absurditet i USA... graviditet.

Och du tycker att det är rätt eftersom alla amerikanare vet att man kan bli dömd för vehicular homicide? Förstår jag dig rätt då?

Nu laser du mina inlagg som "fan laser bibeln" ... Vad jag har gjort har i traden ar att forsoka sprida lite kunskap om kulturen dar det har hande, inte nagon stans har jag sagt vad jag tycker om handelsen sjalv. Inte nagon stans har jag indikerat att det pa nagot satt ar ratt och riktigt. Vad jag forsokt gora ar att visa HUR de TANKER ... dar i Alabama och ocksa till viss del i resten av USA.
 
Actually ... Jag kanner mig faktiskt pahoppad nar mina inlagg sa tydligt vinklas for att kastas tillbaka som anklagelser pa mig av personer jag inte alls upplevt att jag fortjanar det fran. Sa vitt jag vet har jag aldrig gjort dessa personer nagot ... eller sagt nagot olampligt till eller om dem.
Darfor ar det har mitt sista inlagg i den har traden. Jag tanker inte slass mot vaderkvarnar.
 
Nu laser du mina inlagg som "fan laser bibeln" ... Vad jag har gjort har i traden ar att forsoka sprida lite kunskap om kulturen dar det har hande, inte nagon stans har jag sagt vad jag tycker om handelsen sjalv. Inte nagon stans har jag indikerat att det pa nagot satt ar ratt och riktigt. Vad jag forsokt gora ar att visa HUR de TANKER ... dar i Alabama.
Jaha. Då fattar jag inte liken över att fostret är det enda offret samt att man faktiskt kan bli dömd för vehicular homicide, för det har ju liksom ingenting med saken att göra. Alls.

Men bra att du också ser att det här är kvinnohat och ingenting annat.
 
Jaha. Då fattar jag inte liken över att fostret är det enda offret samt att man faktiskt kan bli dömd för vehicular homicide, för det har ju liksom ingenting med saken att göra. Alls.

Men bra att du också ser att det här är kvinnohat och ingenting annat.

Nagonstans i borjan skrev jag

Oh Alabama ... och alla gubbar :cautious:

Kvinnan ar inte arresterad och polisen ser inte ut att gora det heller och sa vitt jag kan se har en "Grand Jury" vagrat att ta upp fallet. Det ser ut att vara ytterligare ett slag for Alabama att fa abortfragan provad i hogsta domstolen.
 
Det tycker ju inte jag. Hon har agerat grovt vårdslöst. I ett samhälle där man har rätt att försvara sig med vapen, är inte tyckande om "straffats nog mycket" applicerbart I ett rättssamhälle om en agerar vårdslöst, I synnerhet inte om det är risk för mer än ens eget liv.
Du tycker alltså att den gravida kvinnan bör straffas???

Menar du att man ska utgå från att man agerar vårdalös om man som gravid grälar med en annna människan? Även om vapen är vanliga i Alabama, menar du att man ska utgå från att alla personer är beväpnade? Är så många människor i Alabama verkligen beväpnade för att man ska kunna göra den bedömningen?

Var har du då tänkt dra gränsen för vad som är vårdslöst agerande när man är gravid? Att gå över en mkt trafikerad gata? Att gå i ”ruffiga” områden, även om du bor i området? Är du då vårdslös bara genom att bo inte område med mkt kriminalitet?
 
Alltså JÄTTEMÅNGA i USA har reagerat på det här, gudskelov, i både media och sociala medier. Jag talade med några bara för några timmar sedan som var helt otroligt arga och upprörda.

Ilskan över det här fallet har inte med missförstånd att göra.
Ja precis. Det har ju framgått överallt där man läst om det. Det är liksom inte bara att vi trångsynta svenskar inte fattar amerikansk realitet.
 
Ok, oj jag vet inte riktigt hur jag ska bemötta detta. Har svårt att greppa att någon anser att kvinnan bör straffas baserat på den information vi har.

Men för att gå vidare, vad är dina svar på den andra delen av mitt inlägg, dvs:
Var har du då tänkt dra gränsen för vad som är vårdslöst agerande när man är gravid? Är följande vårdslöst enligt dig då?:
1) Att gå över en mkt trafikerad gata, antingen vid ett övergångsställe (utan trafikljus) eller utan övergångsställe? I USA finns det sexfiliga vägar med övergångsställen utan trafikljus.
2) Att gå i ”ruffiga” områden, även om du bor i området? Är man då vårdslös bara genom att bo inte område med mkt kriminalitet? Osv
3) Bör en gravid kvinna undvika att köra/åka bil? Antalet dödsoffer i trafiken är högt i USA sist jag läste om det (var dock några år sedan).

Jämfört med en icke gravid kvinna, vad bör en gravid kvinna enligt dig då inte göra?
 
Ja precis. Det har ju framgått överallt där man läst om det. Det är liksom inte bara att vi trångsynta svenskar inte fattar amerikansk realitet.
Men vem har sagt att det är 'bara vi trångsynta svenskar' som inte fattar amerikanske realitet? Vad jag kan se är det bara du som formulerar dig så.

Lika lite som andra nationer fattar våra tex våldtäktslagar lika lite insatta är vi i amerikanska eller franska eller tunisiska eller nya zeeländska lagar - är inte det ganska självklart? Det märkliga är när vi utgår från våra egna lagstiftningar och kallar andra länders lagstiftning för absurda. Jag tror att även här har vissa svårt att förstå våra egna lagar för de är för dåligt insatta, samma sak gäller i andra länder.

Att detta fall används som en politisk fråga är inte så oväntat. Rent juridiskt är den skjutna modern ansvarig för att ha blivit skjuten.

Sen kan jag kanske tycka, beroende på vad för slags vapen som användes, att 5 skott mot magen är...är det magstarkt att säga att det är magstarkt? Anledningen till bråket uppstod var dessutom den där magen. Det ska bli intressant att följa det här rättsfallet.
 
Alabama är även en stat med "fetal homicide law" dvs du kan dömas för dubbla mord om du dödar en gravid moder eller för mord/dråp/vållande till annans död om du orsakar fostrets död. Så fostret bedöms juridiskt som något som kan vara offer för brott.
 
Rent juridiskt är den skjutna modern ansvarig för att ha blivit skjuten.
Hur har du kommit fram till ovan? Vilken juridisk bedömning grundar du detta på?

Jag kan säga tex ”rent juridiskt är det olagligt att stjäl men moraliskt kan jag förstå om en hemlös stjäl mat”.

I situationen med kvinnan verkar det ju INTE solklart ens i USA att kvinnan är juridiskt ansvarig så hur kan du säga det? Vilket stöd har du för det?
 
Hur har du kommit fram till ovan? Vilken juridisk bedömning grundar du detta på?

Jag kan säga tex ”rent juridiskt är det olagligt att stjäl men moraliskt kan jag förstå om en hemlös stjäl mat”.

I situationen med kvinnan verkar det ju INTE solklart ens i USA att kvinnan är juridiskt ansvarig så hur kan du säga det? Vilket stöd har du för det?
Eh, för att man gör den bedömningen där det har skett? Kvinnan är häktad och borgenssumma är satt till $50 000. Det är inte JAG som satt henne där.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp