Äckligt kryp!!

E

Ero

Idag stog jag å gosade med hästen min, som vanligt. Han brukar oftast vara lugn av sig men idag fick han tokspel vägrade stå stilla på gången, så kollade jag på halsen då såg jag ett JÄTTE äckligt kryp typ svart/brun ganska litet men det syns, va jätte svårt att få bort den, kröp in i pälsen fick leta som en dåre och när jag väl hittade den fick jag inte bort den!! Fick kämpa i över en timme innan jag fick bort den, men fy vad äckligt de var.

Vad är dessa djur och vad gör dem för nånting?:crazy:

Sv: Äckligt kryp!!

Låter som en "älglus". Dom lever vanligtvis på älg el rådjur. Ibland tar dom dom dock fel o ländar på en häst. Dom överlever ungefär i 3 dagar på en häst som inte är deras rätta värd-djur. Dom är inte farliga för hästar men det gör vansinningt ont när dom bits, dom "sliter" ut ett köttstycke:eek:, och efterlämnar en liten upphöjning i huden som kan vara ibland. Hästar regerar olika på dessa djur, vissa bli helt hysteriska och andra blir apatiska. Det enda man kan göra är att hjälpa hästen att plocka bort dem. Leta i mankam, svansrot och där pälsen är tät/luddig. Man kan också undvika att rida på ställen där man vet vilt passerar... Det säga att dessa kryp blir vanligare i takt med att vintrarna blir mildare. Själv har personligen starat krig mot dessa otäckingar :devil: :devil: eftersom min häst som har sammetspäls verkar vara lockande för dem. Har även hört namnet hjortfluga.

Glömde skriva att dom kan flyga men släpper vingarna när dom landar på ett värddjur.

Senast ändrad av en moderator:

definitivt en Älg-Lus. Det bästa man kan göra är att hitta, plocka bort och ha ihjäl dem.. Det kan vara bra att byta täcke, då de kan sitta i täcket, och då dör de.. Bra att kolla igenom hästarna ofta, och sedan pilla bort skorvarna från betten, så de blir rena och får läka ihop ordentligt..

usch vilka djur! Ja min blir tokig, är det därifrån han fått så lite "skinn" har låstnat?:eek:

Japp låter som en älglus, äckliga är dom ser lite ut som spindlar. Dessa är dock inte farliga för hästar men de gör ont när dom bits.

ibland kan dom ju landa på en själv när man är ute och rider i skogen och när dom har bitit sig fast så kan man få feber har jag hört:crazy:

Finns dessa odjur även på våren eller försommaren? Min häst kom in med enorma svullnader på länden i Juni och hade blivit biten av någon insekt som tagit sig under flugtäcket. Blev stora svullnader och håret trillade av. Nu växer det vita hår strå på flera ställen och ser hemskt ut.

dom sa de på nyheterna iaf att om en människa blir biten så kan man får feber men du får tro va du vill :crazy:

Finns dessa odjur även på våren eller försommaren? Min häst kom in med enorma svullnader på länden i Juni och hade blivit biten av någon insekt som tagit sig under flugtäcket. Blev stora svullnader och håret trillade av. Nu växer det vita hår strå på flera ställen och ser hemskt ut.

Här har vi de bara på hösten. Nu har vi inte längre några problem med de. Inte heller vår/sommar.

Kan din häst inte blivit biten av typ bromsar eller blinningar. De bits ju rejält och jag brukar få stora bulor.

Jag har bara sett dem på hösten.

Även blinningar biter ju av en liten skinnbit, fast jag har aldrig varit med om att det blir så illa att det växer ut vita hår. Mysko...

Malin

Jag kallar dessa odjur älgloppor, en plåga framåt hösten.

Någon som vet vart man kan finna smidiga skyddsdräkter?
Allvarligt så vågar jag knappt rida ut nu, det är ju helt grönt och
ljummet i luften och på nyheterna så säger dom ju att älgarna
tappar päls pga dom nu. Mitt i vintern! Läskigt :crazy:

dom sa de på nyheterna iaf att om en människa blir biten så kan man får feber men du får tro va du vill

Äckliga små kryp älgflugorna, ett tag i höstas hade jag och hästarna flera stycken på oss varje dag:eek: men jag har faktiskt aldrig blivit biten och ingen annan jag känner heller :smirk: tur e väl det:bow: hade inte ridit i skogen då;)

Någon nämnde att man kan få feber om man blir biten av krypet, kan väl vara harpest man får då kanske.

Kan inte svara på det, har ju aldrig hört talas om någon som blivit varken biten eller fått feber av älgflugorna:smirk:

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
3 033
Senast: manda
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
10 553
Senast: Hyacinth
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 531
Senast: vildeld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix