Acceptabelt våld?

Jovisst, är man van vid mycket hanterade äldre hästar som inte är buffliga från grunden samt helt oerfaren med vad landet bortom stallplanen är så är det väl en "självklarthet att en häst ska bete sig automatiskt".
Det har jag nog aldrig träffat någon som tyckt, att det är självklart att en häst skall bete sig bra automatiskt.

Och skulle någon av våra hästar mot förmodan vara påfluget närgången mot någon annan människa, för att inte tala om bitas, skulle jag faktiskt uppskatta om den personen tillrättavisade direkt även om det innebar milt våld.

Fast med risk att vara en jobbig jäkel - om det har blivit ett mönster och vana att hästen inte respekterar ens utrymme eller försöker gå över en, då kanske man behöver titta på hur man själv kan bli en del av lösningen istället för en del av problemet. :up:

Med det sagt så tycker jag att en hel del av vad som skulle kunna definieras som våld kan vara både rimligt och befogat i umgänget med en häst, i lärande och korrigerande syfte. Våld och framför allt hot om våld är ju det primära sättet som hästar själva sätter gränser i umgänget med varandra, som Billy pekar på. Men...

...det kan ju inte vara så kul att ha en häst som biter efter en. Det blir kanske litet OT, men i ett sådant fall kan jag absolut tycka att det kan vara befogat med lindrigt våld som korrigering. En örfil t ex. Men grejen är ju att det behöver vara en konsekvent korrigering. Att göra det "nån gång" är klart sämre än att göra det tio gånger i följd, till och med kontraproduktivt eftersom det talar om för hästen att man inte är konsekvent, pålitlig eller en självklar ledare. Hästen kan inte förväntas förstå varför den inte får bitas ibland, medan det är helt ok andra gånger. Negativ spiral. Somliga fighter tror jag att man är tvungen att ta oavsett om man har lust/ork eller inte, annars blir umgänget ohållbart till slut.

Helt klart är det så och jag skrev nog lite fel när jag skev "Nån gång". I början jag ägde henne (köpte henne som 18-åring) så försökte jag verkligen vara konsekvent men jag gav upp för jag tyckte det blev mer jobbigt mellan oss. Hon blev skitstressad och spänd och det hade liksom ingen effekt. Så jag fattade helt enkelt ett beslut - fortsätta smälla till henne med stressreaktioner som följd eller acceptera och parera och undvika komma i vägen. Jag valde det senare. För övrigt är det en genomtrevlig häst, helt utan andra olater så jag tar det, i sammanhanget lilla obehag. Hade hon däremot visat flera tecken på att inte respektera mig så hade jag nog inte gett mig på den biten utan jobbat mer med helheten i ungänget med henne.

Egentligen borde våld vara samma sak som det är när det är våld mellan två människor. Fast egentligen är det rätt svårt att definiera vad exakt våld är. Det som är våld i en situation är en hjälp i en annan situation och det tycker jag gör det svårt att bedömma vad som är "riktigt våld" så att säga. :/

Liknande trådar

Hästvård Kort snabbfakta om läget hittills: - Jag har haft hästen på fråga på foder i lite mindre än ett år. Vi gjorde dock ingen besiktning...
Svar
14
· Visningar
2 618
Senast: mackvack
·
S
Hästhantering Jag satt och funderade lite om ett par grejer och nu undrar jag hur ni tycker och tänker angående hästhanteringen här nere.Jag skriver...
Svar
13
· Visningar
1 910
Senast: Safira63
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 760
Senast: Fetaost
·
Ekonomi & Juridik för att jag skryter för er på Buke om vilken bra fodervärd jag har till min gamling. Såhär är det. Jag lånade ut en av mina hästar på...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
42 629
Senast: majjijann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar