Ändra sovrutiner? Kan man göra det?

doglover

Trådstartare
Vår lille son sover hela dagarna långa i stort sett och är vaken hela natten. Finns det något sätt som man kan föröka få honom att sova lite mera på natten och vara vaken lite mer på dagen? Han är visserligen bara 8 dygn gammal....
 
Sv: Ändra sovrutiner? Kan man göra det?

När de är så små brukar det vara svårt, är det första barnet är det till att sova när möjlighet ges.
Efter tre veckor brukar sömntiderna börja stabiliseras lite.
Men de första tre månaderna kan vara struliga och upp och ner.
Min erfarenhet är att det är svårt att rucka på mat och sovklockan på dessa småbebbor ofta slår det tillbaka.
De är för trötta att äta ordentligt och blir då för hungriga för att sova bra och sen är cirkusen igång.
Så mitt stalltips är att följa bebisens rytm om man kan.
Det man kan göra är att ha lite liv och rörelse på dagen och släckt och tyst på natten.
 
Sv: Ändra sovrutiner? Kan man göra det?

jo jag undrade det ifall man verkligen kunde det? min sambos pappa, farfar då, sa att en kvinna han kände gav hennes unge vatten när h*n började skrika på natten. efter nån dag så slutade bebisen med det och sov hela natten. men jag undrar om det är så bra? bebisar ska ju inte gå utan mat mer än 4 timmar har bm sagt till mig och min sambo. så det förslaget tänker jag inte prova
 
Sv: Ändra sovrutiner? Kan man göra det?

Tänk att den där 4 timmar regeln fortfarande hänger med :(!!! Barnen ska äta när de är hungriga oavsett om det endast har gått 2,5 timmar emellan eller om det råkat gått 5,5 timmar sedan sist. Jag tror inte på att man ska väcka dem om de sover för att de "måste äta" eller gå och vysscha dem för att det inte har gått tillräckligt tid emellan.

Jag vet, du har inte skrivit att du gör det men jag vet de som har gjort det och de barnen har fått sömn- och matproblem under de första åren.

Låt barnen ha sin rytm. Amma när de är hungriga, mina kunde äta med 30 minuters intervaller stundvis :angel: Vad gör det om barnen ligger bredvid dig och jollrar lite på natten, småsov medans vet jag :) , så har jag gjort med mina barn :angel: Jag låg och ammade dem tills de somnade om med tissen i munnen. Visst skriker barnet mest hela tiden så är det ju en annan sak förstås... :crazy:
 
Sv: Ändra sovrutiner? Kan man göra det?

Det kommer att lösa sig, 8 dagar är ju ingen ålder alls. Passa på att sova med honom på dagen när du har möjlighet. De lär sig snart att det är på dagen som det är spännande när något händer och att det inte alls är lika intressant på nätterna.
 
Sv: Ändra sovrutiner? Kan man göra det?

Jag tror inte du behöver anstränga dig så mycket. När han kan ta in lite mer intryck kommer han märka att alla andra är vakna och roliga på dagen, men skittråkiga på natten, så han kommer vilja vara med när det roliga händer (dvs på dagen).

Ett tips är att tänka på att inte vara för rolig och underhållande på natten. Mat ska du givetvis erbjuda, men undvik att tända lampor, gå runt, prata för mycket och sånt.
 
Sv: Ändra sovrutiner? Kan man göra det?

Så var min lille med, men nu senaste veckan har han börjat sova i 4timmarspass på natten. Han kan dock INTE sova från 6 och framåt 8.30draget, då är det fullt ös - medvetslös som gäller tyvärr.....Vet inte riktigt vad som gjort att han sover på natten, men vi har gett honom tillägg efter amningen när vi själva ska gå och sova, så han har väl blivit lite i matkoma och somnat därför.


Tips som du redan fått är att sova när du kan, skit i alla "måsten" och passa på att bara ta det lugnt, sov när han sover, läs om du gillar det och bara njut av honom den här korta spädistiden!
 
Sv: Ändra sovrutiner? Kan man göra det?

Det är ju så att om du ammar så har du ju amningshormoner vilket gör att du klarar av mycket mindre sömn än normalt.
Att barnen plötsligt har andra sovrutiner är även det fullkomligt normalt. Du kommer att märka att så fort du har kommit på sonens rutiner så kommer han att ändra dem. Det är lite som att åka berg- och dalbana med ögonbindel, man vet inte vilket håll nästa vändning blir :crazy:

Det bästa är att försöka "flyta med" så gott det går. Det kommer nog att gå bra. Försök att inte oroa dig över allt nytt, det mesta är naturligt och lösningarna kommer av sig själv. Passa på att njuta ordentligt istället av det lilla knytet :)
 
Sv: Ändra sovrutiner? Kan man göra det?

tack för alla svar. bm sa att man bara ska följa med i deras rutiner så som vi har gjort hitills. ger honom mat när han vill ha och så. jag tror också att det kommer bli bättre sen efter ett par veckor...var lite nyfiken bara...det där med 4 timmar, bm sa att man ska ge han mat när han vill ha men sover dom mer än 4 timmar på natten ska man väcka dom och ge dom mat. det har vi gjort en gång och det var på bb. upptäckte att det inte behövs eftersom han får mat så tätt under dagen. ökar i vikt som han ska göra gör han iallafall
 
Sv: Ändra sovrutiner? Kan man göra det?

näe han är en stor bebis....ökar i vikt som han ska så det ska inte vara nån fara me att låta han sova länge
 
Sv: Ändra sovrutiner? Kan man göra det?

Vår lille son sover hela dagarna långa i stort sett och är vaken hela natten. Finns det något sätt som man kan föröka få honom att sova lite mera på natten och vara vaken lite mer på dagen? Han är visserligen bara 8 dygn gammal....

Små bebisar går inte att få ngn rutin på, det är bara att följa deras egen klocka & stå ut;)
Min, visserligen 2,5 mån, äter var 3e timme, han vaknar alltid just när det är dags , han är som en klocka, men ibland kan han sova 5-6 timmar utan mat oxå & jag väcker honom inte utan låter honom vakna själv & ger honom mat då.
Har aldrig varit problem med att han "sovit för länge" & när jag sa att jag gör så till olika bm & sköterskor så var det ingen som sa emot eller sa att man skulle göra annorlunda så jag antar att det inte är ngn katastrof.
När han föddes förklarade de för mej att en bebis klarar sig 8 h utan mat, (han kunde inte ammas), sedan måste man ge med sked eller liknande.Nu kanske det blev lite Ot, ber om ursäkt:o
 
Sv: Ändra sovrutiner? Kan man göra det?

okejj då ska vi bara göra som vi gjort hela tiden då? följa hans rutin
 
Sv: Ändra sovrutiner? Kan man göra det?

okejj då ska vi bara göra som vi gjort hela tiden då? följa hans rutin

Det är så jag blivit tillsagd, men jag är ingen renodlad expert själv, går bara på känn.
Klart, sover han väldigt många timmar kanske han måste väckas & matas men de har så bra inre instinkt själva så när de vaknar skriker de helt enkelt att de vill ha mat.Jag tror inte du behöver truga bebisen;)
Nu går man ju inte längre efter en regel som säger att man ska mata efter ett visst antal timmar, det är bebisen som bestämmer sånt, det behöver inte vara var 4e timme, det kan vara varannan timme osv.
Sammanfattning, är bebisen frisk & välmående behöver du inte vara orolig att den ska svälta bara för att den inte äter så ofta, det blir ju ett jäkla liv på bebisar när de faktiskt är hungriga & det missar nog ingen..=)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
2 930
Senast: Linn-Nora
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 332
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 511
Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2
Svar
25
· Visningar
2 547
Senast: Jahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp