Aarrgh, höger galopp från skritt?

A

acke

Min häst bara vägrar förstå vad jag vill när jag vill fatta höger galopp på rakt spår. Nä, då han tar myckte hellre vänster förvänd! Han har inga skador o är nyligen kollad av kirop. Känns aningen stelare i höger galopp, spec på volt. Vi tränar inför en L:A om två veckor och just detta var inte någon större svårighet i höstas då vi debuterade. Han är liksom inte tillräckligt "på" och uppmärksam för att reagera... Inte alls irriterad eller tjurig, är bara inte med på noterna liksom. Några trix, pliis? Förutom att ställa utåt för att frilägga bogen och ta ut hörnan innan noga alltså?

Sv: Aarrgh, höger galopp från skritt?

Lappa till honom med pisken vid vänster bak i fattningen, kanske?

Slåss inte

Var noga med att sitta på mitten

Fram med inner sittben
håll tillbaka vä axel så att du verkligen har kontakt med det bakben där galoppen börjar = vä bak.

Har du det - så blir det rätt

Trampa ner i höger stigbygel, då kan han inte fatta vänster/ byta galopp. Du kan även som någon redan nämnt, använda spöt som stöd på vänster sida.

Om jag får komma med ett litet tips så är det att jobba mkt galopp-skritt övergångar i uppvärmningen för att få hästen att bli lite "på"! Var då noga och konsekvent i fattningarna, hästen ska svara direkt och inte efter 15 steg. När du värmt i båda varven så kan du gå över till att rida öppna längs spåret i skritt och sedan fatt ur det, var lika noga med att du får direkt respons på dina hjälper här. Om hästen fortfarande fattar fel galopp så kan du lägga en volt innan du fattar och sedan göra fattningen precis i slutet av volten. För att sen gå över till att rida öppna igen, och så småningom bara rida hästen ställd till höger och fatta på rakt spår.

Men jag skulle nog ändå råda dig att be en tränare eller annan kunnig människa om hjälp om problemet kvarstår.

Lycka till med tävling och träning, småfrusna hälsningar från Norrland:cool:

Åååkej, tre tips att testa i kväll, spännande! Fredrik, axel o sittben har jag rätt bra koll på iom att jag rider för en westernryttare då o då som förespråkar enbart vikthjälper. Det är mer att han är för passiv liksom... Men jag ska ändå tänka på det, vem vet jag kanske slarvade sist. Tack för tipsen!

Återkommer med ev resultat i morgon:-)

Tar gärna fler trix om ni kommer på.

Tack för bra tips! Den enda nackdelen med att fatta ur öppna/volt är att jag är livrädd för att han ska återgå till dubbla spår när jag nu äntligen har fått honom någorlunda rak o balanserad. Men jag ska testa det också om inget annat hjälper. Även tipset om övergångar i framridningen låter vettigt. Tack!

har du provat att ställa hästen lite utåt i galoppfattningen?

Ett bra tips av föregående talare

Fokusera på att släppa fram hela häsens insida i din sits...

Ett annat klockrent om du har koll på din sits - är att tänka öppna - då får durätt galopp. Men det måste vara en korrekt öppna.
"Lutande halsböjning" ger fel galopp

"Där våldet tar vid, slutar konsten".

Men vi talar ju inte om våld här, pisk i den här meningen blir ju bara ett förtydligande för att hjälpa hästen förstå vad man vill att den ska göra.

Rapport!

:D

Jag började med att rida fram, lite ruter ess, öppna, sluta, volter. När han var försvarbart framriden så "retade" jag honom lite med galoppfattningar från trav, och avbrott efter några steg så han blev lite frustrerad och "på". Fortsatte sedan värmningen. När det var dags så ställde jag (ytterst lite) utåt, la tyngden i inre stigbygeln (och konstaterade att han faktiskt puttat över mig lite fint på fel sittben utan att jag ens märkte det!), tänkte vänster axel bak och VIPS! inte en tvekan! Sen fungerade det alla gånger jag testade så jag la ner som beröm efter några stycken, vill ju inte "push my luck" när han bjuder till...

TACK alla för bra tips!

Jenny & Akrobat

Led in framdelen/ ytterbogen ngt o ha hästen rak -sitt på rumpan o se framåt i fattningen.
Tillägg till övriga tips;)

HeJ!

Fast om ryttaren tex sitter mer åt vänster, så tyngden hamnar ditåt är det då inte våld att kräva av hästen att den ska förstå att sitshjälp till vänster och spö till höger betyder höger galopp???

/ Lavinia, som efter mycket kämpande lyckats lära sej själv att sitta rätt så häst förstår vilken galopp som menas. (iaf ibland)

Det finns olika sätt att ställa hästen för att den lättare ska ta rätt galopp.. dom brukar normalt ha en sida som dom tycker är svårare.
Ett sätt är att flytta in bakdelen innanför spåret och ställa den lite utåt med huvudet, då sätter man hästen i en position så den har lättare att plocka upp galoppen.. men det är mkt som ska spela in, och om den inte kan flytta in bakdelen, då kasnke du måste jobba på det först eller går den emot och är stel i nacken, då får man jobba på det... Det är det här som är kul med häst träning tycker jag.. alla pusselbitar måste stämma för du ska få ett bra resultat! Lycka till!

Men vi talar ju inte om våld här, pisk i den här meningen blir ju bara ett förtydligande för att hjälpa hästen förstå vad man vill att den ska göra.

DET är en annan sak! Men fejko skrev "lappa till honom...", vilket åtminstone inte jag tolkar som att förlänga skänkeln för att visa hästen vad man vill.

Om inget av ovanstående fungerar, här är ett tips till;

Lösgjör högersidan genom att rida en stor framdelsvändning, ungefär som en 6 meters volt. Viktigast är att hästen är i eftergift frammåt neråt. Alltså flytta, följ volten, osv.

Då ska hästen "ta tag" i den högra tygeln, om den inte är lösgjord i högersidan så känns det ungefär som om du skulle kunna vika den dubbel i högersidan. (Dvs den har släppt) När du känner att hästen ger dig ett gott stöd i högersidan rider du bara ut från volten och när hästen är rak så fattar du.

Lycka till!

Ja, kanon! O du, jag fattade att du inte menade att jag skulle slå honom gul och blå :smirk:

Bra, jag lägger alla tips på minnet inför nästa problemperiod :)
Tack!

Liknande trådar

Dressyr Vet inte riktigt om denna skulle ligga under Dressyr eller Ridning, ber om ursäkt om det blev fel nu! Jag har någon gång för lääänge...
Svar
9
· Visningar
6 421
O
Hästvård Skriver under anonymt nick nu för att undvika skadeglada typer... Hästar är inte elaka djur men ibland blir det bara helt helt fel...
2
Svar
24
· Visningar
3 373
Senast: Ellyne
·
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 803
L
Western Har ni några tips på hur jag kan få pollen att ta höger galopp.. Vänster går sååå himla fint, samlat sakta på relativt långa tyglar...
Svar
12
· Visningar
1 464
Senast: Lillfisen04
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka