Adequan och Cartrophen i.m.

Sv: Adequan och Cartrophen i.m.

I detta fallet verkar det som om det enda du kan göra är att behandla och vänta. OM din häst ska bli bra kräver den troligen lååång vila för att allt skå få chans att läka ut och lägga sig. Min häst har haft en hörnstödsfraktur som spökade under lng period, till slut blev det op, men då skadades alla ligament runt omkring kotan plus att en kronisk ledinflammation upptäcktes. I första vändan behandlades hon åtta (!) gånger med adequanin och cortison i leden utan märkbart resultat. Hon fick vila helt i drygt ett år och fixade igångsättning bra, men efter ett år blev hon kass igen vilket ledde till lite mer behandling i leden plus stötvågsbehandling av ligamenten. Sen efter en lugn vinter var hon fräcsh och tävlades. Nu har hon fått lång vila igen eftersom jag tagit föl på henne. Har börjat sätta igång igen och hon känns helt fantastisk, dock inser jag att hon inte kommer hålla fullt ut så det blir väl betäckning vart annat/vart tredje år för att hon ska få långa viloperioder och läka kroppen. Attans att det är en valack du har;).

Det jag med min historia vill säga är att inget är förstås omöjligt, men lång vila och tålamod för att hästen ska få chans att läka ut ordentligt. Att dessutom ge hästen extra vila trots att den tillsynes är fräsch efter skada är ingen dum idé.

Min häst med ledinlammation och artros båda framkotor blev sprutad med tuppkam/kortison 3 ggr, det blev först bättre (efter 2 sprutor) och sedan sämre igen. Då visade det sig att inflammationen hade flyttat sig till kronlederna :O (eller heter det hovled där, hm..) i alla fall så blev tredje behandlingen inte mycket bättre så försäkringsbolaget krävde att vi sprutade med adequanin vilket veterinären sa emot pga att han hade dålig erfarenhet av det medlet dvs många hästar fick infektion i leden av det..
Veterinären fick ge sig och hästen sprutades i 4 leder med adequanin,
dagen efter kunde hon inte gå en meter. Fick bedöva hela benet innan vi kunde flytta henne..
Veterinären Spolade leden och jag fick sedan ge starka antibiotika i stora doser intramuskulärt morgon och kväll och hålla henne under noggrann uppsikt (massa extra turer till stallet!). Infektion i leden är mycket dödligt och kan snabbt förvärra en skada eftersom bakterierna bryter ner brosket.
Min häst fick sedan vila i hage i nästan 1,5 år och hon såg fräsch ut när hon sprang där men ett böjprov inför igångsättning avslöjade att hon var mer halt än någonsin :( Hon fick somna in ganska omedelbart eftersom hon aldrig skulle kunna gå i en riktig hage med andra hästar utan att få ont.. :(
Saknaden är enorm men jag gjorde det som var rätt för henne.
Jag skulle aldrig rekommendera någon att använda adequanin men jag kan ju också säga att hon verkade betydligt bättre det benet som inte blev utsatt för infektion.. Det benet böjdes dock aldrig med tanke på den stora smärtan i det andra benet..
Enligt min veterinär kan adequanin göra underverk OM det inte blir infektion, vilket tyvärr är stor risk jämfört med tex tuppkam/kortison...
Håller tummarna för din häst!

Märkligt att försäkringsbolaget tyckte att ni skulle använda Adequanin till en häst med akuta ledinflammationer? Står rätt tydligt på Fass vet att Adequanin inte ska användas då.

Hm, kollade på fakturan Adequan var det hon fick.
Tyckte dock att det stod tidigare i tråden att det inte såldes längre och att det var samma preparat? (detta var förra sommaren)
Orkar inte kolla hela tråden nu iaf..
Hon hade kotledsinflammation och artros i kotorna + hovledsinflammation. Så det var ju inflammation de sprutade mot i alla fyra leder, det var som sagt 4e (eller 5e) gången hon sprutades så hon var bättre än första gången såklart men hon blev liksom aldrig bra nog för att skrittas igång..
Det var folksams veterinärer som bestämde och de ska ju vara kompetenta liksom alla andra veterinärer..? Jag tycker dock att behandlande veterinär ska få bestämma!
Min veterinär som är väldigt duktig på just hältor och har jobbat på regionsdjursjukhuset har som sagt sett mycket bra resultat med Adequan vid ledinflammationer men han ansåg att risken för infektion är onödigt hög..
Jag är inte så insatt i hur man brukar göra när HY-50 och liknande inte hjälper..? Och det är väl ganska troligt att min häst aldrig kunde bli bra även om hon inte hade fått Adequan och infektion Men samtidigt så hör man ju om hästar hela tiden som fått massor med behandlingar med HY-50 och blivit bra till slut..
Hur som helst, personligen skulle jag fundera ordentligt innan jag ger Adequan igen, det skulle verkligen vara sista utvägen om INGET annat hjälper..

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 511
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 462
Senast: Viva
·
Hundhälsa Min hund har fått artros. Det var väl lite väntat då hon inte var 100% ren på röntgen vid 1 års ålder (godkänt men inte helt rent) och...
Svar
18
· Visningar
3 391
Senast: movi
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 454
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka