Sv: Achatina achatina (afrikanska jättesnäckor)
Yes, det går, om man gör det ordentligt (dvs skickar i början på veckan, rätt årstid, packar bra osv). Och så inte skriva att det är ömtåligt, grejerna har visst för vana att komma fram i desto värre skick då vad man än skickar...
Alla paket jag både skickat och fått har snäckorna legat först i en plastburk med lufthål. Den har legat i en kartong ihop med tidningspapper som stötdämpning/skydd, dock utan lufthål. Har inte för vana att tejpa ihop en kartong helt och hållet så det inte ens kan komma in luft
Har skickat och fått snägglor hitskickade flertalet gånger och enda gången det inte gick bra (4 döda vid ankomsten) var när ett paket fastnade på posten från Frankrike över en helg, samtidigt som det innehöll väldigt små bebisar av Achatina achatina. Just den arten har dessutom redan en väldigt hög dödlighet bland småttingarna. Annars har det som sagt alltid gått bra, både att skicka och ta emot och inom Sverige och utomlands
Philippa: Nej precis...
Yes, jag har de på jord. Större risk för parasiter ja (sägs det iaf, frågan är om de helt enkelt bara syns bättre när de väl kommer..?) men än sålänge har jag inte haft något. Förra gången jag hade snäckor däremot fick man göra sig av med äckeljävlarna några gånger.
Funderar på att byta till mossa men det är så sjukt dyrt, den enda mossan jag hittat skulle kosta minst 1000 kr för att bara täcka botten på min lilla petbox
Får se om det blir nån tripp ut till sjön sen, tänkte dra med mig lite mossa därifrån.
Vimzis: Tackar
Var dock, de dog förra sommaren