Abortvirus

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare LillAmi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 386
L

LillAmi

För drygt en vecka sedan kastade en unghäst i mitt stall sitt 9 månader gamla föl pga abortviruset. Jag har förstått att det är väldigt smittsamt, att en häst kan drabbas utan att komma i direktkontakt med en smittad häst. Eller?

Hursomhelst så ska jag och min moster betäcka vårt halvblod nu i maj. Självklart blir man lite tveksam när något så hemskt som det som hände unghästen händer. Det skulle ju vara mardrömmen att komma ut till stallet och upptäcka fölet dött i boxen. Men jag har funderat lite över saken och kan behöva lite stöd/råd från andra. Unghästen som kastade är ju ung (!) och har inte varit ute och åkt så mycket. Hon har ju heller inte hunnit blivit utsatt för smittor och dylikt som vanligen drabbar hästar, därmed borde hon inte vara speciellt resistent. Min häst däremot är 16 år och har rest omkring betydligt mer. Med tanke på min hästs ålder så skulle väl chansen att hon kan ha haft abortviruset relativt stor? (På ickedräktiga hästar yttrar det väl sig som en förkylning?) Och när de har haft viruset en gång så är de väl resistenta? Eller?

Unghästen var självklart vaccinerad, men hade otur och drabbades ändå. Visserligen så har det nyss kommit en ny häst till vårt stall och den hästen har verkligen varit ute i svängarna, på tävling osv. Kanske kan det komma därifrån...

Hur ska man gå till väga för att skydda sin dräktiga häst till max från abortviruset? Självklart vaccination, men utöver det? Ska det behöva vara så att man tar hand om hästen helt själv under dräktigeheten, alltså med ut-/insläpp, fodring för att vara på den säkra sidan? Det blir ju jättesvårt..

Snälla, kom med råd och tips! Min moster vill verkligen betäcka hästen, men jag har börjat tveka efter det inträffade.

Sv: Abortvirus

Det absolut säkraste inkl vaccinering är att man skiljer dräktiga ston från andra hästar som åker och tävlar.
Likväl att man inte tar in nya hästar i de stall de dräktiga stona finns.

Vart bor du? Får ni åka iväg med hästen redan nu? Det smittar väl ganska länge?

Hör med en duktig veterinär tex på Ultuna om ni behöver vidta några extra åtgärder innan betäckning.
Jag hörde en som fick råd att vänta 3 brunster innan ombetäckning av ett sto som kastat pga abortvirus för att inte riskera det nya fostret, så samma sak skulle kunna hända igen.

Nu är det ju ett annat sto som ska betäckas, men ska man vänta även med det?

Ludde: Nej, tävlingssäsongen slutade innan den hunnit börja så att säga eftersom vi inte var välkomna till tävlingsplatsen pga smittan. Vi får alltså inte åka någonstans, utan hela stallet ska isoleras i 3-4 veckor. Som tur är infaller min hästs brunst vid slutet av den tiden, så om vi ska betäcka så hindrar inte det iaf. Efterforskningar kring hur min häst kan vara/bli drabbad av viruset lär ju göras först...

Lundsbo: Jadu, jag vet inte om vi borde vänta med vårt sto. Någon annan kanske vet?

Jag hade två ston som kastade ett år ( i månad 8-9, utan att stona hade visat symptom alls under vintern) och hade stallet i karens i 1 månad, sedan seminerades det ena stoet + ett annat som inte hade kastat/varit dräktigt. Bägge tog sig utan problem och det blev föl året efter.

När mitt sto var dräktig senast stod vi i ett temporärt stall, där var det en valack som hade abortvirus, så fort vi fick veta flyttade vi hem igen men det var för sent.
Hopn fölade och första dagen var allt bra. de två första dygnen är ju riskfyllast. Dan efter låg han ner och vile inte resa sig inte äta, Parro strampade på honom och ville inte veta av han. Vi packad ein hästarna i transport och fölet i bilen och for till ulltuna.
ett föls vener är väldigt svårt att droppa så han dog på plats med sönderstucken hals :(

Jag har inte velat ta fler föl på henne eftersom viruset endast drabbar föl men stoet har viruset i sig for ever. Kan ju vaccinera men jag vill inte chansa och behöva gå igenom igen.

Han var en jättefin fullblodshingst FÖ.
http://hem.passagen.se/ylangylle/hastbilder/08.jpg

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
2 761
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
2 999
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 594
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Vi bor isolerat, jag träffar inga andra hästar och medryttarfamiljen tvättar och desinficerar alla prylar mellan de olika stall de är i...
Svar
6
· Visningar
1 273
Senast: Hallonsoda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka