Fast med risk att vara en jobbig jäkel - om det har blivit ett mönster och vana att hästen inte respekterar ens utrymme eller försöker gå över en, då kanske man behöver titta på hur man själv kan bli en del av lösningen istället för en del av problemet.
Med det sagt så tycker jag att en hel del av vad som skulle kunna definieras som våld kan vara både rimligt och befogat i umgänget med en häst, i lärande och korrigerande syfte. Våld och framför allt hot om våld är ju det primära sättet som hästar själva sätter gränser i umgänget med varandra, som Billy pekar på. Men...
...det kan ju inte vara så kul att ha en häst som biter efter en. Det blir kanske litet OT, men i ett sådant fall kan jag absolut tycka att det kan vara befogat med lindrigt våld som korrigering. En örfil t ex. Men grejen är ju att det behöver vara en
konsekvent korrigering. Att göra det "nån gång" är klart sämre än att göra det tio gånger i följd, till och med kontraproduktivt eftersom det talar om för hästen att man inte är konsekvent, pålitlig eller en självklar ledare. Hästen kan inte förväntas förstå varför den inte får bitas ibland, medan det är helt ok andra gånger. Negativ spiral. Somliga fighter tror jag att man är tvungen att ta oavsett om man har lust/ork eller inte, annars blir umgänget ohållbart till slut.