Är det bara jag som blir irriterad!!

Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

Din tråd rubrik lyder "är det bara jag som blir irriterad ?"

Svaren i tråden är att en del blir det, en hel del inte .

Finns inte riktigt mer att svara på liksom ? Nej alla tycker inte det stör , med argument som följd ;)
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

De kanske gillar att ha en dumbom med när det gäller "udda" och extremt smala sporter så att tv-tittarna kan känna igen sig och experten kan berätta utifrån en dumboms perspektiv. Ingen som ser något så dumt som ridsport på TV kan ju rimligen veta vad det handlar om så två experter vore totalt slöseri. Ingen skulle fatta.

Ishockey tex vet ju alla tv-tittare exakt hur det går till så där behövs ingen dumbom och så skulle hon ju låta korkad och bli irriterande för tv-tittarna till råga på allt.

Fast nu är väl ridsporten Sveriges andra största sport om man tittar till antalet utövare? Bara fotbollen har fler aktiva? Så det är väl knappast en extremt smal sport?

Finns en kommentator på Eurosport som inte heller verkar veta vad han pratar om men han kanske får betalt per ord för maken till svammel och felsägningar har jag inte hört från någon annan. Kommenterar han så tittar jag oftast inte ens på sändningen. Där är det verkligen noll koll :mad:

Jag är petig med användandet av det svenska språket och vill åtminstone att rätt termer ska användas. De får ju faktiskt lön för att sitta där då kan de väl åtminstone lära sig de rätta uttrycken
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

Jo jag var ironisk, ett försök till i alla fall. Och så försökte jag spela på en gammal journalistgrej som var vanlig under 90-talet: invandrare, handikappade, kvinnor och andra minoriteter var en inte helt ovanlig typ av mening i media :D.

Så skämtet är, det spelar väl ingen roll hur många kvinnor som håller på med ridning, det är ju fortfarande en minoritetssport, kvinnor är redan en "minoritet" och bara en minoritet män rider :sneaky:.

För att inte tala om hur mycket minoritetsgrupp ridande är bland sportläsande/sporttittande personer - på förekommen anledning, men ändå.

Kort sagt, jag tror ridning är en extremt smal sport i populationen Ishockeypappors söner.

(Och enligt intervjuer med kvällstidningarnas sportblad i reportrarna är de väldigt nöjda med de läsare de har, de behöver inga nya grupper.)

(Och för den som fortfarande inte förstod, ja jag vet att kvinnor är halva befolkningen. Men på 80- o 90-talen så beskrevs vi sällan som det, utan som just en minoritetsgrupp.)
 
Senast ändrad:
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

Finns en kommentator på Eurosport som inte heller verkar veta vad han pratar om men han kanske får betalt per ord för maken till svammel och felsägningar har jag inte hört från någon annan. Kommenterar han så tittar jag oftast inte ens på sändningen. Där är det verkligen noll koll :mad:

Jag är petig med användandet av det svenska språket och vill åtminstone att rätt termer ska användas. De får ju faktiskt lön för att sitta där då kan de väl åtminstone lära sig de rätta uttrycken

Eurosport använder sig ju ofta av Per Dahlgren och han verkar ju i alla fall ha koll på ridsport...

http://www.sporthasten.se/artiklar/arsta-runsten-blir-sporthastens-profilklubb

Eller tänker Du på någon annan?
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

Tidningarnas sportbevakning ska vi nog inte diskutera för då får jag hjärtinfarkt. Säger bara SvD där man högst motvilligt har med ridsport men gärna låter Jonas Arnesén skriva om avdankade tennisstjärnor och tennisnyheter i största allmänhet som med en normal prioritering möjligen skulle platsa i en förbundstidning. Man undrar ibland om karln sitter med skandalbilder på SvD:s ledning från någon julfest som han hotar publicera om han inte får sina artiklar införda... :banghead:
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

Fast jag tycker inte han har så stor koll på ridsport för det är rätt ofta felsägningar och så upprepar han många gånger samma sak tre gånger och kommer av sig mitt i meningar. Missar också en hel del som händer på banan.
Mycket möjligt att han har koll men att han helt enkelt inte är duktig på att kommentera. Titta och prata samtidigt kanske är svårt för vissa ;)

Då tycker jag Helena vad hon nu heter på Eurosport är bättre men hon har en lite gäll röst. Sen finns det ytterligare någon som kommenterar ridsport ibland och Horse racing time och där är det verkligen noll koll :meh:

Tänk om någon fotbollskommentator skulle envisas med att säga on-side istället för off-side, låter nästan likadant och jag begriper mig ändå inte på off-side men hur länge tror ni det skulle accepteras :p
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

Jo jag var ironisk, ett försök till i alla fall. Och så försökte jag spela på en gammal journalistgrej som var vanlig under 90-talet: invandrare, handikappade, kvinnor och andra minoriteter var en inte helt ovanlig typ av mening i media :D.

Så skämtet är, det spelar väl ingen roll hur många kvinnor som håller på med ridning, det är ju fortfarande en minoritetssport, kvinnor är redan en "minoritet" och bara en minoritet män rider :sneaky:.

Det är egentligen märkligt hur det kunde bli så, om man tittar till historien och vilka som utövar ridsport på hög nivå. I världstoppen är det fortfarande fullt av män, 8 av 10 på Longines Rankings Top 10 (31 October 2013) är män. Och historiskt sätt är ju ridsport en av de manligaste och mest militäriska grenar. En sport att vara stolt över då Sverige i början av 1900-talet faktiskt var världsledande. Och till och med jag som avskyr fotboll vet att Gunnar Gren och Nacka Skoglund var stora profiler men hur många kommer ihåg Petrus Kastenman utanför ridsporten?

Eller är det att män och kvinnor tävlar på lika villkor som gör "sportgubbarna" sura ;) Känner de sig hotade av att kvinnor faktiskt många gånger presterar lika bra i den enda jämställda sporten vi har :p. Nu var jag ironisk, i alla fall delvis :)
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

Har ni tänkt på att det förmodligen bara är kvinnor (ok, nästan bara kvinnor) som skulle acceptera att "deras" sport refereras såhär och till och med kan tycka det är litet charmigt... Om någon manlig sport refererades med samma ibland idiotiska kommentarer skulle det bli ramaskri ute i stugorna. Tänk er att man refererar tex boxning med 'nu ser det ut som de dansar polka däruppe ringen' och sedan 'nu är han svettig, det ser blankt ut'...
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

eller "han har samma färg som en rostad mandel och gyllene lockar.":D
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

Tidningarnas sportbevakning ska vi nog inte diskutera för då får jag hjärtinfarkt. Säger bara SvD där man högst motvilligt har med ridsport men gärna låter Jonas Arnesén skriva om avdankade tennisstjärnor och tennisnyheter i största allmänhet som med en normal prioritering möjligen skulle platsa i en förbundstidning. Man undrar ibland om karln sitter med skandalbilder på SvD:s ledning från någon julfest som han hotar publicera om han inte får sina artiklar införda... :banghead:

Det är intressant hur en sport som tydligen inte är tillräckligt stor för att vara med i tidningarnas sportbevakning ändå kan ha åtminstone 6 stycken olika fakta tidningar som uppenbarligen har tillräckligt mycket läsare? Så vitt jag vet så finns det ingen hockeytidning och fotbollen har möjligtvis två tidningar, men då är det material som är inköpt och översatt från övriga Europas fotbollstidningar.

Jag kan inte låta bli att undra varför man väljer bort en sån stor andel läsare?
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

Ja jag är så pass trött på det så jag tittar inte ens. Som westernryttare hade jag ju hoppats på att vi lämnat "vilda västern" bakom oss...men icke:mad:


.. och det var inte bara kommentatorns fel (då talar jag om "proffset"). Men det ENDA hon kunde klämma ur sig i frågan om vad westernridning är så var svaret:
"Fart.....och...fläkt???".
Tack. Läs på. SNÄLLA MÄNNISKA. Så tappad bakom en vagn kan man inte vara, speciellt inte när man talar om en sport så OFFENTLIGT inför så många gröna och erfarna människor inom ridsporten och utanför.
Sedan så spädde tyvärr uppvisningsnumret på Vild västern ännu mer (Tournamentum??) genom att ha High chaparal-outfits och rida hästarna stirrigt och flajsigt. Jag trodde vi hade kommit förbi den delen.
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

För övrigt så skrattade jag högt när han sidekicken kallade ankorna i uppvisningsnumret för "Champangeflaskor på rymmen".
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

Jag tycker det är värre när "expertkommentatorn" i dressyr inte kan se när en piaff är urdålig, när alla andra kan se att hästen inte har något lyft eller sväv alls fram utan bara trampar upp och ner bak. Hon borde läsa på om piaff.

Hon har i alla fall bättrat sig och ser numera om hästen har nosen framför eller bakom lodplanet.
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

Jag har irriterat mig på hans kommentarer ända sedan han började vara med och kommentera, pratar hela jäkla tiden under dressyren så att man inte ens får höra musiken och om helt irrelevanta saker. I hoppningen tjatar han på om tid, tid, tid hit och dit även om ekipaget har 12 fel, väldigt tröttsamt att lyssna på, och sen vissa frågor som tas upp typ "vad ska man tänka på innan man köper en häst" är ju verkligen värt att sitta och gå igenom under ett kürprogram. :arghh:
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

Jag vill minnas att även Jan Svanlund var tämligen okunnig i början av sin karriär. Men hamnleden sig ju och blev riktigt duktig!
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

.. och det var inte bara kommentatorns fel (då talar jag om "proffset"). Men det ENDA hon kunde klämma ur sig i frågan om vad westernridning är så var svaret:
"Fart.....och...fläkt???".
Tack. Läs på. SNÄLLA MÄNNISKA. Så tappad bakom en vagn kan man inte vara, speciellt inte när man talar om en sport så OFFENTLIGT inför så många gröna och erfarna människor inom ridsporten och utanför.
Sedan så spädde tyvärr uppvisningsnumret på Vild västern ännu mer (Tournamentum??) genom att ha High chaparal-outfits och rida hästarna stirrigt och flajsigt. Jag trodde vi hade kommit förbi den delen.

Kan inte annat än hålla med dig. Reagerade starkt på att det som var specifikt för westernridning var fart och fläkt. Vi har så många olika grenar där det är allt från jus fart och fläkt till rena uppvisningsklasser som ibland går i snigelfart och det mesta man kan tänka sig emellan.

Jag kan förstå att det är en kul grej att ha lite gammal Vilda Westernmusik och så rider shettisarna in som indianer. Tyvärr så stämmer det ju inte riktigt med Westernridning som tävlingsklass (vilket är det som folk kopplar eftersom man säger att kolla, nu kommer det westernryttare). Det närmaste man kommit till att visa upp westernridning för vad det egentligen är var när en dressyrryttare fick rida runt och visa lite slidestops. Har för mig att det var USA som var värdland då men har inte uppfattat att man gjorde några försök att bjuda in westerneliten i Sverige.

Jag hade hoppats på att kommentatorerna ändå hade läst på lite om de olika inriktningarna vi har i Sverige för att kunna ge en rättvis bild av alla som visas upp.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 099
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 747
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 544
Senast: Voeux
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 878

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp