Är det sant??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Minnie

Trådstartare
Är det sant att man inte får ersättning från försäkringskassan om man är sjukskriven i början av sin graviditet? Läste nyss om det på aftonbladets hemsida. Är själv sjukskriven för att jag mår konstant illa o är megatrött. Blir lite oroad nu... om det är så varför upplyste inte läkaren som sjukskrev mig om det?
 
Sv: Är det sant??

Varför skulle du inte få vanlig ersättning från FK om du är sjukskriven bara för att du råkar vara gravid ? Kan du ge länken tll AB ? Det verkar helgalet !
 
Sv: Är det sant??

Läkaren sjukskriver dig för att du inte klarar av att jobba. Men han/hon kan ha stora brister i kunskaper om ersättningsreglerna från försäkringskassan, det är inte läkarens jobb att hålla reda på detta.
MEN jag kan inte heller förstå varför man inte skulle få vara sjukskriven i början av graviditeten, om inte annat så finns ju flera exempel på det HÄR, dvs kvinnor som varit (långtids-)sjukskrivna när de blivit gravida.
 
Sv: Är det sant??

Det är så sjukt vårt system, jag vet inte om du har följt debatterna i TV?! I slutet av graviditeten så har många inte blivit sjukskrivna trots att de har svåra foglossningar eller ryggproblem och kan inte arbeta, medan en man eller en ickegravid kvinna kan bli sjukskrivna för exakt samma symtom.
Jo visst är det självvalt att bli gravid, men det är inte självvalt att drabbas av symtom man inte vill ha.
Egentligen skulle man kunna jämföra det med alla yrken, det är exempelvis självvalt att välja ett riskfyllt arbete, men de kan bli sjukskrivna om något händer, men inte en gravid kvinna inte...

Jag vet inte kanske har jag fel. Men som protest skulle alla sluta bli gravida och då slutar vi befolka jorden, hur skulle det då gå?
Då kunde de faktiskt låta de gravida va lite sjukskrivna om de inte är arbetsföra. Usch nu vet jag egentligen inte vad jag svamlar om, jag är för upprörd på försäkringskassan i många lägen.
Jag själv gick sjukskriven för ryggen i 2 år, men ville jobba, men fick inte istället, för de ville jag skulle återgå till mitt ordinarie vårdjobb, vilket jag inte kunde, jag villl arbeta med något annat istället som rehablitering som kunde leda till annat arbete, tji fick jag, det var bättre jag gick hemma och mådde ännu sämre istället psykiskt.

Jag sa upp sjukskrivning och började på universitetet.
Vart är samhället på väg, de ser bara allt kortsiktigt, tänk långsiktigt!
 
Sv: Är det sant??

Jag var sjukskriven i början av gravititeten för jag spydde så mycket. och sen blev jag sjukskriven 1 ½ månad innan jag skulle ha ha barn. Och jag hade inga problem med att få pengar sen.
 
Sv: Är det sant??

Vilka "de" ?

Försäkringskassan kan väl inte "ge" dig ett nytt jobb?

Om man inte klarar ett jobb är det väl INDIVIDENS ansvar att skaffa sig ett annat ?
 
Sv: Är det sant??

Irre-76 skrev:
Det är så sjukt vårt system, jag vet inte om du har följt debatterna i TV?! I slutet av graviditeten så har många inte blivit sjukskrivna trots att de har svåra foglossningar eller ryggproblem och kan inte arbeta, medan en man eller en ickegravid kvinna kan bli sjukskrivna för exakt samma symtom.
Jo visst är det självvalt att bli gravid, men det är inte självvalt att drabbas av symtom man inte vill ha.

De två sista månaderna går väl havandeskapspenningen in. Det är väl därför som man inte kan bli "sjukskriven". Havandeskapspenning är en förmån som icke-gravida inte åtnjuter..:D
 
Sv: Är det sant??

Silverkedjan skrev:
Vilka "de" ?

Försäkringskassan kan väl inte "ge" dig ett nytt jobb?

Om man inte klarar ett jobb är det väl INDIVIDENS ansvar att skaffa sig ett annat ?

Tror du har missförstått mig eller så har jag formulerat mig fel.
Jag gick hemma för jag mådde dåligt både fysiskt och psykiskt. Men jag var inte arbetsför totalt att jag kunde återgå med allt ansvar det innebar. Mycket hade hänt mig med anhöriga som dött och mitt barn höll på att dö m.m.
Jag bad dom då om jag kunde få arbetspröva på något annat ställe än vården så att jag kunde få komma ut bland människor då jag mådde ännu sämre att gå hemma. Men jag kunde inte återgå till mitt arbete för mina ryggproblem och tankspriddhet.

Då ville de istället göra mig till sjukpensionär istället för att ge mig en chans...
 
Sv: Är det sant??

Jag har varit långtidssjukskriven under grav och det har inte förändrat något eftersom jag var sjukskriven då jag blev gravid -vilket kom oväntat men välkommet.
Vid andra barnet var jag delvis sjukskriven, likaså vid tredje. Vid fjärde har jag jobbat varvat med föräldraledighet 50/50 ungefär för att i slutet av sista grav få blödningar med sängläge på förlossning/bb. DÅ helt plötsligt var det bekymmer att få sjukpenning, ringde upp handläggaren och erbjöd honom komma på besök till avd. 8 rum 19 för en pratstund! Dagen därpå ringde han och sa att allt var ordnat.:smirk:
 
Sv: Är det sant??

Morsan skrev:
De två sista månaderna går väl havandeskapspenningen in.
Den gäller vell bara för oss som har ett tungt och påfrestande arbete... Däremot kan du ta ut föräldrapenningen upp till två månader innan bf...
 
Sv: Är det sant??

Jag var sjukskriven sista 4 månaderna pga att jag hade ont i knät, (tidigare skada), ont fick jag pga viktuppgång. Det var inga problem med FK, jobbar som brevbärare och sprang i trappor..
 
Sv: Är det sant??

Jag vet inte hur reglerna är när det gäller att få föräldrarpenning nu för tiden men jag vet att har du detta och är hemma med barnet så kan det vara väldigt svårt efteråt att fortsätta sin sjukpenning eller för den delen få sin sjukersättning förlängd.

Det är inte fk:s uppgift att se till att du testar andra jobb så länge som du har anställning utan det är din arbetsgivares uppgift och din.
Fk:s ansvar på den biten börjar först när du är arbetslös och heltidssjukskriven och man inte vet hur hög arbetsförmåga du besitter eller vad för slags jobb du skulle klara av.
Sjukpensionera får dom först göra när du är färdigutredd både medicinskt och arbetsrehabillitering.
Fk kan däremot ibland bevilja att man får prova att jobba (pratisera) utan lön mot att man fortfarande har sjukpenning för att utröna om man orkar sådana jobb.
Det beror på vilken kassa man tillhör men hör efter om du får lov att göra så några timmar (kanske 2) om dagen.
 
Sv: Är det sant??

Men den artikeln handlar om besvär man får pga graviditet och det var precis likadant när jag var gravid för 9 år sedan så det är ju inget nytt.
Har du ont i ryggen innan graviditeten och kan inte jobba kan du får vara sjukskriven men har du ont i ryggen som följd av att du är gravid får du det inte.
 
Sv: Är det sant??

Stollan skrev:
Fk kan däremot ibland bevilja att man får prova att jobba (pratisera) utan lön mot att man fortfarande har sjukpenning för att utröna om man orkar sådana jobb.
Det beror på vilken kassa man tillhör men hör efter om du får lov att göra så några timmar (kanske 2) om dagen.

Det var just detta som var mitt förslag, jag ville gå med samma penning som jag ändå gick hemma med. Ville inte ha några mer pengar. Men jag fick nej tyvärr.
 
Sv: Är det sant??

Irre-76 skrev:
Det var just detta som var mitt förslag, jag ville gå med samma penning som jag ändå gick hemma med. Ville inte ha några mer pengar. Men jag fick nej tyvärr.

Dom kanske bedömde att du inte skulle klara av ett sånt jobb och tyckte det var onödigt att ens försöka. Det har nämligen jag råkat ut för men jag är arbetslös och enligt FK är jag hopplös :angel:
 
Sv: Är det sant??

Det den körde dom på mig med men jag hade med mig kuratorn från smärtrehab som jag hade pratat med innan vilket gjorde det mycket svårare för dom att neka min vilja oavsätt vad dom tyckte :angel:
Nu var jag ju medveten om att jag säkert inte skulle orka i längden och jag fick ju rätt men nu slipper jag grubbla på den biten när min sjukersättning gick igenom ;)
Jag orkar inte ens jobba dom 5 timmar i veckan jag får lov med sjukersättning så :(
Strösaker som sätta upp hemsidor i min takt, fota när jag känner att jag orkar (knappt det ibland men viljan är stark :D ) osv går an men jag fixar inte sådant jag måste orka varje dag under vissa timmar. Nu går det väl an men vintern är hemsk speciellt om den var som denna vintern.
Maken fick faktiskt göra så utan större problem men då hade jag varit med tidigare och hjälpt maken med att föklara saken då jag är bättre på att formulera mig :cool:
Maken behövde sociala stimulansen som jobb gav och komma hemifrån varje dag en stund för att psykiskt kunna vara i bättre balans. För mig räcker datorn, MSN och telefon men för honom är det inte en bra väg för att ungås socialt med andra.

Jag har lärt mig att det lönar sig att stå på sig och tjata men på ett trevligt sätt ochgärna med fina lite högravande ord :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 835
Senast: gulakatten
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 255
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 158
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 918
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp