ÅÅHH, vad bra det gick!

lovehorses

Trådstartare
måste få skryta och skriva av mig lite....:D

Mitt varmblod har börjat fatta vad det med att bära upp sig hela tiden betyder, nog har han lite vetat det tidigare men inte orkat långa stunder.

Sen var det galoppen, började träna den ordentligt i början av sommaren, har gjort lite i vinter också men det har varit så halt och min lilla tövel ramlar hela tiden.Jag gjorde upp en regel att ingen galopp ute i skogen, han tar gärna höger galopp från skritt men vänster har inte funnits.När vi galopperat på bana på volt så var det liten volt och klara knappt av raksträckor.

I dagens läge. :love::love:
Vi kan galoppera runt på volt i lugnt tempo, hittar ibland bärigheten men orkar inte länge där. Sen idag prova jag att göra vänd snett igenom och i lite före kurvan ställde honom åt rätt håll, ställning i kurvan och galopp, galoppera kortsidan och vändsnett igenom igen. samma procedur där.
Jag såg ut så här. :o:D:love:

Det har gått framåt.

Ville bara skriva av mig mina känslor, någon annan som varit med om något stort (från eran synvinkel) idag?

Sv: ÅÅHH, vad bra det gick!

Hej, jag har de faktiskt!!
Red en helt ny häst för mig som en granne vill ha hjälp med. Han är rädd för hinder sedan en olycka. Vi red i skogen och han var jätteduktig. lite nervös och rädd för allt möjligt men inte så farligt. Sen är han stor jämfört med resten av hästarna som var med så vi var tvugna att vänta en del på dem. De tyckte han inte om. ;)

Men iaf har min mamma byggt upp några hinder i skogen. Lagom för ponnysar så han hade inte hoppat dem, men tänkte trava över för de var ju ändå hinder... Så kom de plötsligt ett stort platsrör. De tyckte han var livsfarligt och de tog lång tid innan han kollade på de från avstånd ens. Men efter många fram och tillbaka skutt på stigen ställer han sig nästan över de. Vill fortfarande inte gå över och eftersom man inte vet om han tänkte ta ett enormt hopp över eller hoppa bakåt var de svårt att vara förbered. :)
Så gick istället vid sidan. han var tvungen att gå förbi precis berdvid röret för att komma förbi och efter lång tid gjorde han de. :) Men vid minsta gren som rörde sig hoppade han bakåt igen.
När han klarat de en gång gick ja i en cirkel så ja kom från samma håll igen och nu kollade han bara pyttelite innan han gick. :)
Imorgon ska ja rida igen och planerar ta den från andra hållet. men vill inte gå för fort fram så tar lite itaget.
De var stort för mig idag även om säkert ingen annan bryr sig om de.:)
Bara hela grejen att rida en stor häst på ca 170 var enorm skillnad från min fjording på 139cm. mycket smalare över ryggen också även om min häst inte är tjock. Fick frågan om ja ville hoppa i träningsgruppen med min häst imorgon men jobbar till sent så kunde inte. Väldigt tråkigt då de inte är så lätt att fixa riktiga hinder när man inte har någon ridbana och de är ridläger på ridskolan. :( Men kanske någon annan gång. :)

åhh visst är det kul när det ääntligen börjar klicka!!! =) min travare har jätte svårt med höpger galopp, kan fatta bänster jättefint men höger går bara inte,, men nuäntligen börjar det också släppa!! man bliir så glad! det är det som gör det så underbaart med travare!!! =P =P =P

Jag har också ett varmblod (fast på foder). Jag kämpade jätte mycket med galoppen i våras och kämpat hela sommaren, på ängar och i skogen osv,

Innan hade jag han i ett annat stall, förra hösten, där vi hade tillgång till ridhus, Han kunde inte galoppera ett steg utan passade sig igenom arbetet, och då kände jag att jag skulle bygga upp muskler, och i går så kunde han galoppera 2 hela varv i paddocken hyffsat samlat och fint. Alltid kul när man gör framsteg :)

Jag har också ett varmblod. Köpte henne i Mars och hon hade inte blivit riden på ca ett halvår. I början så sprang/jaga hon bara hela tiden när jag skulle longera henne, lyssnade inte alls. Till sist blev jag så trött på det för inget hjälpte så jag fick för mig att jag skulle longera min väluppfostrade 22åring i hagen så fick damen banemej se hur det skulle gå till. (vet inte alls var jag fick ifrån att detta skulle funka men jag va nu riktigt tokig på detta). Nä jag började så visste hon inte riktigt vad vi sysslade med så hon gick runder fram och tbx och kollade, sen gick hon i rumpan på honom och när han stannade stannade hon, när han travade så hängde hon på.

Nu går hon galant och lyssnar som en pärla, aldrig mer "travartrav" när jag longerar. Vet inte vad ni säger men jag tror starkt på att hon lärde sig där. ( Gjorde detta ett 3tal gånger innan jag longerade henne igen).
:D:D

Vill tillägga att hon även efter det gick att få i skritt när man longerar.

Åh jag känner igen den känslan :love:
Jag minns när poletten trillade ner för min kära valack att han kunde trava lugnt, balanserat och bära upp sig själv :idea:
Oh, jag längtar bara tills vi ska börja med galoppen :D
Jag önskar dig all lycka!!!

Vill tillägga att hon även efter det gick att få i skritt när man longerar.

Hur lyckas du med det :eek: haha
Min egen vägrar att skritta i lina, tror inte heller han förstår riktigt.

Jag har inte kommit i närheten av galoppen än. Håller fortfarande på att bygga muskler på henne. Jag vet inte riktigt hur jag lyckats. Trår starkt på det jag skrev innan. Men jag jobbar jätte mycket med övergångar från trav till skritt och så tbx igen när jag longerar och rider henne. Jag tycker att du ska börja där. Kör övergångar när du rider och lägg till en lugnande röst när du saktar av. Longera sedan honom och lugna honom med samma röst som vid ridningen, skulle han bara sakta av och stanna så får man smacka på lite precis när han bryter av och se till så att han förstår att han ska framåt.

Hoppas att det hjälper lite, alla är ju olika. Är så nöjd med min prinsessa.

Samma här, håller fortfarande på att bygga muskler med bla. löshoppning, hoppning och massa arbete. Håller just nu på att träna öppnor och slutor, skänkelvikning och övergångar mellan skritt och trav.

Ja, jag ska testa det, får träna för fullt nu :)
Vad skönt att du är nöjd! För det är jag med haha.
Varmblod skänker en, en sån glädje när man väl lyckas!

Just idag så var jag faktiskt ute på en kort promenad med min häst för första gången sedan hon blev fel verkad, och hon ömade inte alls mycket, tog lite lite kortare steg på asfalten. Men hennes ögon lyste av glädje att få komma ut igen, som om en vecka blir det att sitta upp och skritta lite små rundor.:laugh:

Så om ca 4 veckor så börjar vi nog på galoppen igen. Lite synd det här med hovarna för innan det hade vi precis börjat med bytena som började sitta riktigt fint. Dessutom vågade min syster galoppera nu eftersom min lilla bebis nu i början av sommaren började förstå att man kan galoppera lugnt och fint även på öppna fält ^^

Har också ett varmblod =) Lite mer jobb med dem men otroligt kloka och känslan när det väl funkar :love:

Senast ändrad:

Vad härligt! :laugh:
Jag minns när jag fick min häst och han var sååå öm att han knappt kunde gå.
Nu går han bara med skor fram och går jätte fint.

Vad kul, Ja de skänker en verkligen glädje när det blir framgång. Jag har inte haft en tanke på hoppning än men har inte heller ridit henne mer än 5 månader heller. Men jag längtar så och det ska bli riktigt spännande då hon tog sig ett skutt över hagen en gång (120) utan problem :P haha

Hahaha!
Ja, det var även så jag upptäckte min hästs talang för hoppning då han tog ett gigantiskt skutt över stengärdet när han blev skrämd av en hjort :eek:

Sen dess har vi hoppat i skogen rätt mycket, även för tränare och ska nu vara med i Hubertusjakten hade jag tänkt :)

Förstår att du längtar, ur kul att hoppa ju =) Oftast tycker jag vamblod brukar ha bra huvud till hoppning även om kroppen inte riktigt sammarbetar. Min förra gjorde alltid helikopter hopp delux xD Första gången lyckades jag till och med trilla av :P

Senast ändrad:

off topic men vara visningsbilder är rätt lika på något vis.. typ samma motiv:D

Min gick förvisso aldrig på travbannan men hon hade nog varit korv vid detta laget eftersom hon troligen hade blivit slaktad när hennes förra ägare avled förra året. :(

Haha ja jag ser det :laugh: lite ljusare bara och så har vi samma färg på hästen med!

Ja, min häst startade nån enstaka gång tills uppfödaren insåg att det inte gick mer, så dom sålde honom. Han var inte tillräckligt bra.
Sen har han vandrat vidare och har haft 4 ägare innan mig, och jag fick honom när han precis fyllt 5.

Nu är han här för att stanna :)

Liknande trådar

Hästvård Jag blir så ledsen och dyster när jag googlar på hovledsinflammationer och läser om alla dessa hästar som behandlas i ett år eller mer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
19 305
Senast: Gullan86
·
Träning Började för kanske 6 månader sedan rida ett sto, 9 år, som inte "kunde" galoppera vanligt längre (efter hon fick föl blev det såhär, ca...
Svar
9
· Visningar
5 115
Senast: nangiialaa
·
Dressyr Har ett halvblods sto som haft problem med galoppen under många år. I samarbete med min tränare har vi skyndat lååångsamt. Idag kan hon...
2
Svar
36
· Visningar
4 891
Senast: Cha9
·
K
Ridning Hejsan, nu när jag skriver detta är jag rätt så desperat. Så döm mig inte ! :angel: Jag har en medryttarponny som jag rider och tar...
2
Svar
24
· Visningar
3 649
Senast: Jeenny914
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar