Aag. Halm till kaniner

P

Pretty

Hej, jag ska skaffa en teddydvärgvädur och eftersom de är så långhåriga så ska hon bara stå på halm. Men jag undrar var jag kan få tag på det?? Jag bor i Örebo (Adolfsberg) om du vet något ställe i närheten. Sen så skulle det vara kul om du skrev var du köper halm och vad det kostar??

PS: Skulle stå Ang. halm till kaniner , Sorry!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Aag. Halm till kaniner

Halm borde väl finnas i stort sett alla djuraffärer?

Vad är det för nån konstig ide´?
Varför ska den ha bara halm?
Min "teddy"dvärgvädur (heter eg. dvärgvädurslöwen) har spån och det har aldrig varit ngt problemBILD

Eftersom kaninen står på bara halm nu (hos uppfödaren) så kommer ja också forsätta med detta. + att det är en väldigt långhårig kanin så det kommer fasna massa spån i hennes päls och det kommer tillslut bli väldigt jobbigt för henne.

Till mina långhåriga har jag spån+halm, mycket bättre än bara halm, för halmet suger inte upp kisset och så. Men det gör ju spånet, men då är ju ändå halmet "närmast" kaninen iom att det är överst ;)

Sv: Ang. Halm till kaniner

Tar du då bort både halmet och spånet 1 gång i veckan??

Jag rekomenderar att du har ett lager spån unders i buren, då blir det mycket fräschare och lättare att städa. Sedan sätter du ett lager halm ovanpå spånet så är det bara halmen som kommer i kontakt med kaninen.
Så har jag åt mina kaniner och det finkar jättebra :)
Dessutom behöver man inte städa riktigt lika ofta om man har spån under eftersom det suger upp kiss, har man bara halm så blir det vått och äckligt mycket snabbare.

Om du har flera frågor kan du alltid höra av dig till mig :D
Du kan ju skicka ett pm eller något :)

Teddy dvärgvädur och Lejonhuvad Dvärgvädur har helt olika päls, en teddy är långhårig över hela kroppen, även öron och huvud(så den bör inte röras ihop med fuchs som inte har det) Medans en Lejonhuvad endast har som en krage runt huvudet och ibland kjol runt bakdelen.

Jag tycker nog att den ska fortsätta gå på halm, ev så kan du slänga ett lager halm ovanpå ett lager spån. Sedan kan du känna efter när den har fällt bort bebispälsen så kan det hända att den kan gå bara på spån också :)

Nu var ju visserligen inte detta alls vad topicen handlade om så sorry för det =/

Varför går du inte till närmaste stall och frågar om du får köpa en bal halm?? Det är MYCKET billigare än i djuraffärer. :idea: då kan du nog få fatt i hö och spån oxå ...
En bal tror jag du kan köpa för 10-20kr/balen. än om man gämför med djuraffärer då du får en påse men kanske ett kg i för 30-40kr.

typ 50öre kilot till hästar finns på balar .
kolla med närmaste stall eller bonde .
annars har granngården.

Du bestämmer ju själv om du vill ha bara halm, eller lite spån i buren. Det går ju att ha en "kisslåda" som du har spån i, och halm i resten av buren.;)

På djuraffärerna finns det mest halm/hö/spån i små påsar, som inte räcker länge alls... Därför köper jag halm m.m på "kvarngår´n". Där har dom mkt större, och jag tror billigare burunderlag. 50 kr för en stor säck. Men det är ju inte precis en stor affärskedja, så du får väl kolla upp om det finns en "kvarn" i närheten.
Kanske låter lite weired med en kvarn, men vi har faktiskt två stycken i lilla Söderköping bara...:cool:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 410
Senast: valpköpare
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 621
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 222
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix