Adoptera ett mörkhyat barn ja eller nej?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Zaria

Trådstartare
Läste på ett annat forum om adoption från andra länder.

Var väldigt många som absolut inte kunde tänka sig att adoptera tex ett mörkhyat barn av många olika anledningar.Utan hellre valde ett barn från Sverige eller andra länder med "vita"

*Man ville att barnet skulle lika en själv
*Man ville inte att folk skulle se att man adopterat
*Man tror med sig att barnet kommer att bli jättemobbat
*Folk ser ju utåt att man inte kan få barn själv
*Man vill helt enkelt inte ha ett färgat barn

Om du själv inte kunde få egna barn,handen på hjärtat hade hudfärgen haft någon betydelse?

Älskar man ett mörkhyat barn mindre eller är det utomståendes reaktioner man är rädd för?

Lite känslig fråga men jag är endå nyfiken...

Mvh Zaria

Sv: Adoptera ett mörkhyat barn ja eller nej?

Det skulle absolut inte spela någon roll för mig!!!

Skulle inte spela mig ngn roll...
Äh, de man känner vet ju om det ärndå, så det spelar väl ingen roll
Det tror jag inte. Både barn med adoptions-och invandrarbakrund, samt barn med invandrade föräldrar/mor-far-föräldar, är ju jättevanligt idag...
Den situationen har jag svårt att sätt mig in i. Skulle man upptäcka att man inte kan få barn... jag vet inte hur man tänker då...??
Men nu, rent spontant, skulle jag inte bry mig...
Klart jag skulle vilja!!! Ingen skillnad för mig!

Zaria skrev:
Läste på ett annat forum om adoption från andra länder.

Var väldigt många som absolut inte kunde tänka sig att adoptera tex ett mörkhyat barn av många olika anledningar.Utan hellre valde ett barn från Sverige eller andra länder med "vita"

Om du själv inte kunde få egna barn,handen på hjärtat hade hudfärgen haft någon betydelse?

Älskar man ett mörkhyat barn mindre eller är det utomståendes reaktioner man är rädd för?

Lite känslig fråga men jag är endå nyfiken...

Mvh Zaria

1) Det spelar ingen roll ifall barnet liknade mej eller inte.

2) Tycker man att det är skamligt att adoptera undrar jag varför man öht gör det :confused:

3) Ska man resonera så kan man lika gärna förbjuda de som är överviktiga, underviktiga, inte har några bröst, har jättestora bröst... mobbare behöver ingen egentlig ursäkt, de hittar saker av sej själva.

4) Ja... men jag ser inte problemet idet, det är isf. snarare ett faktum.

5) Är man rasist ska man inte ens ha barn (anser jag) vad händer den dagen ens (vita säjer vi nudå) barn tar hem en färgad partner/själv adopterar ett barn från Afrika eller Asien/ Har färgade kompisar.
Man ska inte lära barn att hata.

Hudfärgen hade haft nada betydelse, jag har faktiskt funderat mycket kring det här och kommit fram till att adopterar jag så blir det nog från Asien.

Man älskar sitt barn, dessutom så är sverige så mångkulturellt att adopterade barn inte står ut särskilt i mängden idag (iallafall inte där jag bor). Och hade det vart ens barn som var den enda mörkhyade i stan hade jag endå inte brytt mej.
Om jag hade adopterat hade jag isf gjort det för att jag vill ha ett barn, mitt barn, och jag skiter i vad andra tycker eller eventuellt tror.

Handen på hjärtat.

Hade inte spelat någon som helst roll, bara det är ett BARN!

Men jag skulle vara rädd och kanske tvivla över min egen förmåga.

För mig skulle det spela roll. Inte för att jag skulle älska ett färgat barn mindre, absolut inte, men jag tror att det finns många svårigheter med att adoptera barn och det blir inte lättare när barnet "synligt" inte "passar in" (inte missförstå nu...)

Jenny

Om det det här var komentarer från föräldrar som skulle till att adoptera så tycker jag dom borde vara utan barn. Dom har lagt på sig själva en stämpel och kommer inte att bli några bra adoptivföräldrar
Vad är det som säger att barnet inte skulle kunna ha en färgad förälder?
Folk ser ju utåt att man inte kan få barn själv
Har man inte bearbetat den biten innan man adopterar kan man ju absolut inte bli en bra adoptivförälder.
Adoptivföräldrar som har önskamål om kön och bara vill ha en sort är lika korkade som dessa som inte skulle kunna tänka sig ett färgat barn.
Mina åsikter
gulan fd.gulla

Ett grannpar till pappa adopterade en pojke som är "mulatt", eller vad man ska säga. Inte svart men definitivt inte skandinavisk - och jag kan inte se hur något barn, vitt, svart eller gult, kan ha passat bättre in i deras familj än just han! :love:

*lånar*

Givetvis spelar färgen absolut ingen roll för mig alls! MEN om jag skulle adoptera så hade jag i första hand valt ett barn från Asien då jag är helt såld på det utseendet! Det är dock bara ett önskemål, inte en "lag", jag hade blivit glad för vilket barn som helst! Alla barn är vackra på ett eller annat sätt, men just jag har en förkärlek för asiater. Kanske är det för att jag väldigt gärna vill e se ut som en asiat som liten?

... själv tycker jag att det är synd om de stackars små flickorna som finns att adoptera eftersom de inte är önskvärda :(
En liten asiatbebis :love:

Jag skulle inte bry mig om hudfärgen personligen, men med tanke på hur mycket dumt jag hör i min omgivning så skulle jag förstås ändå ha vetskapen om att hudfärgen kan göra att mitt barn i vissa lägen blir annorlunda bemött. Dock tror jag inte det skulle vara ett hinder för mig om jag valde att adoptera.

Jag kan spöka till frågan lite genom att säga att jag aldrig skulle fundera på att adoptera över huvud taget. Eftersom det inte är ETT barn jag vill jag utan MITT barn, mina egna och min mans gener i mixtur, that's it. Sen hade jag säkert kunnat ta hand om en vän/släktings barn om det hade skett nån olycka, men inte en generell adoption, det är inte för mej, jag är inte tillräckligt barnkär. :angel:

Däremot hade jag varit hemsk glad att få ett mörkhyat barn, men jag kan ju inte välja man efter hans hudfärg bara för att få ett vackert barn... :o

Förresten är min son vacker även om hans pappa "bara" är finsk.... :devil:

Så har jag aldrig tänkt. Alltså, det är ingen kritik till dig, bara ett konstanterande att jag aldrig har tänkt som du, att min mans och mina gener i vårt barn är att föredra. Jag skulle ändå säga saker som, du är lik din pappa eller andra saker trots adoption, man formar ju barnen "som man vill ha dem" så de blir ju till stor del lika sina föräldrar i alla fall. Jag harfunderat p åatt adoptera, fast min man vill inte, han tycker att det är för männiksor som inte kan få barn. Jag slipper gärna bära och föda dem, men de blir ändå "mina" barn.

Min far har fått höra att min bror är lik honom, fast han inte är fadern, så det du säger är helt korrekt, man ser likheter mer än i ansiktsdragen! :bump:

Det är gott att det finns människor som vill adoptera, ävenså om de inte är "ofrivilligt barnlösa", det är säkert vanligt/det vanligaste, men jag är som jag är. Jag vill inte ha "bara" barn, jag var nyfiken på vad "maria/stefan"-mixen skulle ge för resultat, och den blev riktigt jädra bra... :D

Afrikanska barn är ju det sötaste som finns! :love: Så jag skulle absolut kunna tänka mej att ha ett mörkhyat barn. :)

jag är nog helt tvärtom. Skulle hellre adoptera någon som kom från asien eller afrika eller så (och därmed har en annan hudfärg än mig) för att man vill "hjälpa" dom att komma till ett bättre ställe. Dom har det ju oftast inte särskilt bra på barnhem och sånt i dom länderna. Självklart skulle jag inte adoptera ett barn bara för att "hjälpa" utan för att jag verkligen skulle vilja ha barnet(inte för att jag vill det nu), men skulle nog då välja att adoptera från ett annat land än Sverige. Men vem vet, jag kanske ändrar mig den dagen det blir aktuellt om det någonsin blir aktuellt.

Jag skulle lätt kunna adoptera en mörk bebis :love:

Eller, ännu hellre tillverka en egen med en härlig chokladman :d

Jag tycker mörkhyade barn är väldigt vackra och skulle vara stolt om jag fick bli mamma till en mörkhyad! :)

Jag har aldrig ens funderat över möjligheten att adoptera ett "svenskt" barn... Det kan väl inte vara särskilt vanligt?

Om man inte vill erkänna för omvärlden att man har adopterat antar jag att man inte tänker berätta det för barnet heller? Det tycker jag är FEL :mad:

Sen kan jag ju erkänna, jag har också alltid velat ha ett mulattbarn bara för att dom är så söta :o

Jag skulle absolut kunna tänka mig att adoptera, men sambon vill inte...
Han är själv adopterad :crazy:

En familj vi kände när vi var små hade adopterat två barn från Sri Lanka. De var jättemörka och mamma och pappa vääääldigt bleka.
Ändå sa alltid flickan att hon minsann var så lik sin pappa! Och självklart var det så! Hon såg ju till andra saker, inte till hudfärgen! Tyckte det var så sött!

För övrigt kan jag absolut tänka mig att adoptera och varifrån barnet kommer eller hur det ser ut spelar ingen roll alls!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 698
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 185
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 758
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar