Achatina achatina (afrikanska jättesnäckor)

P

Phillippa

Ja, är det någon här på Buke som har såna? Hur stora och gamla är de? Hur länge har ni haft dem? Vad ger ni dem för mat?

Lägg gärna in bilder och framför allt där man kan få litet nys om storleken :p

:bump:

//Phillippa, som får hem sina i september men som inte kan nooooooog av fina bilder <3

Sv: Achatina achatina (afrikanska jättesnäckor)

Jag har 6 st just nu. Runt 1½-2 cm har de hunnit bli, har haft de i ett par veckor bara.

Har haft Achatina achatina innan också, för typ 2 år sen eller nåt... Dels en liten bebis som tyvärr dog, och så två vuxna från Brixton.

b0a9f7083cd33875995fdee6127790de.JPG

3a8606ea39449c8f2a9394064bfe4ccc.JPG

e2bc3a44bfdba6c5bdb5716d0b03f197.JPG

Bilderna ovan är från när de precis anlänt, de hann växa en del också som synes:
94cab069735cec457ee8234cf0b12576.JPG

Mina får samma sak som resten av snäckorna - diverse sallad, grönsaker, fullkornsgröt, hundkex osv, och så fri tillgång på sepiaskal såklart.

Åhh, jag älskar färgen på snäckan på den översta bilden. Måste dock fråga; varför är snäckan på sista bilden "fläckig"?

De stora grabbarna hade fångats vilt i Afrika, smugglats in i England och sålts på Brixton market där de fått ligga i stora högar i korkar mitt i stekande sol utan någon som helst mat eller vatten... Sen har de köpts upp av en tjej som sålde de vidare till mig.
Så det är helt enkelt en tidigare skitkass kvalité på skalet, det nya som vuxit ut är bättre iom bättre skötsel :)

Är det de vita fläckarna du syftar på så var båda fläckiga efter vanvården, även den översta. Det syns bara inte när man blött ner de :angel: :D

Ahhh, det förklarar ju saken :D Gud, jag skulle aldrig våga smuggla någonting någonstans...

Det är ju bra att de växer på sig nytt skal, för det på den nedersta delen ser ju riktigt bra ut. Hur länge har du haft dem?

Måste bara fråga, Varför har man sånna??

Såg nämnligen en annons på blocket häromdagen o blev lite nyfiken..

Varför har man hästar? Eller akvariefiskar? Eller katter? Eller fåglar? Eller... Ja, du fattar va.. ;)

Jojo, men allstå. Lite knepigt att förklara..

Vad har man dem till då?
Vad gör man med dem??
(Bättre nu??:angel:)

De är, liksom fiskar och terrariedjur, främst till för prydnad och för att de är trevliga att pyssla med. Typ. :P

Mjo, synd att de inte reparerade det redan befintliga också bara :D Men what to do, går det inte så går det inte :P

De jag har nu har jag haft i ett par veckor bara. Bjässarna hade jag i nåt år eller så :)

Linduzz: De är som fiskar, fast man kan pussa på de utan att behöva dyka ;)
Man kan ju pyssla massa med snyggt terrarie osv också iofs men det suger för efter 10 minuter har de ändå slajmat ner glaset med jord :p:D

@zebran: Ja, det är ju inte som att de går att ta till vetten för att bli reparerade e.dyl. eller... Har du dem verkligen på jord? Får de inte parasiter då??

@Pinglan: Det är ju inte lagligt, men många gör det. Man tar helt enkelt ett paket (dvs en låda) och "säkrar" den så att de inte inte skadar sig (eller... förhoppningsvis inte gör det). För övrigt heter det snäckor, sniglar är såna utan skal. Det kan låta som en petitess men det är råtabu att kalla dem sniglar i hobbysammanhang...

Oooo sorry:o Ska hädanefter säga snäckor då jag inte visste att sniglar var tabu:idea:

Så det är rent av olagligt:crazy: Måste man inte ha lufthål till snäckorna också?
Jag jobbar ju delvis på posten och paketen hanteras ju inte med silkesvantar precis. Inte ens om det står hanteras varsamt, eller denna sida upp:eek:

Yes, det går, om man gör det ordentligt (dvs skickar i början på veckan, rätt årstid, packar bra osv). Och så inte skriva att det är ömtåligt, grejerna har visst för vana att komma fram i desto värre skick då vad man än skickar... :crazy:
Alla paket jag både skickat och fått har snäckorna legat först i en plastburk med lufthål. Den har legat i en kartong ihop med tidningspapper som stötdämpning/skydd, dock utan lufthål. Har inte för vana att tejpa ihop en kartong helt och hållet så det inte ens kan komma in luft :p

Har skickat och fått snägglor hitskickade flertalet gånger och enda gången det inte gick bra (4 döda vid ankomsten) var när ett paket fastnade på posten från Frankrike över en helg, samtidigt som det innehöll väldigt små bebisar av Achatina achatina. Just den arten har dessutom redan en väldigt hög dödlighet bland småttingarna. Annars har det som sagt alltid gått bra, både att skicka och ta emot och inom Sverige och utomlands :)

Philippa: Nej precis...

Yes, jag har de på jord. Större risk för parasiter ja (sägs det iaf, frågan är om de helt enkelt bara syns bättre när de väl kommer..?) men än sålänge har jag inte haft något. Förra gången jag hade snäckor däremot fick man göra sig av med äckeljävlarna några gånger.

Funderar på att byta till mossa men det är så sjukt dyrt, den enda mossan jag hittat skulle kosta minst 1000 kr för att bara täcka botten på min lilla petbox :crazy: Får se om det blir nån tripp ut till sjön sen, tänkte dra med mig lite mossa därifrån.

Vimzis: Tackar :) Var dock, de dog förra sommaren :p

@Pinglan: Äh, ingenting att säga ursäkta för, du kunde ju inte veta :P
Jaa, vad jag vet är det olagligt att skicka vilket djur som helst på posten... Bussfrakt däremot är väl lagligt om man frågar chauffören först?

@zebran: Jag tänkte ha mina på mossa faktiskt. Delvis så ser det trevligare ut (tycker jag, smaksak!) och delvis så blir det inte jordkläggränder på glaset :P Men ja, köper man det så är det ju helt stört dyrt :crazy:

Jag tror att jag skall försöka få tag på mossa nu, vandra ut i skogen litet helt enkelt. Jag skall ha en jättebur (hembyggt terrarie, guuuud så snyggt det kommer bli :love: ) så jag får nog fylla upp en hel del. Man skall ju koka mossan för att döda kvalster och bakterier... Sedan kanske man kan ha den i frysen tills den skall användas? Det positiva med mossan är ju att det bara är att skölja ur den när man skall rengöra :D

Alla djur är inte olagliga att skicka nej :p Silkesmaskar tex får man skicka... och så var det 2 djur till. Snäckor är inte ett av de djuren iaf. Bussfrakt är inte heller lagligt, de måste ha typ en skylt på fordonet om att det är en djurtransport för att så transportera djur.

Mjo precis :D Mossa är bannemig överlägset :love: Tänkte vänta med mossa tills vid jul när man kan köpa billiga påsar men det blir torrt så snabbt... Så hoppas på sjön, där finns massor :bump:

Jasså? Det visste jag faktiskt inte! Man lär sig ngt nytt varenda dag...

Ja, eller hur! Jag tänkte också på det där med vitmossa. Men samtidigt är det nog, som du säger, svårt att få den att hålla sig fuktig. Glömmer man att blomspruta en enda dag så är det kört, ungefär... Tur att det finns gratis mossa :love:

Ja precis. Hade det förut och eh, ja... Det blev rätt hårt... :angel:
Egentligen skulle man ha spaghnum-mossa men det är ju så förbannat dyrt :eek:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 034
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 069
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix