Adoptera hund från utlandet

Sv: Adoptera hund från utlandet

Jag känner att jag lämnar tråden nu men fortsätt gärna diskutera då det trots allt är viktiga frågor. :) Jag känner bara att det inte längre handlar om det mitt ändamål.

!

Tycker det handlar om ditt ändamål.
Och folk brukar lämna tråden när de inte får svaren de vill ha ;)

Tack! Tyckte jag letade men tydligen är jag lika kass på att leta som jag trodde. Värdefull information även om de egentligen tycker man skall avstå så finns det mycket nyttig information.

Det handlar inte om tyckande och subjektiva åsikter, det handlar om fakta.

Fast jag tycker inte det. Jag bad om människors erfarenheter kring en adoption från utlandet. 80% här inne har inga egna erfarenheter men ack så mycket åsikter och det är helt okej. Alla får tycka precis som man vill.

Jag kan absolut vara kvar i tråden om det är viktigt. Klart jag inte fick svaret jag ville ha eftersom jag efterfrågade just egna erfarenheter vilket 2-3 st bidragit med. Resten har bara haft sina åsikter (åter igen helt okej). Jag känner bara att jag inte uppskattar påhopp, jämförelser med valpfabriker och paralleller till djurplågeri etc när inget vet hur jag planerat att gå till väga. Det sista jag vill göra är att plåga ett djur så att om det skulle innebära någon som helst risk så kommer jag inte genomföra det. Så jag vet inte varför jag skall vara kvar i tråden? Ingen lyssnar ju på vad jag säger i alla fall. Jag sitter och får försvara mig för något jag inte ens genomfört och inte tänker genomföra om det inte kan ske på ett bra sätt :)

KL

I höstas slet sig en nyanländ gatuhund från sina ägare här i byn...skrämd av en skitsak. Hon löpte amok här i 6 dagar med koppel på sig innan hon kunde fångas in. Totalt utmattad och sönderstressad.

På Orust fick vi hjärtmask som drabbade både rävar (som fick skjutas av) och ytterligare tre hundar. Boven var en spansk gatuhund som friskförklarats och varit i Sverige ett tag. Den avlivades.

På massor av hundstallar runt om i Sverige sitter dödsdömda hundar. Vill man ha en hund som gått igenom ett helvete för att det känns bra att hjälpa den så finns det HUUUR många hundar som helst i Sverige att välja på.

Fast jag tycker inte det. Jag bad om människors erfarenheter kring en adoption från utlandet. 80% här inne har inga egna erfarenheter men ack så mycket åsikter och det är helt okej. Alla får tycka precis som man vill.

Jag kan absolut vara kvar i tråden om det är viktigt. Klart jag inte fick svaret jag ville ha eftersom jag efterfrågade just egna erfarenheter vilket 2-3 st bidragit med. Resten har bara haft sina åsikter (åter igen helt okej). Jag känner bara att jag inte uppskattar påhopp, jämförelser med valpfabriker och paralleller till djurplågeri etc när inget vet hur jag planerat att gå till väga. Det sista jag vill göra är att plåga ett djur så att om det skulle innebära någon som helst risk så kommer jag inte genomföra det. Så jag vet inte varför jag skall vara kvar i tråden? Ingen lyssnar ju på vad jag säger i alla fall. Jag sitter och får försvara mig för något jag inte ens genomfört och inte tänker genomföra om det inte kan ske på ett bra sätt :)

Att så få adopterat själv kanske beror på att många hundmänniskor anser att detta inte är det bästa sättet att "hjälpa" utan hjälper på andra sätt.
Sen måste man ju inte ha adopterat själv för att ha en god inblick eller erfarenheter....man kan ha upplevt det på nära håll genom vänner eller familj. Det är ändock en kunskap att ta till sig om man vill veta.

Då kan det absolut vara. Jag tvivlar dock på att alla hundmänniskor tycker det är ett dåligt sätt att hjälpa på. Jag skrev inte heller att egen adoption är det som ger erfarenhet. Självklart kan erfarenhet komma från flera ställen men de flesta här inne har inte refererat till egna erfarenheter utan har mest en stark åsikt. Den kan mycket väl vara befogad från andra saker som fakta, artiklar etc så jag säger inte att det är fel. Dock tycker jag några skulle behöva komma ner från sina höga hästar och inse att allt inte är svart eller vitt. :) men det är min åsikt!

Har du läst mina inlägg också? Du har inte svarat på något av dem vad jag kan se.

Vad exakt är det du vill ha svar på? Ja jag vet att möjligheten finns att adoptera från Sverige, att hundar har det illa här med. Jag har tagit del av dina erfarenheter ja, och jag kan absolut se det som ett alternativ. Mitt svar ovan var bara generellt och gällde absolut inte alla. :) jag ser din erfarenhet som något stt ta till mig. Eller vad vill du ha i svar? Jag har inte svarat alla andra heller. Vet inte riktigt vad jag skall svara bara!

Fast höga hästar är det nog inte vad det handlar om gällande de flesta svaren här. Några av de som svarat dig i tråden är uppfödare, har hundarna arbetandes för sig i sitt arbete , tränar med hund från morgon till kväll osv. Det sitter en enorm kunskap om hund rent allmänt från de flesta som svarat dig även om de inte talat om direkta erfarenheter utan bara gett synpunkter.

De svar du fått, även om de inte var de som du önskade är absolut baserade på kunskap och erfarenhet och tro mig att ALLA har hundars bästa för sina ögon. Ingen säger att din välmening är dum. Tvärt om så är det beundransvärt att man vill lägga så mycket pengar och tid på hundar. Dock ser en del att det finns alternativ där din insatts når längre :)

Var kallar jag dig dum och pratar om djurplågeri? Det är väl knappast det jag skrev? Jag skrev om svenska hundar som räddats från vanvård och som behöver ett nytt hem. Jag kan inte heller se hur du kan se mitt inlägg som ett påhopp?

Jag bad om människors erfarenheter kring en adoption från utlandet. 80% här inne har inga egna erfarenheter men ack så mycket åsikter

OK eftersom jag har erfarenheter så håll tillgodo:
Min Z kom från Spanien i dec 2005 till en svensk föreningsfunktionär som tyckte det var tråkigt att ingen adopterade denna trevliga hund som varit länge på hundhemmet. Hon tog hem honom för att se om det gick bättre att hitta ett nytt hem i Sverige. Jag är egentligen emot import av denna typ av hundar men eftersom han redan var i Sverige och allt kring hunden var mycket positivt så jag beslutade att gå vidare trots allt.

Jag fick hem en mager, stressad och väldigt strykrädd och osäker hund. Hans personlighet kom fram vartefter och han blev en älskad familjemedlem i mer än sju år. Han hade en del bekymmer - stress, åksjuka, skotträdsla - som aldrig helt gick över men som blev bättre på 3-4 år. Han var helt oduglig till alla sorters träning jag vill hålla på med, men han var hundrädda barns bästa vän med sitt lugna vänliga sätt. Han var frisk till 12 års ålder då han fick cancer och fick somna in.

Med facit i hand skulle jag inte göra om adoptionen eftersom det är mycket enklare att hitta en hund med de egenskaper jag söker genom att söka ras först, sedan uppfödare, sedan individ. Men han lärde mig mycket och han har betytt mycket för oss. Z är fortfarande sörjd och saknad men det är mycket lättare att hitta rätt hund för det behov man har på andra sätt.

Jag kan inte se att du blivit påhoppad alls??
Paralellerna till djurplågeri och valpfabriker är ju för att det är relevant; flera organisationer har visat sig vara bluff som tjänar pengar på att föda upp hundar under dåliga förhållanden och kalla de gatuhundar. Har du sett dokumentären det pratas om?

Man får inte alltid just de svaren man vill ha men vi har ingen aning om din kunskap. Du svarar inte på hur du tänker kring etiken med att ta hit en stressad hund, inte heller på vad du vill ha ut av hunden när den väl är här eller hur du ser på smittskyddsaspekten.

Jag tycker du ska vara kvar i tråden och ta till dig av vad som skrivs istället för att ta illa upp. Det är inte så det är menat.

För att för mig känns det kanske som ett bra alternativ? Jag förstår inte vad problemet är? Om jag vill lägga ut pengar så är det väl helt upp till mig? Det är endast mina pengar vi pratar om och vill jag vara dum i det avseendet så får jag väl vara det. Det skadar absolut ingen annan.

Jag känner, att precis som alla andra gånger när man vill prata om något på detta instända forum får man exakt samma svar. Skaffa en hund från en seriös uppfödare etc. Varför kan man aldrig hålla sig till ämnet?

Jag är inte blåögd och dum. Jag vet att det finns problematik med det jag vill göra, jag vet att det finns oärliga människor, jag vet att jag gör det svårt för mig, jag vet att det blir dyrt, jag vet att man kan bli lurad, jag vet att det kan bli himla fel men jag valde ändå att starta tråden för jag ville se om någon gjort samma sak och deras erfarenheter. Tydligen var det på tok för mycket begärt :meh:
Du har naturligtvis rätt att själv välja det du anser passar dig bäst.
Det varken kan eller vill jag ta ifrån dig.
Men dina motiv till dina val kan man ifrågasätta.
-Jag vill göra ngt för de stackars djuren...
Visst men för djurens skull är det väl bättre du tar en omplaceringshund från Sverige och skänker 15000 till någon djurrättsorganisation antingen här hemma eller i det landet där du planerar att hämta hem din hund ifrån. Då gör du ngt för djuren, Annars blir det bara en självisk handling för att visa hur duktig du är....

Tråkigt att du känner dig påhoppad, och tråkigt att du väljer att blunda för fakta, forskning och erfarenheter för att du egentligen fått en fixidé. Ta en ordentlig funderar på varför dig egentligen vill importera en gatuhund och gör det helt utan tankar på att du skulle ge hunden ett bättre liv för det finns det faktiskt inga garantier för att du gör, risken är lika stor att du tillför hunden mer stress och oro än vad de nu lever i dvs en lottdragningen där hunden kan må bättre eller sämre så gör du detta kommer det helt och hållet vara för din egen skull även om tanken på att hunden får det bättre är ett bra sätt att rättfärdiga det på inför dig själv.

Det är en krass verklighet hur hemskt det än låter, men hundar är inte människor en hund på gatan vet inte nödvändigtvis att de har ett dåligt liv men en hund som ständigt känner stress och oro mår dålig oavsett vilka uppoffringar vi som människor gör för att hundarna ska leva som kungar och prinsessor ( inte för det sagt att vi ska låta djur svälta ihjäl eller dör av sjukdomar på gatan men vill ge dig ett viktigt perspektiv på detta)

Jag tycker du ska ta dig till det Jenka och voff skriver också att även om det här är ett forum där vem som helst kan skriva så är vi flera bakom användarnamnen som är väletablerad inom hundvärlden, det handlar inte om högahästar det handlar om ren kunskap baserad på mer än "jag vill eller jag känner", kunskap baserad på forskning, utbildningar och mångårig erfarenhet.

Men till min erfarenhet, min pappas föredetta sambo köpte gatuhund från Irland, världens sötast och väldigt gosig, överlag också frisk MEN väldigt konstiga beteenden i mångt och mycket, beteenden som man har svårt att lösa eftersom det är svårt att förstå vad som ligger bakom. Hunden är också väldigt hanhundsilsken och hade allt annat än lugna utbrott när han mötte en annan hund. Utbrotten var/är så hysteriska att han inte kan sålla vilket gör att han lika gärna kan sitta i benet/ handen på den som hållet i kopplet även om han ialla andra situvationer är underbar familjehund (går inta att ha lös såklart för då sticker han men inne är han en bra hund).

Det är en sak att importera en gatuhund från Europa och en helt annan att ta hit en från Asien, karantänsreglerna blir ju gelt annorlunda och importen väldigt mycket kostsammare, och då inte enbart för att flygresan är längre, så det måste man tänka på.

Jag har träffat en hel del trevlig friska importerade fatuhundar, men tyvärr en ännu större del som inte mår bra vare sig fysiskt eller psykiskt, och det trots att ägaren lagt ned ett jättejobb på att få hunden trygg och stabil, men det går helt enkelt inte. Sedan är det tyvärr väldigt många hundar som trots veterinärintyg från utlandet som säger att de är friska inte är det - de kan bära på olika smittsamma sjukdomar, varav flera kan smitta till människor och är farliga även för människor, de har haft tumörer, kroniska inre sjukdomar, parasiter, gamla benbrott som behandlats fel så att djuret har kroniskt ont, ledskador som inte behandlats så att djuret har kroniskt ont osv. Och som sagt, det även fastän veterinärintyget sagt annorlunda. Det stör mig väldigt att många avdelning veterinärer som adoptionsorganusationerna använder antingen måste vara okunniga eller oseriösa för att skriva sådana intyg - jag vill kunna lita på veterinärintyget!

Problemet blir att det är inga problem att försäkra hunden när den kommer till Sverige - det är sedan när försäkringsbolaget ska betala problemen kommer. Jag har träffat väldigt många personer vars försäkringsbolag anser att skadan/problem fanns när försäkringen tecknades, vilket gör att de inte betalar ut en krona. Och många av behandlingarna som krävs är dyra, väldigt dyra, och kräver många återbesök. Så vid adoption måste man räkna med att sätta undan pengar för att kunna betala all veterinärvård själv, det måste ingå i budgeten från början.

Så utifrån de människor jag träffat som hämtat hem gatuhundar och utifrån de gatuhundar jag träffat - så ha, det finns många trevliga hundar, men tyvärr alltför många historier där det inte gått bra utan lett till många tårar, hårt jobb och ekonomiskt väldigt kostsamt med en avlivad hund som slutresultat.

Jag vet att det inte är vad du vill höra, men för att hjälpa gatuhundar på bästa sätt ska man ekonomiskt stödja en organisation på plats att hjälpa hundarna på plats, inte adoptera hit en hund. Om du adopterar en hund är det mer för att visa att just du gjort en god gärning och för att din egen självkänsla ska må bra, men för hundarna är det inte det bästa. Då är det mycket bättre att aktivt samla in pengar här och skicka till tex den organisation du känner till i Thailand så att många fler hundar får hjälp, eller åka dit som volontär. Det är att hjälpa många gatuhundar (många av oss hjälper redan till på så sätt).

KL

De flesta bolag har någon form av restriktioner på importerade hundar - som t ex:
• För djur som importerats, eller av- komma till sådant djur, omfattar inte försäkringen
– leishmanios
– babesia canis – ehrlichia canis – hepatozoon
– hjärtmask
• Försäkringen ersätter inte kostnad för undersökning eller behandling som har samband med något av detta.

kl

Jag skall försöka svara alla. Jag menar kanske inte specifikt alla gånger till den jag svarat på utan mer generellt. Jo jag tycker inte bemötandet är speciellt trevligt från flera här inne. Att ni hoppas att jag inte är dummare än jag tänker om, att jag bara fått en fix idé att jag inte tänkt igenom, att jag inte har kunskap nog. Känns så himla tråkigt. Jag är inte dum över huvud taget. Jag tycker faktiskt att vissa sitter på höga hästar, därmed sa jag inte att alla gör det. Jag upplever det som att vissa är lite för svart och vitt. Inte sagt att alla är det. Inte sagt att åsikter inte får bollas det är mer sättet jag säger det på.

Jag förstår inte hur ni får det till att jag blundar för forsking, fakta och andra relevanta saker. Det gör jag inte alls. Jag har läst massa saker, tar till mig och tänker hur jag kan genomföra en sak på absolut bästa sätt. Jag tycker ni har otroligt mycket förutfattade meningar så fort man normalt inte hänger i detta forum. Vilket känns väldigt tråkigt. Jag inser att de flesta här inne har massor med kunskaper. Vilket jag vill ta åt mig av. Jag har också fått flera svar från personer som faktiskt har adopterat eller haft de i sin närhet som gjort det. Detta tar jag till mig av, att flera upplever att de haft problem i både hälsa och psyke hos de djuren. Att de inte skulle göra om det. Det är något jag har tagit med mig och har bestänkning inför mitt framtida val. Även de som backar upp sina argument med fakta och artiklar lyssnar jag givetvis på. Det är inte så att jag skiter i allt som sägs här. Jag tar åt mig men i grunden har jag inte riktigt samma åsikter, jag var heller inte intresserad av att bli övertalad att göra något annat utan jag ville veta vad man skulle tänka på. Vilket jag absolut tar med mig.

Till det etiska: nej jag vill inte stressa en hund som jag inte tror i det stora hela kan få ett bättre liv och absolut inte utsätta en hund för någon form av lidande, nej jag vill inte ta med några smittor och skulle i detta fall vara otroligt noggrann med veterinär och alla papper och om det ändå inträffar har jag som vision att hunden absolut skall till veterinär innan den träffar andra hundar för undersökning, nej jag vill inte stödja någon typ av verksamhet i form av valpfabriker eller likande då jag har i avseende att genomföra ordentligt koll av organisationen, absolut kan en hund från ett svenskt ställe vara ett alternativ men det var inte det denna fråga handlade om för mig, om hunden skulle vara sjuk/rekommenderas avlivas är det en kostnad jag får ta, jag skulle inte räkna med att få hem en fullt frisk hund utan några som helst problem även om jag absolut önskar att man hittar en organisation seriös nog att man får hem en hund som absolut inte lider och har obotliga skador. Är det något jag glömt?

Jag undrar varför det inte duger med en hemlös hund från sverige, eller ett land som ligger närmre?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i... 2
Svar
36
· Visningar
8 717
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Tanken har slagit mig om detta är alla drumlars månad. Speciellt med tanke på ytterliggare två trådar (kanske var fler?) som skapats där...
Svar
7
· Visningar
999
Senast: Snerpan
·
F
Gravid - 1år Jag behöver hjälp med att redan ut tankar, känslor och få perspektiv. Skriver denna tråd under annan nick. Något jag egentligen inte... 2
Svar
24
· Visningar
6 729
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka