Acceptabelt våld?

Läste idag en intressant debattartikel och självklart poppade det upp några frågetecken om vad som egentligen är våld. Så nu frågar jag er, vad är våld för er i samband med träning/hantering av hästar och vad anser ni vara okej att göra? :)

Källa: http://www.hippson.se/artikelarkivet/kronikor/debatt-finns-det-acceptabelt-vald-vid.htm

Jag tycker att man först måste definiera våld. Vad är våld i samband med hantering och ridning? Är det våld att över huvet taget rida på en häst? Vissa hävdar i alla fall det, medan för andra är våld när man medvetet går in för att orsaka smärta. Problemet är att vi aldrig kan få hästens upplevelse av vår hantering.
För mig är våld när jag sätter mig själv före hästen. Visst gör jag det när jag rider på den men för mig är det inte våld att rida på den utan HUR man rider. Det handlar om attityden till hästen. Ofta hör man personer som säger: "min häst har problem med vänstergaloppen". Då har man attityden att problemet är hästens vilket jag anser det inte är. Hästen har inga problem med vänster galopp - den galopperar i höger i stället så är det löst! Våldet kommer ofta in när man har den attityden, man ska rätt till något hos hästen först och främst.

Läste idag en intressant debattartikel och självklart poppade det upp några frågetecken om vad som egentligen är våld. Så nu frågar jag er, vad är våld för er i samband med träning/hantering av hästar och vad anser ni vara okej att göra? :)

Källa: http://www.hippson.se/artikelarkivet/kronikor/debatt-finns-det-acceptabelt-vald-vid.htm
Jag har blivit arg på hästar som försökt hota med att hugga ett par gånger och hade det inte varit för att det var andras hade jag nog smällt till dem ordentligt, men om jag rannsakar mig själv så handlar det nog om att jag egentligen blev rädd. Andra mer erfarna hästmänniskor jag sett hantera liknande situationer har inte brytt sig.

Allmänt tycker jag det är mera våld och hårda metoder nu än förr, kanske för att hästarna hanteras av mindre erfarna och svagare personer.

Bra artikel tycker jag. Och det är positivt att sånt här diskuteras mer öppet i hästvärlden.
Rent krasst är våld ofta resultat av rädsla, frustration etc hos människan. Precis som när människor brukar våld eller är elaka mot andra människor.

Jag tror alla varelser känner sig bättre tillmods om de ser en utväg att ta om pressen blir för stor. Att man kan säga nej nu vill jag inte längre .... Så jag tycker våld är när hästen tydligt valt en utväg och ryttaren tvingar den in i det val ryttaren vill ha. Tror att det är viktigt att inte bara titta på fysisk bestraffning utan förstå att vi kan lägga otrolig press på en häst utan att skada den fysiskt. Genom att tvinga fram underkastelse. Och alla individer är olika så för att kunna se gränsen måste vi se signalerna och sinnesstämningen hos djuret vi umgås med.
Jättesvårt när det gäller ett Djur som är värd mycket pengar och ska prestera! Men hästen måste kunna säga nej och vi måste acceptera nejet! Ta reda på varför absolut men acceptera att just denna minut har vi gått över hästens gräns och vi måste backa.

Jag tycker att tvång är en ganska stor del i hästhantering. Det finns så mkt som hästar inte vill göra för att de är rädda. Frågan är dock hur man gör för att få hästen att göra som man vill. Problemet som jag ser ofta är att folk inte har förberett sina hästar för uppgiften och har för bråttom. Man tvingar den att hoppa för högt när den inte har styrkan tex, hoppar den inte så får den ett rapp med pisken. Däremot finns det hästar som är ganska dominanta och har någonstans lärt sig att ta kommandot. Både i hanteringen och i ridningen. Där har jag inga problem att peta till med pisken eller skänkla till lite hårdare, när en häst möljar på eller sparkas bits så blir det ju farligt. Då måste man sätta en gräns. Finns även hästar som är överdrivet fjantiga och osäkra dessa individer behöver någon som är bestämd i sadeln. Hade ett fullblod som inte hade gått att rida ut på alls om jag inte hade varit lite hård med skänkeln.

Sen tkr jag att det aldrig finns befog att slå en häst hårt så det gör väldigt ont. Oftast räcker det ju med enkelt kroppsspråk för att hästen ska förstå. Jag förstår inte heller detta med att ständigt ryta och klappa till hästar tex för att de inte står still i gången. Min erfarenhet är att det går att lära de flesta hästar allt man vill bara man har tålamod att ta det i små steg. Oftast behöver man då inte hamna i situationer där hästen sätter emot med sin styrka.

Sen förstår jag inte de som tkr att all utrustning i princip är djurplågeri och att man ska vara "kompis" med sin häst och aldrig säga till den, locka med godis ständigt osv. En häst behöver enligt min mening en ledare. Läste en gång från Jana Wannius bok som fastnade hos mig, och han sa att ledarskap handlar om att ge och ta 50/50. Ibland gör jag fel och hästen förlåter alltid, och ibland gör hästen fel och då måste jag kunna förlåta det.

Jag väljer mina strider med stor omsorg, ser genom fingrarna på det mesta. Men går tex en häst över mig, då blir jag galen.
I ridningen vill jag det ska vara enkelt, där gillar jag inte att kriga.

Så jag tycker våld är när hästen tydligt valt en utväg och ryttaren tvingar den in i det val ryttaren vill ha.
Om man bara utgår från den här meningen, skulle det anses vara "våld" att styra hästen mot ett hinder som det vägrat hoppa, gång på gång igen tills den hoppar utan att ge extra skänklar eller piskrapp (typ man lägger en volt och bara rider an på nytt)?

Om man bara utgår från den här meningen, skulle det anses vara "våld" att styra hästen mot ett hinder som det vägrat hoppa, gång på gång igen tills den hoppar utan att ge extra skänklar eller piskrapp (typ man lägger en volt och bara rider an på nytt)?
Det beror helt på hur hästen påverkas av det - hur det görs och hur hästen är som individ.

Det beror helt på hur hästen påverkas av det - hur det görs och hur hästen är som individ.
Det jag syftar på är ingen skillnad från "vanlig" ridning, det med att lägga volt och rida an igen, men om det nu skulle klassas som "våld" då är förvisso all ridning våld. För jag tror inte det finns så många unghästar som inte har bockat för att bli av med sadeln på ryggen. Jag tror det blir en hårfin balansgång över vad som är våld och inte.

Jag försöker att inte bli arg eller våldsam med min häst, aldrig någonsin. Men ibland är det svårt att inte bli förbannad när du kommer hem efter en promenad med en häst som slagit dig 34534 gånger i ansiktet pga att han inte respekterar ditt utrymme (och smäller sitt huvud i ditt ansikte..), försökt gått över dig och dragit på 45 grästuvor så dina händer är fulla med blåsor för att du glömde vantar, och sen när du sadlar av och ska ta ut honom så börjar han bitas rejält (unghäst som tar ut sin stress av att komma ut genom att nafsa/bita). Då kan jag bli lagom förbannad och skrika på honom att ge fan i att bita mig j*vla hästskrälle -mer fula ord- efter jag puttat bort hans mule/huvud bestämt. Orden har ingen som helst verkan på hästen, mer än möjligen mitt kroppspråk medans jag gormar och hur jag puttade bort hans huvud på ett lugnt och bestämt sätt. Men just att svära över honom hjälper mig att avreagera samtidigt som jag inte tar ut min ilska genom att smälla till hästen när han bet mig osv.
Smärta kommer aldrig lära hästen någonting annat än att den inte kan lita på dig.

Jag kan tyvärr inte yttra mig särskilt djupt på hur jag reagerar vid ridning osv då min häst inte är inriden.

Jag har blivit arg på hästar som försökt hota med att hugga ett par gånger och hade det inte varit för att det var andras hade jag nog smällt till dem ordentligt, men om jag rannsakar mig själv så handlar det nog om att jag egentligen blev rädd. Andra mer erfarna hästmänniskor jag sett hantera liknande situationer har inte brytt sig.

Allmänt tycker jag det är mera våld och hårda metoder nu än förr, kanske för att hästarna hanteras av mindre erfarna och svagare personer.

Ja, det där med att smälla "tillbaka" kan man ju diskutera om det är berättigat våld. Jag menar,hästar är ju inte alltid så vänliga mot varandra. Min häst är ganska bitig av sig - snapp! så hugger hon till. Nån gång har jag smällt tillbaka ordentligt - har det hjälpt? Nä, inte ett dugg. Hon blir skiträdd när jag gör det, så jag undrar om hon fattar varför jag slår till henne. Jag kan ju inte hålla på att slå till henne tio gånger medan jag håller på med henne så jag har helt enkelt lärt mig att parera hennes bett och jag bara ignorerar henne. Det har i alla fall precis samma effekt som att ta till våld så då kan man lika bra låta bli.

Ja absolut. Den kan välja att inte hoppa. Helt ok.

Tycker det är ok att göra hästen fysiskt uppmärksam på mig. Både på ryggen och från marken.
Handlar inte för mig om att man inte får inverka på hästen.

Nej, jag tycker inte det är våld OM ryttaren rättar till det den gjorde fel vid första anridningen. Det är ryttarens ansvar och skyldighet att förbereda hästen på ett bra sätt inför ett hinder så att den KAN hoppa och känna sig trygg med det.

Jag vet jag har hört talas om folk där hästen bitit dom och dom varit så kalla att de bitit tillbaka.
Själv har jag varit med om hästar som sparkas eller försökt, då har jag "sparkat" tillbaka och sagt "hallå, det där är inte okej". Hästar gör så i hagen också, om den ena sparkar och den andre inte gillar det så sparkar den tillbaka, men det kanske anses vara våld när en människa gör så och inte en häst? :cautious:

Jag vet jag har hört talas om folk där hästen bitit dom och dom varit så kalla att de bitit tillbaka.
Själv har jag varit med om hästar som sparkas eller försökt, då har jag "sparkat" tillbaka och sagt "hallå, det där är inte okej". Hästar gör så i hagen också, om den ena sparkar och den andre inte gillar det så sparkar den tillbaka, men det kanske anses vara våld när en människa gör så och inte en häst? :cautious:

Ja, detta är en svår fråga. När är det faktiskt berättigat med våld? Jag kan ju erkänna att jag har slagit en häst med kvasten i huvudet så jag trodde den skulle svimma. Min dotter, 6-7 år, kommer med hö i famnen till hästen och jag står med kvasten (för att sopa inte som vapen!) och öppnar boxdörren. Då far hästen fram med strukna öron och blottade tänder rakt mot min lilla dotter. Som tur är hinner jag reagera och smäller till med kvasten ordentligt. Det var alltså helt en oprovocerad attack från hästen. Visst, sedan vet man inte hur hästen uppfattade situationen, kände den sig hotad??? Jag borde kanske inte låta dottern komma med hö o s v. Men det är inte en ok reaktion från en häst som trots allt hanteras dagligen av människor, anser jag. Jag kan inte påstå att jag är stolt över vad jag gjorde men jag blev verkligen rädd och vad hade hänt om jag inte reagerade som jag gjorde? Dottern kunde bli betydligt allvarigare skadad än hästen. En sak lärde vi oss i stallet i alla fall - inga barn fick hantera eller gå nära den hästen.

Men ibland är det svårt att inte bli förbannad när du kommer hem efter en promenad med en häst som slagit dig 34534 gånger i ansiktet pga att han inte respekterar ditt utrymme (och smäller sitt huvud i ditt ansikte..), försökt gått över dig
Fast med risk att vara en jobbig jäkel - om det har blivit ett mönster och vana att hästen inte respekterar ens utrymme eller försöker gå över en, då kanske man behöver titta på hur man själv kan bli en del av lösningen istället för en del av problemet. :up:

Med det sagt så tycker jag att en hel del av vad som skulle kunna definieras som våld kan vara både rimligt och befogat i umgänget med en häst, i lärande och korrigerande syfte. Våld och framför allt hot om våld är ju det primära sättet som hästar själva sätter gränser i umgänget med varandra, som Billy pekar på. Men...
Nån gång har jag smällt tillbaka ordentligt - har det hjälpt? Nä, inte ett dugg. Hon blir skiträdd när jag gör det, så jag undrar om hon fattar varför jag slår till henne. Jag kan ju inte hålla på att slå till henne tio gånger medan jag håller på med henne så jag har helt enkelt lärt mig att parera hennes bett och jag bara ignorerar henne. Det har i alla fall precis samma effekt som att ta till våld så då kan man lika bra låta bli.
...det kan ju inte vara så kul att ha en häst som biter efter en. Det blir kanske litet OT, men i ett sådant fall kan jag absolut tycka att det kan vara befogat med lindrigt våld som korrigering. En örfil t ex. Men grejen är ju att det behöver vara en konsekvent korrigering. Att göra det "nån gång" är klart sämre än att göra det tio gånger i följd, till och med kontraproduktivt eftersom det talar om för hästen att man inte är konsekvent, pålitlig eller en självklar ledare. Hästen kan inte förväntas förstå varför den inte får bitas ibland, medan det är helt ok andra gånger. Negativ spiral. Somliga fighter tror jag att man är tvungen att ta oavsett om man har lust/ork eller inte, annars blir umgänget ohållbart till slut.

Fast med risk att vara en jobbig jäkel - om det har blivit ett mönster och vana att hästen inte respekterar ens utrymme eller försöker gå över en, då kanske man behöver titta på hur man själv kan bli en del av lösningen istället för en del av problemet. :up:

Med det sagt så tycker jag att en hel del av vad som skulle kunna definieras som våld kan vara både rimligt och befogat i umgänget med en häst, i lärande och korrigerande syfte. Våld och framför allt hot om våld är ju det primära sättet som hästar själva sätter gränser i umgänget med varandra, som Billy pekar på. Men...

...det kan ju inte vara så kul att ha en häst som biter efter en. Det blir kanske litet OT, men i ett sådant fall kan jag absolut tycka att det kan vara befogat med lindrigt våld som korrigering. En örfil t ex. Men grejen är ju att det behöver vara en konsekvent korrigering. Att göra det "nån gång" är klart sämre än att göra det tio gånger i följd, till och med kontraproduktivt eftersom det talar om för hästen att man inte är konsekvent, pålitlig eller en självklar ledare. Hästen kan inte förväntas förstå varför den inte får bitas ibland, medan det är helt ok andra gånger. Negativ spiral. Somliga fighter tror jag att man är tvungen att ta oavsett om man har lust/ork eller inte, annars blir umgänget ohållbart till slut.
Haha, alltså... du dömmer efter ett enda inlägg där jag BARA säger våra problem. Hästen är hemskt närgången, han vill vara med dig, på dig och följer mig vart jag än går. När vi promenerar så har jag alltid ett glappande grimskaft, tillräckligt långt så ha kan gå 1,5m från mig men samtidigt inte kliva på det när han går med mulen i marken. Det fungerar oftast bra. Men när han blir rädd eller stressad söker han sig emot mig och vill gå bakom mig, eller helst på mig eftersom han är stressad och inte vet vart han har sig själv medans han fokuserar på det läskiga. Jag korregerar han alltid då och visar att "nej, här kan du gå men inte här" så många gånger det krävs. Dock smäller han till mig ibland just pga att han har noll kontroll på sin egen kropp och inte kan bestämma mig vilken sida av mig han vill gå på.

Biter är en ovana från att få godis från handen. Han vill äta hela handen för att få godiset som inte existerar. Han var så när vi köpte han förra året och vi tränar fortfarande på att antingen ta fint från handen, och att aldrig få bitas.

Jag tror inte på våld för att lösa hans problem med att han blir närgången. Jag tror på att ifall jag lämnar han ifred när han inte inkräktar på mitt utrymme, så lär han sig att det är där han ska vara. Kommer han för nära så puttar jag bort honom eller viftar med armarna (blir stökig i grimskaftet), alternativt backar honom om det är så att han verkligen har uppmärksamheten/stressen fokuserad på något annat, typ en annan häst.

Haha, alltså... du dömmer efter ett enda inlägg där jag BARA säger våra problem.
Du beskrev att hästen ofta smäller till dig med huvudet, inte respekterar ditt utrymme, tenderar att gå över dig, och bits. Det jag menade, även om jag kanske formulerade det dumt, var att ingen häst beter sig så om man inte (medvetet eller omedvetet) ger den lov att göra det. Precis så tråkigt som det låter, menar jag att det i de allra flesta fall är - hur underbar hästen än är i alla andra situationer. Det var inte min mening att döma, utan en uppriktig reflektion utifrån det du beskrev.
Om det är så att ni jobbar på att ändra situationen så är det ju jättebra! :bow:

Du beskrev att hästen ofta smäller till dig med huvudet, inte respekterar ditt utrymme, tenderar att gå över dig, och bits. Det jag menade, även om jag kanske formulerade det dumt, var att ingen häst beter sig så om man inte (medvetet eller omedvetet) ger den lov att göra det. Precis så tråkigt som det låter, menar jag att det i de allra flesta fall är - hur underbar hästen än är i alla andra situationer. Det var inte min mening att döma, utan en uppriktig reflektion utifrån det du beskrev.
Om det är så att ni jobbar på att ändra situationen så är det ju jättebra! :bow:
Jovisst, är man van vid mycket hanterade äldre hästar som inte är buffliga från grunden samt helt oerfaren med vad landet bortom stallplanen är så är det väl en "självklarthet att en häst ska bete sig automatiskt". Sen att folk brukar ha en tendens att gå lös på hästen totalt bara för att den är lite närgången när den blir osäker är en av de anledningar till varför jag inte står i ett större stall (dock respekterar han utrymme i vardagen, bits inte osv. så andra kan hantera honom utan minsta problem. Jag nämnde bara en av våra värsta dagar eftersom jag inte ofta alls blir sur eller arg på honom).

Jag vet inte vad hans förra ägare gjorde åt hans beteende de första 4 åren av hans liv, men här har vi inte gjort annat än träna varje dag sen han kom.

Liknande trådar

Hästvård Kort snabbfakta om läget hittills: - Jag har haft hästen på fråga på foder i lite mindre än ett år. Vi gjorde dock ingen besiktning...
Svar
14
· Visningar
2 618
Senast: mackvack
·
S
Hästhantering Jag satt och funderade lite om ett par grejer och nu undrar jag hur ni tycker och tänker angående hästhanteringen här nere.Jag skriver...
Svar
13
· Visningar
1 910
Senast: Safira63
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 760
Senast: Fetaost
·
Ekonomi & Juridik för att jag skryter för er på Buke om vilken bra fodervärd jag har till min gamling. Såhär är det. Jag lånade ut en av mina hästar på...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
42 629
Senast: majjijann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?