Ägna sig åt avel utan att avla?

Jenka

Trådstartare
Med risk för jättekonstig tråd...

Jag är extremt intresserad av avel. Har tidigare hållt på med kaninuppfödning men pga minskat intresse för kaninerna är det nedlagt. Men avelsbiten saknar jag!

Har funderat igenom men hittar ingen djurart jag kan och vill föda upp. Eller jo, hundavel är lite av en dröm.
Skulle jag få för mig att ge mig på det själv inom närmsta framtiden är det dock en väldig massa om och men som ska falla på plats och det ligger ändå flera år framåt i tiden.

Så... då får jag ägna mig åt intresset teoretiskt! Om det går, bortsett från bukediskussioner?

Funderar på att gå uppfödarutbildningen i "förebyggande syfte", fler förslag?
 
Sv: Ägna sig åt avel utan att avla?

Om du är engagerad inom en rasklubb kanske du kan arbeta med avelsarbetet där? Eller tex valpförmedling?
 
Sv: Ägna sig åt avel utan att avla?

Självklart ka du gå uppfödarutbildning för att lära dig mer innan du ens bestämmer dig för om du i framtiden vill föda upp eller inte - det tycker jag är kanon. Gentik och allting annat runt avel är ett stort och intressant ämne.

Kolla med din länsklubb om dom har SKK:s uppfödarutbildning - en mycket bra start:)
 
Sv: Ägna sig åt avel utan att avla?

Med risk för jättekonstig tråd...

Jag är extremt intresserad av avel. Har tidigare hållt på med kaninuppfödning men pga minskat intresse för kaninerna är det nedlagt. Men avelsbiten saknar jag!

Har funderat igenom men hittar ingen djurart jag kan och vill föda upp. Eller jo, hundavel är lite av en dröm.
Skulle jag få för mig att ge mig på det själv inom närmsta framtiden är det dock en väldig massa om och men som ska falla på plats och det ligger ändå flera år framåt i tiden.

Så... då får jag ägna mig åt intresset teoretiskt! Om det går, bortsett från bukediskussioner?

Funderar på att gå uppfödarutbildningen i "förebyggande syfte", fler förslag?

Uppfödar utbildningen är en jättebra start och ofta finns det flera bra föredrag också att gå på hos din Länsklubb kolla spalten i Hund-Sport! Och så kan du ju "Provavla" på avelsdata som en kul grej!
 
Sv: Ägna sig åt avel utan att avla?

Rasklubben är jag inte engagerad i men det går väl att ändra på. Vore skitkul att jobba med avelsfrågor där, typ ras och så, men det känns som att man/jag inte har så mycket där att göra utan att vara uppfödare och erfarenheten det innebär?

Kursen ska jag gå när jag har möjlighet, om inte annat lär jag ha väldigt roligt under tiden :)
 
Sv: Ägna sig åt avel utan att avla?

Det kan ju vara super att ha någon som är objektiv i det arbetet, tycker jag iaf. Även om du inte är uppfödare så kan du ju ändå vara insatt.
 
Sv: Ägna sig åt avel utan att avla?

Jag hade gått på några utställningar/prov och tagit kontakt med de uppfödare jag tycker är intressanta. Förklara att jag är intresserad av att någon gång starta en kennel och vill lära sig lite mer om allt. Att ha en mentor är extremt viktigt; en van uppfödare man litar på och kan anförtro sig åt, lära sig vilka linjer lämnar vad och hjälpa med kontakter inför framtiden. Det är mycket viktigare än många tror, hittar man rätt folk kan de hjälpa dig extremt mycket inför framtiden.

För att hålla på med avel behöver man inte ha en tik. Ett bra sätt att få en grund inför framtida kennelverksamhet kan vara att köpa en hane och meritera för att den ska gå i avel. Det är ju ett helt annat form av arbete och kräver inte samma typ av ekonomi, tid eller yta som för en tik. Då får man ju insikt i avelsarbete samt massor med erfarenhet om linjer, hundar, uppfödare etc. innan man startar sitt eget. Samt att det är ganska kul att få vara farmor också! ;)

I vår rasklubb har vi folk som aldrig fött upp själva men som har gedigen erfarenhet inom juridik, genetik o.s.v. som finns i bland annat avelsråden.
 
Sv: Ägna sig åt avel utan att avla?

Sant ang hane, dock är inte en till hund ett alternativ.

Intressant om mentor och erat avelsråd :)
 
Sv: Ägna sig åt avel utan att avla?

"kl"

Funderar på om en sån kurs skulle kunna gagna mig i mitt avelsarbete? Jag föder ju upp illrar i liten skala och är väl mer eller mindre självlärd. Har en mentor men hon har slutat med illrar helt.

Förstår ju att hund och iller skiljer sig åt men grunden kanske är lika? Vad tror ni? Jag vill ju gärna lära mig mer och kunskap är ju inte tungt att bära :)
 
Sv: Ägna sig åt avel utan att avla?

Nu har ju inte jag gått skks kurs men flera andra. Överlag tycker jag att det är givande, mkt är applicerbart men inte allt. Finns inga kurser hos illerförening?
Skks är indelad i flera delar och jag tror att man kan välja ut vissa. Böckerna är också bra :)

En av de sakerna jag började störa mig på med kaninaveln var allas okika (och ibland krass) syn på djuren. Vet inte om det kom med mer koll på hundbiten men jag har aldrig sett min djursyn som en nackdel.
 
Sv: Ägna sig åt avel utan att avla?

Att vara ett "rasneutralt" stöd och proffs i avelsfrågor låter som något som många skulle ha användning av, både uppfödare och andra.
Hoppas att du hittar rätt och får utlopp för det här :)
 
Sv: Ägna sig åt avel utan att avla?

Håller med Belethien, hitta äldre erfarna uppfödare att prata med, det är guld värt! Att få höra resonemang och vad och hur de tänker om saker och ting.
Skks uppfödarutbildning i all ära, men kvaliteten på den beror till stor del på deltagarna. I "min" grupp var kursledaren och en av deltagarna erfarna, vilket gjorde det hela mycket lärorikt. Sedan gick jag en av delkurserna med andra deltagare, varav enbart kursledaren var erfaren. Mycket sämre. Fortfarande lärorikt, men inte alls lika bra.

Så: mentor mentor mentor. Gärna inom en intressant ras, men man lär sig massor även om det handlar om "fel" ras.
 
Sv: Ägna sig åt avel utan att avla?

Nope, inga föreningar, inga kurser, inget avelsråd :(

Så alla uppfödare gör som dom vill vilket börjar märkas på vissa illrar. Finns dom uppfödare som avlar på illrar med kryptokism, hjärtfel och annat nedärvbart. Har hört att en kunnig veterinär börjar bli allvarligt orolig för stammen.

Själv gör jag så gott jag kan. Men det skulle vara kul att lära mig mer om avel överlag. Har du något tips på vart jag kan börja?
 
Sv: Ägna sig åt avel utan att avla?

- När jag googlar hittar jag flera föreningar. Menar du att alla är nedlagda? Om inte skulle jag försöka engagera mig i en/starta upp på nytt/i alla fall samla en bunt uppfödare. Man "kan inte" föda upp utan att samarbeta med andra uppfödare. Om man sen ser flera problem komma borde man ju göra en plan för det.

- Läs kurser i genetik, avel osv. Jag har både läst slu-kurs, läst genetik på gymnasie- och universitetsnivå, läst en kurs om kattavel (via deras förening) och läst väldigt mycket på egen hand. Även i kursböckerna till tex. skks uppfödarutbildning. Forum kan man lära sig väldigt mycket på (nu vet jag inte hur mkt du kan).
 
Sv: Ägna sig åt avel utan att avla?

Anatomi etc kan ju också vara bra att ha koll på.
 
Sv: Ägna sig åt avel utan att avla?

Den enda föreningen som är igång är Svenska Illervänner men den ska tydligen också läggas ned. STIF har inte fungerat eller varit igång på flera år likaså Busiga illerföreningen. SKILLS var jag med och startade upp en gång i tiden men på grund av min sjukdom, vikande intresse från styrelse och medlemmar las den ner för fyra år sen?

Efter att ha suttit som ordförande för SKILLS i många år har jag fått lära mig att det är svårt att förena illermänniskor. Det har varit flertal försök att fixa ett avelsråd och liknande. Men alla försök har slutat i bråk, osämja, skitsnack, gråt och tandagnisslande. Det är för många viljestarka människor som inte kan kompromissa, tro mig, jag har varit föreningsmänniska sedan jag skaffade min första iller 1992.

Men det verkar som att vissa uppfödare blundar för problemen och kör på ändå. I mina ögon avlar dom för färgens, håranlaget, söthetens skull, inget annat. Att det då "råkar" dyka upp krypto och hjärtfel stoppar dom inte. "Näe, det går ju att avla bort och inget av det är ärftligt", anses det, vilket jag inte håller med om. Skulle det dyka upp ärftliga sjukdomar hos mina avelsillrar så stängs linjen. Jag erkänner, jag vill också få fram angora men jag tar inte vilken iller som helst för att få det.


Försöker samarbeta så gott jag kan men är snål med att låna ut mina hanar. Det är inte vem som helst som får göra det. Egoist som jag är, så ska utlånandet på något sätt gagna min avel. Jag och den som lånar ska ha någotsånär lika illerhållning och värdegrund.
Jag har en kontakt med tjej som är urduktig på att läsa stamtavlor och har superkoll på vad som är bra och mindre bra. Nu har hon slutat med iller och kunskaper är ju färskvara, så jag får se hur länge jag kan "utnyttja" hennes kunskaper.

Tack för tipsen, ska leta upp SLU och kolla vad dom har att erbjuda och tillika SKK. Det kanske finns något för mig :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ägna sig åt avel utan att avla?

Med risk för jättekonstig tråd...

Jag är extremt intresserad av avel. Har tidigare hållt på med kaninuppfödning men pga minskat intresse för kaninerna är det nedlagt. Men avelsbiten saknar jag!

Har funderat igenom men hittar ingen djurart jag kan och vill föda upp. Eller jo, hundavel är lite av en dröm.
Skulle jag få för mig att ge mig på det själv inom närmsta framtiden är det dock en väldig massa om och men som ska falla på plats och det ligger ändå flera år framåt i tiden.

Så... då får jag ägna mig åt intresset teoretiskt! Om det går, bortsett från bukediskussioner?

Funderar på att gå uppfödarutbildningen i "förebyggande syfte", fler förslag?

Uppfödarspel på nätet är min lösning på samma "problem". Födde upp marsvin i herrans massa år, förlorade intresset för själva djuren men avelsintresset finns kvar om inte starkare än förut. Spelade Dogdayzz (hundar) tidigare men nu kör jag på Luckylapine (kaniner & marsvin). Är egentligen inget fan av kaniner heller men i spelform går det utmärkt.
 
Sv: Ägna sig åt avel utan att avla?

I min rasklubb har vi haft en person i många år som varit statistikansvarig som varit en sådan oerhörd tillgång att andra rasklubbar uttryckt att de varit avundsjuka. Hon är inte själv uppfödare men har suttit och tagit fram siffror om allt man kan tänka sig - man kan se statistik för hela rasen, för alla uppfödare som fött upp ett visst antal individer, för djur som gått i avel och för enskilda hundar.

Det kanske vore något?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 892
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • E-coli hund
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp