig själv, och det blir som en självuppfyllande profetia. (Vilket för övrigt kallas pygmalioneffekten, av Jenner.)

Jag vet själv hur det är från elevperspektiv, när jag gick i 8:an blev jag nedflyttad från 1:a mattegruppen till 4:e. Och mycket riktigt, efter det slutade man anstränga sig, det var ju ingen mening längre.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Det är absolut inte okej att peka ut vissa elever. Gäller många olika sammanhang. De elever, som inte riktigt "håller måttet" vet nog om det ändå.

Håller med, och citerar dig just för att jag anser att det är viktigt att påpeka att detta inte bara gäller "pluggämnen", utan även andra ämnen. Tro mig, det är INTE roligt när gymnastikläraren läser upp alla orienteringstider. Eller alla höjdhoppsresultat. Eller alla joggingtider. Eller något annat, som man ALLTID var sist i.

Angående ursprungsfrågan: Nej, jag tycker inte att det är rätt av läraren att göra så. Det gynnar ingen, allra minst de som blir utpekade.
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

Till alla: Jag tycker ju inte heller att det är okej, men frågan är hur jag/vi ska lägga upp frågan till läraren ifråga. (Oavsett vad vi säger så tror jag att h*n kommer att fara i taket).
 
Sv: Är detta att hänga ut elever?

jag tycker att det är ett märkligt beteende från föräldern. Har man verkligen försökt lösa problemet ordentligt på plats då eller är man så konflikträdd att man hellre rycker upp sitt barn från kompisar och allt än tar en diskussion med läraren? Lyssnar inte läraren borde man kunna gå högre upp, läraren kan ju inte ha någon pedagogisk motivation till varför h*n gör så.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 476
Senast: Cilva
·
Övr. Barn Min dotter går i tvåan, i en stökig klass. Eller rättare sagt, med några stökiga klasskamrater. Har vetat om det tidigare men har nu...
Svar
11
· Visningar
3 460
Senast: Mirifax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp