accepterar inte bettet??

B

-Bini-

jag har en 12 årig trakhenare som är import från damnark och mitt stora problem med honom just nu är att han inte accepterar bettet har provat dom flesta betten är inne nu på ett sweet iron bett men han gillar det inte visst han går framåt men jag får han inte i direkt form han går och gnisslar tänderna med högt huvud och när man då får ner honom blir det att han går över hand väldigt långt nere..!!??? men han går inte länge där utan går upp med det igen! har vet. besigtigat honom och han var clean å ryggen är kollad inget med den inte.... har provat att lägga sirap på bettet så som man gör med unghästar..... har även provat hackmore bett det funkar bra men jag har ingen stopp på honom då är ju rädd för att bryta nacken eller nåt.. nån som har några bra ideer?? eller nån som är i samma sits?

Sv: accepterar inte bettet??

Jag tror inte det är själva bettet det är fel på. Du måste rida mer dressyr och sluta fokusera på att få ner huvudet och böja på nacken. Det du förmodligen behöver jobba på att få hästen att ta förhållningar och drivning på rätt sätt och få hästen smidig och lyhörd så kommer formen med tiden. Gör mycket lydnadsövningar och fokusera på att kunna göra så mjuka tempoväxlingar och övergångar som möjligt. För bäst effekt bör du rida för tränare, varannan vecka räcker.

Vi köpte en oinriden kallblodstaravre för ett år sedan. Väldigt het och överkänslig med en hållning som en giraff under ridning. Men nu plötsligt har formen börjat lossna. Vi har koncentrerat oss på lydnadsbiten, och böjningar och endast mycket lätt kontakt i munnen. Nu helt plötsligt har damen själv kommit på att det är skönt att gå i en lång och låg balanserad form periodvis, och det kommer mer och mer. Cavalettiarbete är att rekommendera.

Du kan också prova tömköra eller longera med en lös chambon, så visar du hästen vägen framåt, istället för att förstöra kopplingen genom kroppen och få en häst som bara viker in nosen.

Efter 2 års kämpade med en ponny som var/är så känlig i munnen.Provat bett i alla olika varianter utan skarpa.Så fick hästtandläkaren göra en grundlig undersökning i munnen eller rättare sagt dottern frågade vilket bett som skulle passa bäst.Han drog ut tandköttet och visade att hon har för mkt tandkött och att hon inte skulle rida på delat bett utan rakt bett och/eller jaktkandar.Dom 2 senaste hoppträningarna har vi använt jaktkandar och hon har varit mkt lugnare och inte fått stress av bettet.Hon har inte alls varit så het och stressad vid ridningen nu,men det är klart det kan ju inte vara skönt att bli klämd i tandkött/munnen....

Prova att byta betsling, till något bettlöst (hackamore eller kapson kanske?). Försvinner problemet är det munrelaterat. I så fall kan det vara idé att ta ut någon duktig tandvårdare och låta göra vid eventuella problem i munnen.

Om inte, är risken stor att obehaget sitter någonannanstans i kroppen.

Har du provat det enklaste?

http://www.tumbleweed.se/wpt/view/41/541/1541/

Typ tränsbett men inte delat. Min upplevelse är att hästar blir lugna i munnen av detta. Och så en sak till: Skippa nosgrimman helt eller om du "måste" ha den så spänn den mycket löst ifall du har lite vassa tänder nånstans.

Frid Kokopelli

Jag tror inte det är själva bettet det är fel på. Du måste rida mer dressyr och sluta fokusera på att få ner huvudet och böja på nacken. Det du förmodligen behöver jobba på att få hästen att ta förhållningar och drivning på rätt sätt och få hästen smidig och lyhörd så kommer formen med tiden. Gör mycket lydnadsövningar och fokusera på att kunna göra så mjuka tempoväxlingar och övergångar som möjligt. För bäst effekt bör du rida för tränare, varannan vecka räcker.

Vi köpte en oinriden kallblodstaravre för ett år sedan. Väldigt het och överkänslig med en hållning som en giraff under ridning. Men nu plötsligt har formen börjat lossna. Vi har koncentrerat oss på lydnadsbiten, och böjningar och endast mycket lätt kontakt i munnen. Nu helt plötsligt har damen själv kommit på att det är skönt att gå i en lång och låg balanserad form periodvis, och det kommer mer och mer. Cavalettiarbete är att rekommendera.

Du kan också prova tömköra eller longera med en lös chambon, så visar du hästen vägen framåt, istället för att förstöra kopplingen genom kroppen och få en häst som bara viker in nosen.

skiit bra ska prova det! :bump:

Efter 2 års kämpade med en ponny som var/är så känlig i munnen.Provat bett i alla olika varianter utan skarpa.Så fick hästtandläkaren göra en grundlig undersökning i munnen eller rättare sagt dottern frågade vilket bett som skulle passa bäst.Han drog ut tandköttet och visade att hon har för mkt tandkött och att hon inte skulle rida på delat bett utan rakt bett och/eller jaktkandar.Dom 2 senaste hoppträningarna har vi använt jaktkandar och hon har varit mkt lugnare och inte fått stress av bettet.Hon har inte alls varit så het och stressad vid ridningen nu,men det är klart det kan ju inte vara skönt att bli klämd i tandkött/munnen....

ja jag har ju gjort en koll med tänderna men aldrig frågat vad man ska ha för bett m.m. hmm... men jag ska ha det i åtanke..

Prova att byta betsling, till något bettlöst (hackamore eller kapson kanske?). Försvinner problemet är det munrelaterat. I så fall kan det vara idé att ta ut någon duktig tandvårdare och låta göra vid eventuella problem i munnen.

Om inte, är risken stor att obehaget sitter någonannanstans i kroppen.

hackmore har jag provat det funkar bar för övrigt men man får sitta å dra å dra inan han stannar lyssnar bra på det med att gå i form men går över hand då bättre att gä över hand i början ön gå högt! tydligen har denna kuse gått med en äldre tanta som låtit honom få bestämma .. han blir skit sur på mig för att jag kräver nåt utav honom genom att försöka ställa sig på bakbenen eller skrämma mig men innan han reser så driver jag framåt så slutar han! han bara kivar allmänt och vill ej! funkar delvis bra när jag rider med graman tyglar går dset mkt lättare eller om jag har martingal så han inte kommer för högt upp med huvudet i mellan åt-.... har precis börjat träna för en tränare med... ska se om jag kan lägga in en länk film på hur han går .........

Har du provat det enklaste?

http://www.tumbleweed.se/wpt/view/41/541/1541/

Typ tränsbett men inte delat. Min upplevelse är att hästar blir lugna i munnen av detta. Och så en sak till: Skippa nosgrimman helt eller om du "måste" ha den så spänn den mycket löst ifall du har lite vassa tänder nånstans.

Frid Kokopelli

kanske skulle prova det vet du vart man kan få tag på det?

lägger in en länk på filmen! på denna filmen går han hyfsat men som ni ser innan tjejen hoppar honom sträcker han ut huvudet det är så han gör när han gär högt upp å sträcker fram huvudet om ni förstår..

http://www.youtube.com/watch?v=ip5ZYXkpSI8

mobba honom heller inte för hans namn :love: *hehe*:bump:

kanske skulle prova det vet du vart man kan få tag på det?

lägger in en länk på filmen! på denna filmen går han hyfsat men som ni ser innan tjejen hoppar honom sträcker han ut huvudet det är så han gör när han gär högt upp å sträcker fram huvudet om ni förstår..

http://www.youtube.com/watch?v=ip5ZYXkpSI8

mobba honom heller inte för hans namn :love: *hehe*:bump:

vad dum jag e! såg inte man kunde beställa från samma sida! hehe :angel:

Kanske prova att tömköra med huvudlag med valfritt bett (det som du tänker använda vid ridning) och kapson över?

Men vänta nu lite... På filmen tycker jag inte hästen har några acceptansproblem. Har jag missat något? Tycker ts att hästen visar problem på filmen? Visst, hackar lite men jag tycker det verkar ha mer med styrka/form att göra än betslingen...

Men vänta nu lite... På filmen tycker jag inte hästen har några acceptansproblem. Har jag missat något? Tycker ts att hästen visar problem på filmen? Visst, hackar lite men jag tycker det verkar ha mer med styrka/form att göra än betslingen...

ee som du ser så är filmen klippt dom visar bara det bästa som dom ridit honom han ställer sig ibland på bakbenen som jag sagt tidigare :crazy: och gnisslar väldigt mkt tänder låter illa i mina öron usch gillar inte det ljudet... som någon sa till mig ska jag rida honom runt träd å skog.. hmm... ja...:confused:

Vet var filmen är inspelad. Tycker alltid att henes filmer är jobbiga att se på i o m att de är klippta.

Hej!
Jag har ett sto som hade svårt att acceptera bettet. Efter två års provande med olika bett och bettlösa alternativ så kom jag på vad hennes problem var. Nämligen muntorrhet. Jag vet att det låter knäppt! Jag smörjer nu in bett och mungipor med klövervaselin innan jag rider, och hästen är en helt annan häst nu. Hon går på tygel med bra stöd och är en mycket lugnare häst nu än tidigare. Hoppas du hittar en lösning för din häst.

Jag tycker inte att hästen travar riktigt rent på filmen, men den var vetbesiktigad sa du?
Det kan ju också vara så som nån sa att den är lite svag i rygg och bak och därför ser ojämn ut, det kan va därför den rycker upp huvudet ibland, för att den blir trött i ryggmusklerna.

1. Tänder är en hel vetenskap och ingenting som en veterinär kan speciellt mycket om. I Sverige finns endast en enda riktig hästtandläkare då vi i Sverige inte har någon riktig tandläkarutbildning. Det måste man utbilda sig till utomlands, främst USA är vanligt. Så det skulle inte vara konstigt alls om hästen hade problem med munnen utan att ngn veterinär kan hitta ngt. Eller "svenskutbildad" tandläkare. För såna finns inte.

2. Varför tvinga hästen att ha bett om den inte trivs med det. Vad är nöjet med ridning om det inte är ömsesidigt, om man tvingar hästen till obehag? Dessutom har vi ingen rätt att göra så för vårt eget nöjes skull.

*delvis kl* Jag håller med om att den inte travar riktigt jämnt, men svårt att se att det skulle sitta i nåt av benen. Troligt att det är lite ryggömhet som visar sig som ojämn gång när ryttaren rider lätt. kanske skulle man tjäna på att stärka ryggmusklerna en liten tid utan ryttare? Longering, tömkörning, cavalettiarbete och promenad i kuperad terräng.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Söker lite tips om kattmat. Familjen har två 11 åriga syskon blandraskatter. Vi har haft de sedan de var kattungar och har ätit...
Svar
15
· Visningar
1 387
Senast: Tiffany
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 432
Senast: caballus
·
Träning 7 årigt sto, import Tyskland. Vet inte mycket om ridningen där men har gått några små unghäst klasser i dressyr där. Knarrar/biter tag...
2
Svar
26
· Visningar
3 722
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 607
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar