Är det bara jag som blir irriterad!!

Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

Fast jag tittar tex på fotboll ibland, och jag förstår inte alla regler men kan hänga med ändå. Dessa kommentatorer sitter inte och pratar om vad spelarna har på sig eller vilka frisyrer de har (som snurrfian sa). Jag har tex fortfarande inte lärt mig riktigt vad off-side är och inte förklaras det i varje program av kommentatorerna (kan jämföras med att jag fortfarande inte har sett en dressyrtävling på tv där man inte förklarat vad piaff och passage är tex). Tittar du på vilken annan sport som helst så sitter det inte folk och pratar, pratar, pratar hela tiden. De brukar för det mesta också hålla koll på rätt resultat. Men alla har rätt att tycka vad man vill. Personligen tycker jag som sagt att det är irriterande.:meh:
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

Då skulle du ha provat att lyssna på radion när de refererade Tinnes ritt... Det var ben som elefantsnablar, marionettdockor på snöre, "nu viftat hon väldigt mycket med benen" och "nu tappade han benet"... Jag skrattade en hel del men jag fick inte ut om ritten var så bra direkt... ;)

Var det Kristian Olsson på Radiosporten? Jag tycker han är helt underbar!:) Han har inte en susning vad han pratar om, och han försöker inte ens dölja det...:rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

de flesta lär ju ha hört honom från OS ;)

sen att du och säkert flera inte gillar honom är ju en sak för sig? . ínte alla tycker lika ;)

Lite nyfiken dock på vad exakt som är irriterande utifrån din rapport? om du vare sig har koll i sig på fotboll eller ridsport så varför är det störande enligt dig exakt?? förstår nog inte riktigt :)
 
Senast ändrad:
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

Ja många gånger. Jag tycker inte han är speciellt okunnig. Han är ingen expertkommentator, men nog är han insatt alltid. Att han kör med sånna uttryck, även när han kommenterar annan sport.
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

Håller med dig om att Maria Wallberg är bra, men Roger Blomqvist kunde de gärna omplacera till simhoppet på heltid vad mig anbelangar :meh: Det jag har mest svårt för när det gäller honom är att det inte känns som att han tycker sporten är intressant och därför måste kommentera resultat, tider och procent i tid och otid för att ge en illusion av spänning. De allra flesta som tittar är insatta i sporten och är genuint intresserade, vi behöver inte hans flåshurtiga resultat fixering. Men det är också viktigt att försöka locka och behålla nya tittare så det får inte bli för mycket klubben för inbördes beundran, det gäller att hitta nån gyllene medelväg och den tycker jag Maria Wallberg har hittat. Tänk om hon kunde få kommentera ridsporten på heltid...

Håller med till fullo. Kan man inte maila SVT och "önska" Maria Wallberg som kommentator? Snart är det jul....
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

de flesta lär ju ha hört honom från OS ;)

sen att du och säkert flera inte gillar honom är ju en sak för sig? . ínte alla tycker lika ;)

Lite nyfiken dock på vad exakt som är irriterande utifrån din rapport? om du vare sig har koll i sig på fotboll eller ridsport så varför är det störande enligt dig exakt?? förstår nog inte riktigt :)

Jag har aldrig sagt att jag inte har någon koll på ridsport :meh:, kanske därför som jag blir mer irriterad när någon som kan mindre än jag själv skall försöka hålla koll på resultat etc. (helst när denne någon inte säger rätt resultat). Jag tycker nog att Roger är mer irriterande än Christian eftersom han åtminstone är underhållande (även om man inte förstår hur bra/dåligt det gick under ritten)....
 
Senast ändrad:
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

Jaha nej mig stör det inte som sagt eftersom medkommendatorn är kunnig . Och jag kan ridsport ;)
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

Det störde mig inte nämnvärt däremot den katastrofala engelskan och dialogen som peder och malin höll i sin H&M reklam, det var bara pinsamt.

:banghead:
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

Under OS förra året var det inte Roger utan en kvinna, tror hon hette Yvonne? Hon var själv hobbyryttare och riktigt bra. Kanske skulle föreslå det till svt...?
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

Ja Yvonne Åstrand var väl ganska ok men jag tycker ändå Maria Wallberg är bättre.
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

Håller med dig om att Maria Wallberg är bra, men Roger Blomqvist kunde de gärna omplacera till simhoppet på heltid vad mig anbelangar :meh: Det jag har mest svårt för när det gäller honom är att det inte känns som att han tycker sporten är intressant och därför måste kommentera resultat, tider och procent i tid och otid för att ge en illusion av spänning. De allra flesta som tittar är insatta i sporten och är genuint intresserade, vi behöver inte hans flåshurtiga resultat fixering. Men det är också viktigt att försöka locka och behålla nya tittare så det får inte bli för mycket klubben för inbördes beundran, det gäller att hitta nån gyllene medelväg och den tycker jag Maria Wallberg har hittat. Tänk om hon kunde få kommentera ridsporten på heltid...

Tycker de kan omplacera Roger Blomqvist till något som inte har med sport att höra överhuvudtaget. Många gånger har jag velat kasta något på TV:n för att han totalt förstör simhopp och framförallt konståkning genom att prata tammefan hela tiden. :banghead:

Och varje gång det är konståkning så har han en lång utläggning om hur man uttalar en viss åkares namn. Varje gång. I typ tio års tid. Min teori är att han vill köra den utläggningen för att han vill få sagt att han minsann träffat och pratat med konståkaren i fråga. :meh:
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

?
Gillar du inte Christian som gick till historien pga kommenterandet i häst sammanhang precis nyss???!

Jag tycker som jag skrivit tidigare att så länge kommentatorerna jobbar i par, en veteran och en mindre kunnig så gynnar det sporten och tillför en hel del .

Såvida man inte som några svarat , bara förutsätter att alla som tittar ska vara ridsport folk sen innan . Tråkigt tänkt, vi vill ju snarare att fler ska börja kika och få ngt ut av kikande i fråga om vad man kan ta till sig osv .

Jmf med fotboll förstår jag inte riktigt utifrån mitt eget argument ?
Kanske skulle fler titta på fotboll utan att veta ngt om fotboll om kommentatorerna bägge stycken inte alltid var proffs ??

Som humorinslag tycker jag nog att Christian gör det bra, men han är inte bra på att referera en ritt i radio.
Det jag tycker är mininivå är att man använder rätt namn på rörelser i dressyr, sen kan man visst förklara var rörelsen innebär men inte till varje ryttare. Och visst det kanske lockar någon att titta på ridningen i tvn för att få några skratt, men det lyfter inte sporten på något vis utan snarare gör det till ett skämt.
Jag är fullständigt ointresserad av fotboll personligen men med numera tre fotbollsnördar i familjen så blir jag sittande lite nu och då och tittar på matcher. De kommentatorerna ger information om vad som händer på planen, kan komma med lite extra information om spelare som byter klubb, tränare osv men aldrig så det tar över spelet och det ger även mig som okunnig en hel del, och de som är insatt tycker att det är riktigt bra.
Maken som visserligen har hållit på trav har suttit med mig lite nu och då och tittat på ridning och han har alltid tusen fler frågor efter deras förklaringar än han hade innan, så jag vet inte om det verkligen ger något att försöka förklara passage som "marionett dockor på snöre", utan istället kanske förklara att det är en samling av traven som kräver mycket av både häst och ryttare.
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

. Och visst det kanske lockar någon att titta på ridningen i tvn för att få några skratt, men det lyfter inte sporten på något vis utan snarare gör det till ett skämt.

Precis så. Ytterligare nedvärdering av prestationen är verkligen inte det ridningen behöver!
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

Har suttit och tittat på Stockholm Horse show i helgen och tycker att det är pinsamt att ha en kommentator som inte har en aning om vad han pratar om. Jag menar då inte expertkommentatorerna utan den andre personen som var med som extra kommentator. När han inte sa fel resultat satt han och svamlade om saker som han inte verkar veta något om och expertkommentatorerna fick hela tiden rätta honom. Finns det verkligen ingen annan som man kan "hyra in" under sådana här evenemang. :meh:

De kanske gillar att ha en dumbom med när det gäller "udda" och extremt smala sporter så att tv-tittarna kan känna igen sig och experten kan berätta utifrån en dumboms perspektiv. Ingen som ser något så dumt som ridsport på TV kan ju rimligen veta vad det handlar om så två experter vore totalt slöseri. Ingen skulle fatta.

Ishockey tex vet ju alla tv-tittare exakt hur det går till så där behövs ingen dumbom och så skulle hon ju låta korkad och bli irriterande för tv-tittarna till råga på allt.

Men hela resonemanget ovan grundar ju sig såklart på att alla sporter bedöms utifrån hur många män?/manliga journalister? s söner? som utövar dem i populationen... Eller hur många ishockeyintresserade män som ägnar sig åt dem.

Själv har jag inte njutit av ridsport sedan Anders Gernandt slutade :o. Lite intressantare kommentarer än -Ojsan, den hästen kunde också hoppa, lustigt. Nämen titta en bom ramlade, undrans varför (ok jag var kanske lite elak och har tittat för lite)
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

Man kan ju enkelt vända på det: om ngn som aldrig kollar på fotboll och inte kan ett enda dugg om det - men ändå vill lära sig/är intresserad nog att titta: då är det väl trevligt om inte hela sändingen består enbart av fackspråk och proffs snack utan balanseras upp mellan de två kommendatorerna så att även andra icke insatta kan få lite förståelse eller inte känna sig totalt bortkomna? det är väl bland annat därför man alltid har två kommendatorer oftast, just för att balansera upp kommenterandet och skapa dialog snarare än monolog?

Jag håller faktiskt inte med där. Jag vet absolut ingenting om fotboll. Men de få gånger jag tittat så räcker det med att slänga ett öga på spelstrategierna i tidningen innan och lyssna lite för att det ska vara hyggligt givande med kommentarerna. Att jag inte förstår det mesta kan jag leva med. Samma med Skidskytte. Hellre det än Oj, titta, det kom en boll! Ravelli fångade den. -Jaha varför gjorde han det för? -jo förstår du, den som står i målet ska fånga bollarna. -Jaha! (ok det var länge sedan...) -Oooh titta där springer Ronaldo, hans ben är som spagetti, hans armar som hästsvansar, han träffar en boll. -jaha var det nära målet? -Nah, någon annan tog den. :arghh:

Dvs jag tror man nästan lär sig bättre och tycker det är intressantare om man får höra proffssnacket. Dessutom är det ju män som ofta vet lite om ridsport och jag har alltid haft en känsla av att många av dem fastnar lite för proffssnack och sporter som låter "allvarliga" och "imponerande" medan de backar och tycker Kalle Anka prat o överkulturella -ben som slingriga elefantsnablar och det är som en sublim dans av glänsande päls är vansinnigt tråkigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

Maken som visserligen har hållit på trav har suttit med mig lite nu och då och tittat på ridning och han har alltid tusen fler frågor efter deras förklaringar än han hade innan, så jag vet inte om det verkligen ger något att försöka förklara passage som "marionett dockor på snöre", utan istället kanske förklara att det är en samling av traven som kräver mycket av både häst och ryttare.

Exakt, har också sett enstaka inslag med min man och när han frågar, på den dumma frågan måste man ju prata i en halvtimma för att reda ut eländet. Hästen går i samlad trav. Är lättare att förklara för mannen.

Ander Gernandt som jag har för mig var populär för vuxna lyckades förklara så att en elvaåring hängde med och lärde sig. Och var humoristisk och lite elak.
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

Jaha nej mig stör det inte som sagt eftersom medkommendatorn är kunnig . Och jag kan ridsport ;)

Ja men då kan jag bara gratulera ;) för jag tror tyvärr inte att han kommer att bytas ut till nästa tävling heller.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 099
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 747
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 544
Senast: Voeux
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 878

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp