Adequan och Cartrophen i.m.

lisahjelmgren

Trådstartare
Min veternär föreslog Adequan till min häst, paralellt med Hyaluroninjektioner i leden för bästa resultat, men säger att Adequan inte längre går att få i Sverige. Så nu fick min häst enbart tuppkam lokalt.

Ngn som vet ngt ang Adequan?

Erfarenheter av Cartrophen i.m.? Skulle också vara bra vid artros...

:bow:

Sv: Adequan och Cartrophen i.m.

Tusen tack!

Ngn med erfarenhet av Cartrophen?? Ska ha en annan verkan vid artros har jag hört...

Jag har sett stor skillnad vid behandling med cartrophen. Både i samband med ledinjektioner och som enskild behandling. Väl värt att prova även om man oftast får betala läkemedlet själv. Har provat Adequanin vid ett par tillfällen men inte alls märkt samma skillnad som med cartrophenet. Gett 3 ggr men 1 v mellan.

Jag har sprutat två i.m. med cartrophen.

På den ena var det rena MIRAKLET. Herrejisses, det var rent magiskt. Hans grundproblem var en defekt i hasleden som gav en kronisk (ständig) låggradig ledinflammation.

På den andra kunde jag lika gärna injicerat koksalt. INGEN som helst effekt utom i plånboken. Henne grundproblem var en då ännu ej diagnosticerad skada i bakdelen som gett ledinflammationer högt som låg, ffa fram. (Vi visste det kom bakifrån men inte varför när vi behandlade).

Behandlat en hund med cartro med, och sett flera hundar behandlas (det är ju eg för hund), och där har det varit samma magiska effekt som för förstnämnda häst. Gemensamt för hundarna har varit att de haft artroser och/eller andra mer förslitningsskador.

Ok. Tack för info!

Var fick du tag i Cartrophen? Har hört det kan vara svårt att få det utskrivet men vill verkligen testa på min häst!

Har kontakt emd två olika kliniker men vill vara väl förberedd innan jag ska dit då jag ibland kan uppleva att man själv får lägga fram förslag i handen på dom...

Pentosanpolysulfat är verksam substans. Icke-steroid antiinflammatoriskt och antireumatiskt medel. Godkänt för behandling av hälta och smärta vid osteoartrit (icke infektiös artros) på hund men vi fick det första gången till häst redan i början av 2000-talet. Studier är delvis gjorda för häst men tyvärr inte registrerat på häst i Sverige ännu.

Jag har fått det rekommenderat av klinikvet, och utlämnat av densamma (två olika vet dock, men samma klinik, den lundsbo nämner, även om jag undrar om det går som reklam). Dock, du kommer mest troligt få betala ur egen ficka, dvs försäkringen ersätter inte. Och det är inte direkt billigt. (Funkar det är det ju värt det dock)

I båda fallen btw så rek och provades cartrophen EFTER att med traditionell skolboksbehandling inte haft tillräcklig effekt. Dvs i första fallet då ledinjektioner med tuppkam + kortison inte hjälpt. I andra fallet då iv injektion med tuppkam och im injektion med kortison inte hjälpt (för många leder och för ung häst för att man skulle vilja spruta i lederna)

Senast ändrad:

Attans var snabb du är Alex!
Sist jag hämtade på apotek för några år sedan betalade jag runt 1350 kr för 3 st.

Det man ska tänka på är att det är blodförtunnande under främst 8 h. Jag brukade spruta på kvällen för skaderisken är minst inne i boxen.

Jag betalade, när det begav sig (dvs ett antal år sen) 2182,50 för tre flaskor (pris/flaska 582 kr + moms). Jag fick det ju dock direkt av vet, dvs fick betala moms. Det slipper (slapp iaf när apoteksmonopolet fanns) man ju om man tar det via recept på apoteket.

Kostar idag hos apoteket farmaci (där inte privatpersoner kan beställa ifrån dock) 452,50 kr + moms= 565,60 kr/flaska. Sen är det ju upp till olika apotekskedjor att sätta sitt eget pris, prissättningen är ju fri. Så vad det blir ut till konsument är ju svårare att säga.

Men är prissättningen fri även på receptbelagda läkemedel? Är det bara humanpreparaten som har fast pris?

Yes, det är bara humana receptbelagda som har fast pris. De ingår ju i läkemedelsförsäkringen, dvs omfattas av högkostnadsskyddet.

Djurmediciner betalas ju (som bekant) helt av djurägaren själv, och där har det faktiskt även tidigare varit fri prissättning. Även om det inte märkts så mycket då apoteket haft monopol... (Däremot har ju priset på apotek, även om man lägger på moms, skilt sig från klinikpris. Jag betalade från klinik 3990 kr för något som på apoteket kostar 2049 kr. Om man slår på moms på det så blir det 2561 kr. Kliniken har alltså ett påslag på 1429 kr.. nätt liten vinst..)

Jag kollade upp fenylbutazon hos apoteket farmaci. 333.50 kr inkl moms för 1 frp om 20 påsar. Det är exakt vad jag betalde på apoteket hjärtat. Så förhoppningsvis är cartrophenpriset där samma man får betala.

Senast ändrad:

Tack för all info!:bow:

Körde förbi vet.klinik idag och fick med mig 3 st Cartrophen hem. 500kr +moms/st. Så nu håller jag tummarna!

Lite uppdatering och lite besvikelse gällande min 6-åriga vallack med pålagringar i hovled pga en hovbensfraktur.

Vill gärna ha lite mer erfarenheter av Pentosan/Cartrophen! Och tips på mer hjälp!!!

Min häst fick en hovledsfraktur i februari i år. Boxvila första 3 mån därefter skritt för hand, först 10 min och sakta ökat upp till 30 min.

Min häst fick under juni månad Cartophen 3ggr med 1 v mellanrum. Veckan innan första dosen Cartrophen blev han sprutad med tuppkam i hovleden för första gången. En månad senare tillbaks på återbesök. Inga röntgenplåtar togs denna gång eftersom han var mindre halt och pulsen som tidigare kännts i benet nu vara borta. Men han sprutades en 2:a gång med tuppkam.

Återbesök igen 1 mån senare. Hältan oförändrad, röntgen tyvärr ngt sämre...
Lite mer artros! Och veterinären som hittils varit postiv var nu mkt negativ.

Sprutades en 3:e gång med tuppkam och ska nu inj 1 gång i v med Pentosan (Cartrophen) i 6 v till nästa återbesök.

Kanske gjorde Cartrophenet nytta. Kanske skulle jag fortsatt ge det? Veterinären kliar sig i huvudet, trodde inte artrosen skulle bli värre, men nu står jag här aldeles uppgiven med min älskade häst...

Även blödningar på ligament runt hovleden upptäcktes via ultraljud vid senate besöket. Veterinären vet ej om hältan kommer från artrosen, frakturen eller ligamenten. Hovslagaren klämde hårt både över sulan och kring ballarna och frakturen och min häst reagerade inte alls. Trots att röntgen visar en långt ifrån läkt spricka. Detta kunde varken veterinären eller hovslagaren förstå.

Har läst någonstans att Cartorphen/Pentosan faktiskt kan "tillbakabilda" artros, även om studier på häst saknas... Någon som hört något om detta???

Vad hade ni gjort? Magnetröntgen? IRAP? Ge Pentosanet och se hur det ser ut om 6 v?

Jag blir tokig på att vänta 6 v...

Jag gillar cartrophen mycket, tycker att det fungerar bra för "rundsmörjning". Dock tror jag inte att man ska förvänta sig några mirakel, det fungerar på en del hästar, andra inte.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 511
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 462
Senast: Viva
·
Hundhälsa Min hund har fått artros. Det var väl lite väntat då hon inte var 100% ren på röntgen vid 1 års ålder (godkänt men inte helt rent) och...
Svar
18
· Visningar
3 391
Senast: movi
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 454
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka