Är det bara jag som blir irriterad!!

Jeffries1

Trådstartare
Har suttit och tittat på Stockholm Horse show i helgen och tycker att det är pinsamt att ha en kommentator som inte har en aning om vad han pratar om. Jag menar då inte expertkommentatorerna utan den andre personen som var med som extra kommentator. När han inte sa fel resultat satt han och svamlade om saker som han inte verkar veta något om och expertkommentatorerna fick hela tiden rätta honom. Finns det verkligen ingen annan som man kan "hyra in" under sådana här evenemang. :meh:
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

Jag tittade på hoppning igår (?) och reagerade också väldigt mycket över flera saker faktiskt. Det blev tröttsamt att lyssna tillslut.
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

Det är väl han som brukar vara med och kommentera? Har hört honom innan iaf och då har jag inte stört mig. Men det jag såg av både hoppning och dressyr från globen har stört mig denna gången. Dels pga. okunnighet och dels att de har suttit och snackat något förbaskat mycket denna gången, och oftast inte om ritten som pågick. Jag blev irriterad för att det blev så svårt att koncentrera sig på pågående ritt med deras eviga prat.:mad:
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

Ja det reagerade jag också på, de sa antingen ingenting eller pratade om helt andra saker än själva ritterna! Jag vill ju höra vad Gunilla anser om alla olika moment, inte lyssna på massa annat tjatter.

Och ja, jag reagerade på att han verkade väldigt okunnig också! :)
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

Ja jag är så pass trött på det så jag tittar inte ens. Som westernryttare hade jag ju hoppats på att vi lämnat "vilda västern" bakom oss...men icke:mad:
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

Då skulle du ha provat att lyssna på radion när de refererade Tinnes ritt... Det var ben som elefantsnablar, marionettdockor på snöre, "nu viftat hon väldigt mycket med benen" och "nu tappade han benet"... Jag skrattade en hel del men jag fick inte ut om ritten var så bra direkt... ;)
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

Då skulle du ha provat att lyssna på radion när de refererade Tinnes ritt... Det var ben som elefantsnablar, marionettdockor på snöre, "nu viftat hon väldigt mycket med benen" och "nu tappade han benet"... Jag skrattade en hel del men jag fick inte ut om ritten var så bra direkt... ;)

Det låter som Christian Olsson (tror att han heter så)... Hörde honom första gången förra året och trodde det var ett skämt. Har förstått att folk tycker det är roligt att höra på honom, men det är väl just att man förstår att han faktiskt inte har en aning om vad han pratar om. Fast det är ju svårt att bilda sig en uppfattning om hur det går för ekipaget när han pratar om "vacker svans" eller att "pälsen glänser väldigt mycket".
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

Mig stör det inte ett dugg utan jag tycker snarare tvärtom, eftersom man hoppas att andra som inte är insatta i hästsporten faktiskt tittar och blir intresserade. då är det jättebra att det finns ett par av kommendatorer varav en är jätteinsatt och den andra mindre, det kompletterar varandra bra dialogsmässigt då det blir en dialog där den kunniga pratar med den som ställer korkade citationstecken frågor, eller inte har koll, och sen kommenterar. blir en bra dialog dem emellan som kan intressera även icke insatta i sporten.
tyckte det flöt på ypperligt bra dem emellan både i hoppningen och dressyren i svt play. Man kan ju enkelt vända på det: om ngn som aldrig kollar på fotboll och inte kan ett enda dugg om det - men ändå vill lära sig/är intresserad nog att titta: då är det väl trevligt om inte hela sändingen består enbart av fackspråk och proffs snack utan balanseras upp mellan de två kommendatorerna så att även andra icke insatta kan få lite förståelse eller inte känna sig totalt bortkomna? det är väl bland annat därför man alltid har två kommendatorer oftast, just för att balansera upp kommenterandet och skapa dialog snarare än monolog?
 
Senast ändrad:
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

Mig stör det inte ett dugg utan jag tycker snarare tvärtom, eftersom man hoppas att andra som inte är insatta i hästsporten faktiskt tittar och blir intresserade. då är det jättebra att det finns ett par av kommendatorer varav en är jätteinsatt och den andra mindre, det kompletterar varandra bra dialogsmässigt då det blir en dialog där den kunniga pratar med den som ställer korkade citationstecken frågor, eller inte har koll, och sen kommenterar. blir en bra dialog dem emellan som kan intressera även icke insatta i sporten.
tyckte det flöt på ypperligt bra dem emellan både i hoppningen och dressyren i svt play. Man kan ju enkelt vända på det: om ngn som aldrig kollar på fotboll och inte kan ett enda dugg om det - men ändå vill lära sig/är intresserad nog att titta: då är det väl trevligt om inte hela sändingen består enbart av fackspråk och proffs snack utan balanseras upp mellan de två kommendatorerna så att även andra icke insatta kan få lite förståelse eller inte känna sig totalt bortkomna? det är väl bland annat därför man alltid har två kommendatorer oftast, just för att balansera upp kommenterandet och skapa dialog snarare än monolog?

Jag har faktiskt svårt att tro att någon som inte är intresserad sätter sig och tittaren en halv dag på dressyr bara sådär, men visst du kanske har en poäng. Men jag tycker faktiskt att man kan kräva att de håller koll på rätt resultat. Tycker dessutom inte att det var så mycket fackspråk som användes av experterna heller utan de förklarade allting ganska utförligt. Jag blev irriterad när han under dressyren satt och pratade om helt annat än den ritten som visades på tv just då.
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

Håller med! Tycker kombinationen Roger och experterna är bra. Jag är jättenöjda med SVTs sändningar i helgen!

Gillar även Christian Olsson, tycker han ger härliga målande beskrivningar av vad han ser.
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

Jag älskar Christian Olsson. Tyckte han var löjlig först, men nu älskar jag hans förklaringar. Och jag tror inte att han är speciellt okunnig, han kör samma sätt när han refererar annan sport och dom kan han absolut! Sverige-Portugal t.ex, Sveriges första målchans "Målvakten är ju inte närvarande, han är på Mallorca och köper nötter" :D
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

Kollade inte så mycket men blev rejält störd när han inte kunde ha koll på resultatet på omhoppningen. Ok att säga fel nån gång, men vid flera ekipage?
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

Jag tycker Maria Wallberg är bra som kommentator, Roger är lite irriterande men han fick väl ersätta Svanlund när Svanlund hastigt gick bort? Dock så tycker jag han borde läsa på lite mer men de kommenterar väl många olika sporter? Tror Roger brukar kommenterar skridskoåkning och simhopp bla och de uttrycken verkar han ha koll på men det kanske är för att jag har mindre koll på alla trippellussar och dubbla magplask :D
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

Det är ett hån mot ridsporten att SVT sätter inkompetenta gubbar som kommentatorer. Liknande skulle aldrig ske på ex.vis fotbollssändningar!

Svanlund var fan inte bättre.
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

KL

Min sambo och jag pratade om detta i helgen när vi satt och tittade på sändningarna från Globen. Jag frågade honom om han inte tyckte det blev lite fånigt ibland men han sa att han inte tyckte det. Han är absolut ingen hästmänniska, men han tycker hästar är fina och innan "min tid" så hände det att han satte sig och tittade på hopptävlingar på TV för att fördriva tiden. Han gillar inte när de bara drar stamtavlor och tidigare meriter etc, utan han gillar när kommentatorerna pratar till sådana som honom. Också. Det ena behöver ju inte utesluta det andra.
Personligen tycker jag att det är bra att Roger (heter han så?) ställer dom stenkorkade frågorna som sådana som min sambo sitter och funderar på. :) Det hade varit otroligt tråkigt att bara köra fakta och rabbla tider och placeringar. Nu är ju smaken som baken - delad - så alla kan väl inte bli nöjda. Jag själv stör mig inte alls.
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

Men det sitter aldrig nybörjare och får en massa TV-tid på andra sportsändningar!
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

Jag tycker Maria Wallberg är bra som kommentator, Roger är lite irriterande

Håller med dig om att Maria Wallberg är bra, men Roger Blomqvist kunde de gärna omplacera till simhoppet på heltid vad mig anbelangar :meh: Det jag har mest svårt för när det gäller honom är att det inte känns som att han tycker sporten är intressant och därför måste kommentera resultat, tider och procent i tid och otid för att ge en illusion av spänning. De allra flesta som tittar är insatta i sporten och är genuint intresserade, vi behöver inte hans flåshurtiga resultat fixering. Men det är också viktigt att försöka locka och behålla nya tittare så det får inte bli för mycket klubben för inbördes beundran, det gäller att hitta nån gyllene medelväg och den tycker jag Maria Wallberg har hittat. Tänk om hon kunde få kommentera ridsporten på heltid...
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

De allra flesta som tittar är insatta i sporten och är genuint intresserade, vi behöver inte hans flåshurtiga resultat fixering.

Det där är det som stör mig mest! Och hans förbannande viskande när det blir "spännande". Det känns då som att han inte tycker det är spännande utan försöker göra det spännande genom att jämföra tider och viska..
Och när han är så fixerad vid tider att han glömmer felen som ändå går i första hand, det om något borde väl göra "nybörjare" på sporten förvirrade om något?
Om man bortser från detta, hans resultatfixering (som blir fel oftast) och viskande, tycker jag han är bra ändå. Det blir en bra balans mellan expert och "oinvigd".
Tycker också det kan vara lite roligt när framför allt Lotta Björe ibland inte ens svarar på hans korkade kommentarer eller svarar "njaaee.. så är det ju inte riktigt."
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

Det låter som Christian Olsson (tror att han heter så)... Hörde honom första gången förra året och trodde det var ett skämt. Har förstått att folk tycker det är roligt att höra på honom, men det är väl just att man förstår att han faktiskt inte har en aning om vad han pratar om. Fast det är ju svårt att bilda sig en uppfattning om hur det går för ekipaget när han pratar om "vacker svans" eller att "pälsen glänser väldigt mycket".

Ja det kanske var han? Fast jag har inte stört mig så mycket på honom tidigare när han har kommenterat på tvn, men nu på radion blev det så påtagligt eftersom det var det enda jag hade att gå på. Jag tror att jag inte lyssnar så mycket på kommentatorerna när jag ser en ritt.

Mackan:
Fotbollen skulle aldrig sätta in kommentatorer som började diskutera frisyrer på spelarna, förklara offside regler helt uppåt väggarna, eller beskriva fotbollen som en lek mellan några personer. Inför radiosändningen talade de om att de skulle kommentera "dressyrryttarnas trix till musik, de får göra rörelserna när de vill "
Jag kan hålla med om att det inte ska vara allt för mycket fackspråk, men det vore ju bra om de kunde hålla sig till rätt benämningar och förklara dem istället för att hitta på egna namn.
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad!!

?
Gillar du inte Christian som gick till historien pga kommenterandet i häst sammanhang precis nyss???!

Jag tycker som jag skrivit tidigare att så länge kommentatorerna jobbar i par, en veteran och en mindre kunnig så gynnar det sporten och tillför en hel del .

Såvida man inte som några svarat , bara förutsätter att alla som tittar ska vara ridsport folk sen innan . Tråkigt tänkt, vi vill ju snarare att fler ska börja kika och få ngt ut av kikande i fråga om vad man kan ta till sig osv .

Jmf med fotboll förstår jag inte riktigt utifrån mitt eget argument ?
Kanske skulle fler titta på fotboll utan att veta ngt om fotboll om kommentatorerna bägge stycken inte alltid var proffs ??
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 099
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 747
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 544
Senast: Voeux
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 878

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp