abortvirus spruta....

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Molin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 123

Molin

Trådstartare
Hur viktigt är det att man tar sådana och när är det man tar dom?

Är det typ 5, 7de och 9de månaden?

Jag iof 2månader kvar dit, min går in i tredje på fredag :bump:
Ska ta blodprov runt 100dygn tänkte jag. Men sen vet jag inte hur
jag ska göra med dom där vaccineringarna, många tar dom inte för dom tycker det är onödigt :confused:

Vad tycker ni, hur gör ni?

Min dam går på lösdrift tillsammans med två till hästar samt en ponny och ingen ny ska komma heller så det blir vi, ev en av dom kommer flytta men ja inget annat händer. Förutom alla ryttare som rider förbi hagarna där vid oss :D

Sv: abortvirus spruta....

Mina hästar går också själva på min gård och jag ska inte ha in någon mer där men jag tar ändå sprutorna för att vara på den säkra sidan (så säker man nu kan bli), vill inte riskera någonting i onödan. Vore ju :devil: om hästen skulle kasta för att jag har varit snål.

Okey, ja jag kolla upp vilka månader man skulle ta sprutorna och jag hade så rätt så rätt :D

Ok, ja jag kommer nog göra det jag med, det är både hennes och mitt första föl och vill verkligen att det kommer ut i sommar :love:

Då ska jag göra det, blir om två månader så, undrar om jag ska vänta med blodprov tills första sprutan isåfall.
Hmm, hur många dygn är 5månader :p

man måste själv avgöra hur viktigt man tycker att det är, det beror ju till viss del på hur mycket smittor man utsätter sig och sitt stall för...

Ett stall långt ute i skogen där inga hästar transporteras iväg och inga andra hästar passerar, där känns det väldigt överflödigt.
Står man i ett tävlingsstall bör man nog absolut vaccinera.

Jag har valt att inte vaccinera mina för att jag anser att risken för att smitta ska spridas hit är ganska minimal. Och det är en medveten risktagning jag gör...

Okey då förstår jag.

Jo nu är det ju så att denna lösdrift ligger lite ute i skogen typ :p
Närmsta stall är några meter där ifrån, 300-400meter kanske?

Men dom brukar rida däromkring en hel del och det springer massor med älgar och rådjur där oxå. Kanske ska jag ta spruta då iaf?
Som sagt, inget stall och ingen som kommer komma in som ny vad jag vet.

Jag vill ju göra allt för att det ska gå ända fram, allt man kan göra satt säga.

Mitt sto står i mitt egna stall som inkluderar en gammal nordsvensk och en shettis, dessa två har inte rört sig mer än till sommarbetet sen dom föddes i princip.
Dock är jag så nojig att jag vaccinerar iaf.

Det stämmer, det är i 5:e, 7:e och 9:e månaden.

Mitt sto går visserligen inte tillsammans med någon häst som är ute och tävlar och så just nu. Men i stallet finns det ju hästar som är mycket ute och rör på sig.

Tror egentligen inte att det finns så stor risk för att hon skulle få någon sådan smitta, men jag tar det säkra före det osäkra.

Jag vill hemskt gärna ha det här fölet, så därför ska hon få sin första abortvirus spruta på fredag. Hon är i 5:e månaden nu... :)

Okey, ja det är ju samma här, jag vill gärna ha denna bebis med :)

Jag kolla kalendern och det visa sig vara 150dygn den 25 december för mej :p och känner att ringa ut en vet då blir drygt :p

Men visst borde jag kunna ta det runt 160dygn med lr :S Det är ju i 5:e månaden det med. Hihii.. 160dygn är ju efter nyår, nyår är på en måndag lr något nu men fredagen den veckan har hon gått 160dygn.
Borde väl gå?

Jag är ju ingen veterinär, så jag kanske ska låta det vara osagt, men jag är ganska säker på att det inte spelar någon roll om det är 150 eller 160 dygn... :)

Ok, nej 150dygn är ju exakt 5månader så, lite in i 5:e månaden bör väl inte göra någe :S Gud vad drygt detta vart.

Jag vill ha den vet som varit och kollat mitt sto, vet inte hur han gör där runt 150dygn, han kanske är ledig? Men sen är det ju en helgdag och det kostar ju mycket då :p

Minns min fina räkning från nyårsafton, hihii

När dom har gått 150 dygn går dom väl in i 6:e månaden??
150 dygn är väl fem fullgångna månader, jag trodde det var i femte månaden man skulle ge sprutan inte efter 5 fullgånga månader???:confused:

Nä inte kan väl jag ha räknat fel :S :p

90dygn är ju 3månader lr hur? Sen 2 månader på det blir 60dygn till ca då hamnar vi ju på 150dygn.. Eller är jag helt ute och cyklar..?

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
508
Senast: cassina
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
4 020
Senast: monster1
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 158
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 649
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Elmia i helgen
  • När brukar uppfödare höra av sig?