Adressändra när man flyttar

Fishli

Trådstartare
Jag ska nu äntligen flytta :) har bott i samma etta i snart 10 år:o men vart adressändrar man? är det bara adressandring.se? eller ska man ändra på skatteverket också? och vilka företag måste man meddela själv?

Sv: Adressändra när man flyttar

Eller så surfar man runt lite först innan man skapar en tråd :banghead:

Det jag uppptäckte är att företag måste adressändra.
JAg har nystartad enskild firma och var momspliktig även för en massa år sedan när jag hade uppfödning och bonderi.

IKEA Business ville spärra mitt kort för att de inte fått betalt. När jag bestred visade det sig att enskild firma inte följer den enskilda ägaren. Adressen levde sitt eget liv och var fortfarande den som gällde för 7 år sedan. Så de senaste fakturorna har inte nått mig. Underligt eftersom jag fått fakturor åren däremellan...

Det räcker med adressändring.se som privarperson, skatteverket ingår där. Finns en massa företag, tidningar m m kopplade till sidan som man kan kryssa i och som då blir meddelade. För resten har jag gjort så att jag efterhand meddelar när jag får räkning, tidning m m med eftersändningsetikett. Efter ett år med eftersändning så har man då lyckats meddela alla som behövs.
Glöm inte kontakta din hemförsäkring, den kan behöva ändras om du flyttar till annan typ av boende eller annan storlek på boende.

Det räcker INTE med adressändring.se, för att bli folkbokförd i nya bostaden. De meddelar INTE Skatteverket per automatik. Däremot kommer det en bekräftelse från adressändring.se som skall skrivas under, och skickas vidare till Skatteverket. VILKET OFTA MISSAS.
Detta gäller privatpersoner, företag är annorlunda.

Senast ändrad:

Tack för förtydligande. Det jag menade var att man inte behöver göra separat anmälan till skatteverket på annan hemsida. Blir lite för självklart när man flyttat alldeles för mycket...:p

:):):) visst är det så, men man behöver bara göra ändringen till Skatteverket om man inte behöver eftersändning.
Idag har man ju många räkningar på autogiro och e-faktura=onödigt att betala för eftersändning..

Senast ändrad:

Lite off topic

Företag (AB/HB/KB) är skyldiga att hålla korrekta uppgifter (bla adress) i Bolagsverkets Näringslivsregister.
Vilket inte alla gör....

:):):) visst är det så, men man behöver bara göra ändringen till Skatteverket om man inte behöver eftersändning.
Idag har man ju många räkningar på autogiro och e-faktura=onödigt att betala för eftersändning..

Posten/citymail vill nog också veta att du flyttat, att du inte vill ha din post är en annan femma. Den får ju då skickas i retur.

Uppgifterna från folkbokföringen går ut till SPAR, och därifrån uppdaterar de flesta större företag adressuppgifterna. Det går också ut till Försäkringskassan, landsting, försäkringsbolag, myndigheter mm mm. Då adresseras posten till den nya adressen.
Vanligt är att man endast anmäler till svenskadressändring.se och begär eftersändning i ett halvår eller år. Därefter slutar posten att komma pga att man inte har anmält till Skatteverket. En annan sak som är viktig ang fb är att viss post endast får skickas till folkbokföringsadressen. Tex från transportstyrelsen.

Senast ändrad:

Uppgifterna från folkbokföringen går ut till SPAR, och därifrån uppdaterar de flesta större företag adressuppgifterna. Det går också ut till Försäkringskassan, landsting, försäkringsbolag, myndigheter mm mm. Då adresseras posten till den nya adressen.
Vanligt är att man endast anmäler till svenskadressändring.se och begär eftersändning i ett halvår eller år. Därefter slutar posten att komma pga att man inte har anmält till Skatteverket. En annan sak som är viktig ang fb är att viss post endast får skickas till folkbokföringsadressen. Tex från transportstyrelsen.

Men brev mm som kommer med fel adress , vad ska posten göra med dem?

Har man betalat för eftersändning så vidarebefodras de till den angivna adressen, men inte efter att eftersändningen upphört.
Då går de tillbaka till avsändaren.

Har man betalat för eftersändning så vidarebefodras de till den angivna adressen, men inte efter att eftersändningen upphört.
Då går de tillbaka till avsändaren.

Just därför tycker jag att det är dumt att råda nån att inte ta eftersändning från början så man hinner ändra allt.
Jag har haft oroliga människor i mitt jobb som gjort som du sagt och det är inte helt bekymmersfritt kan jag säga:banghead:

Jag har inte sagt att man inte behöver eftersändning.
Bara att det är många som adressändrar till adressändring.se och missar att anmäla till SKV. Det brukar de märka när eftersändningen upphör och posten slutar att komma.

Jag skrev så här:

"visst är det så, men man behöver bara göra ändringen till Skatteverket om man inte behöver eftersändning"

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Glömde ta den i morse, kom på det vid 9-10 och tänkte att jag provar vara utan den idag. Vad händer? Jag känner mig inte alls så...
Svar
8
· Visningar
878
Senast: Rosett
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
649
Senast: Görel
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 671

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat