Får hustrun misshandla sin make också, då? Ingår det i lagen?Nejdå, det skulle inte vara lagligt att spöa skiten ur frugan, bara lite lättsammare uppfostran utan brutna ben skulle vara tillåtet
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Får hustrun misshandla sin make också, då? Ingår det i lagen?Nejdå, det skulle inte vara lagligt att spöa skiten ur frugan, bara lite lättsammare uppfostran utan brutna ben skulle vara tillåtet
Finns det egentligen någon tjänst hon kan ha? Som inte innefattar att informera eller utföra abort, preventivmedel etc?
Ett av dom få gånger jag håller med Eva Franchell på AB idag.
http://www.aftonbladet.se/ledare/a/5d16O/barnmorskan-ska-inte-ha-nagot-jobb
precis. min kropp mitt val. det ska andra skita i.
Eftersom ett antal av de oönskade graviditeterna, som avbryts genom abort, orsakats av slarv med preventivmedel. Det är jättedumt, eftersom oskyddat sex medför risker för allvarligare saker än graviditet. HIV, hepatit, syfilis.
Så jag kan förstå argumentet att det har sina vanskligheter med fri abort utifrån sannolikheten att det slarvas med kondom.
Det låter som utmärkta blivande föräldrar, låt oss tvinga dem att behålla oönskade barn så de lär sig sin läxa!
Men att oönskade graviditeter enbart uppkommer pga slarv är väl ändå inte sant?Ja, men jag tycker inte om den här skribentens argumentationsteknik heller.
Hon skriver om kvinnor som "tvingas till farliga aborter".
Det är klart att om man är gravid och verkligen inte vill/kan ha barn och abort är olagligt så har man valet att genomgå en illegal abort.
Men ingen tvingar någon annan (hoppas jag) att genomgå en abort.
Jag tycker att abort-frågan är besvärlig.
Eftersom ett antal av de oönskade graviditeterna, som avbryts genom abort, orsakats av slarv med preventivmedel. Det är jättedumt, eftersom oskyddat sex medför risker för allvarligare saker än graviditet. HIV, hepatit, syfilis.
Så jag kan förstå argumentet att det har sina vanskligheter med fri abort utifrån sannolikheten att det slarvas med kondom.
Men därifrån till att förbjuda abort - nej.
Och jag tycker att det är en provokation från BM sida att söka ett jobb som innehåller arbetsuppgifter hon inte kan tänka sig att ställa upp på.
Det är möjligt att det finns BM-tjänster där abort över huvud taget inte förekommer men jag tror inte att de tjänsterna är så många.
Så jag hoppas att AD inte ger henne rätt.
Men att oönskade graviditeter enbart uppkommer pga slarv är väl ändå inte sant?
Spiraler som hamnar på sniskan, spruckna kondomer och det att p-piller och stav inte är 100% säkert är ju ytterligare orsaker. Sedan värre saker som våldtäkt. Kvinnor som kanske inte är oönskat gravida men det visar sig att det är farligt att gå hela graviditeten. Finns ju så många fler orsaker till abort än slarv med preventivmedel.
Nja, så långt jag vet har väl inte den falangen i Sverige (glöm extremister, då) riktigt förespråkat förbud mot abort.
Men det finns ju en lång, glidande skala mellan fri abort och förbud mot abort.
I verkligheten lär många av individerna som slarvat med preventivmedel, ändra beteende om det blir svårare med abort. Om det skulle bli lite restriktioner kring tidig abort är det tänkbart att ansökningar om sena aborter skulle öka. Vilket är ett jättedåligt alternativ.
Jag tycker som sagt att frågan är svår. På riktigt.
Men att oönskade graviditeter enbart uppkommer pga slarv är väl ändå inte sant?
Spiraler som hamnar på sniskan, spruckna kondomer och det att p-piller och stav inte är 100% säkert är ju ytterligare orsaker. Sedan värre saker som våldtäkt. Kvinnor som kanske inte är oönskat gravida men det visar sig att det är farligt att gå hela graviditeten. Finns ju så många fler orsaker till abort än slarv med preventivmedel.
Oklart. Möjligen. Bara man inte bryter några ben..Får hustrun misshandla sin make också, då? Ingår det i lagen?
Fast ska man verkligen kalla det liv när det inte kan klara sig utanför livmodern utan hjälp av maskiner? Snarare nån som vill leka gudmotargumentet är ju att du genom en abort beslutar om att avsluta någon annans liv också.
Och det är inte enkelt att "bestämma" när ett liv börjar.
Idag, med svensk abortlagstiftning, är gränsen mellan extremt för tidig födsel jämfört med laglig sen abort, ca fem dygn.
Vanskligt!
https://www.svd.se/for-offentligt-anstallda-ska-lag-ga-fore-religion
Den här tycker jag är ett sakligt och bra inlägg i debatten.
Fast ska man verkligen kalla det liv när det inte kan klara sig utanför livmodern utan hjälp av maskiner? Snarare nån som vill leka gud
Ja det tycker jag. När fostret inte är levnadsdugligt på egen hand för att det är så pass förtidigt fött att inte lungor och sånt är tillräckligt utvecklatSå andningshjälp är att leka Gud?
När är det okej? Hur länge? Till vilka?
motargumentet är ju att du genom en abort beslutar om att avsluta någon annans liv också.
Och det är inte enkelt att "bestämma" när ett liv börjar.
Idag, med svensk abortlagstiftning, är gränsen mellan extremt för tidig födsel jämfört med laglig sen abort, ca fem dygn.
Vanskligt!