Åååååååhhh...

Maira

Trådstartare
...stackars rådjuren. Nu är de ända framme vid ytterdörren och letar mat fastän det inte ens är mörkt än. :cry:

Känner att jag vill ge dem mat NU! Men har inget att ge dem. Funderar på om det finns nån bonde som har höbalar.

Vad kan man göra annars? Har Granngården nåt viltfoder? Kan man ge dem lusern kanske?

Sv: Åååååååhhh...

Kanske lucern?

Enligt vad jag nyligen läste behöver de energi. De är gottegrisar och äter bara spätt gräs och sådant som ger myckt näring. Hö ger dem inget eftersom de inte kan ta upp näring från så grovt foder!!

Äpplen, havre, Krafft, sockerbetor. Bara "godis". Inte grovfoder. Möjligen ensilage med mycket blad och högt näringsvärde.

Tack för svar!

Undrar om man måste portionera ut, kan de föräta sig annars, om de är väldigt hungriga tro?

Det finns viltfoder på GG, annars funkar lusern, kornkross och spätt silage bra, våra rådjur föredar det framför viltfodret. Om du ger pellets eller säd sprid ut det på marken så de inte kan ta så stora tuggor och sätta i halsen.
Vi ger även rådjuren äpplen, morötter, knäckebröd och annat vi har hemma. Ställ gärna ut en hink med vatten också , de har haft svårt att få tag i tillräckligt med vatten när det varit så kallt.

Det allra bästa hade ju varit om de hade stödmatats tidigare, lite sent att börja nu ( men bättre sent än aldrig) nu har de svultit hela vintern och kan vara i riktigt dåligt skick så att portionera ut mat i början kan nog vara klokt.

Nästan alla vilda djur har haft det extremt tufft i år, rådjuren , harorna, fåglarna ekorrarna ja alla. Vi har försökt mata alla, rådjuren och hararna äter det jag skrev ovan. Räven och ugglorna ( sorken har hållt till under snön) har fått kött. småfåglarna och fasanerna äter frön och frukt.

Usch ja den här vintern har varit riktigt hård för det vilda livet:cry:

Hos pojkvännen har både rådjur, älgar och harar kommit nära huset och ätit. Rådjur och älgar har ätit av en öppnad ensilagebal på gårdsplanen. De började med det när gärdet där en öppnad bal till viltet fick så djup snö och höga plogkanter att det var svårt att ta sig ut dit. Rådjuren och hararna har ätit av fågelmaten som de har precis utanför köksfönstret. De ger småfåglarna solrosfrö och korn eller havre, och något av detta äter alltså rådjuren.

Jag hörde om någon som matade rådjur med sallat.

Vi har köpt viltfoder åt våra (pelleterat). De har nog klämt i sig 50 kg sedan jul - men det kostar faktiskt mindre än fågelfrö. (Och våra fåglar är ganska glada i mat också).

Har hört att man ska undvika hö och silage, men är ingen expert.

Äpplen och halm säger jägarna på jobbet är bättre för magen.

Vet inte vad grannarna säger men vi är jätteglada åt djurlivet. I lördags försökte bocken hitta en solplats på vår halvfärdiga altan, medan frugan låg och sov under fågelbordet. Hur fina som helst.
vrvinter2010157.jpg

Jag har hört om folk som gått in på sin lokala mataffär och bett att få köpa frukt och grönsaker som ska har blivit lite för fula för att säljas, där har dom fått köpt massa sådant för en billig peng.
Kanske vore ngt?

Jag såg rådjur springa här utanför huset i går med. Men jag har ju häst så jag ska ta hem hö från stallet och mata med tänkte jag.

Tillägg... såg nu i tråden att hö inte är bra för dom?
Hmm.. då sprack min ide :(
Får gå till mataffären jag med tror jag.
Havre kan jag ju ta från stallet iaf iofs.

Men äter dom inte hö? Borde fungera som bukfylla och mättnad åtminstonde om man kompletterar med havre och så?

Senast ändrad:

Rådjuren äter hö men det är torrt och dom har svårt att få i sig vatten i år. Dessutom tar det tid för deras magar att vänja sig vid hö. Bäst är att ge ensilage. Lättare för dom att ta upp och innehåller en del vatten.
Det händer att dom vräker i sig för mycket torrt foder och dör med magarna fulla.

Annars frukt och grönsaker går bra, spannmål och renpellets funkar med. Sprid bara ut pellets eller säd ordenligt så dom kan gå och plocka och inte vräka i sig för mycket på en gång. Luzernpellets sväller och behöver vatten så det är inte bra att ge dom.

Vi googlade först och tydligen har de ganska känsliga magar.

Havrekross ska vara bra också. Tyvärr har vi bara okrossad havre i stallet, så viltfoder blev enklare.

Vi slänger ut några skopor i taget och väntar tills det tar slut.

(Från början hade vi tre stycken (mamma med tvillingar) men nu har vi sex stycken. Ryktet har väl spridit sig)

Hö tillhör inte förstahandsvalet ( men bätte än inget) , hellre isåfall ett spätt silage elelr lusern ( gärna strå) men som sagt ställ gärna ut vatten också ,det är minst lika viktigt och det är ett antal djur i år som törstat ihjäl istället för att svälta.

Annars funkar som sagt frukt och vissa säd, våra får korn och havrekross.
Våra rådjur och harar som har lite av ett smörgåsbord är inte så förtjust i viltfodret men skulle det vara det enda som bjuds hade det nog gått ner. Mina getter sticker däremot gärna dit och käka upp det :devil:

KL

Nån som vet om grävlingar kan tänkas äta viltfoder?? Har några mysko skithögar som jag inte vet vem som är skyldig till. Det är väl så här års pappa grävling blir utslängd ur grytet?

Vill helst inte ha en grävling i boden:eek:

Jag har ju silage oxå, tänkte bara att en torr höbal var lättare att ta hem.
Hur mycket silage ska man lägga ut, verkar som det är två råddjur som går här? Sen om jag ställer ut en spann vatten och kastar ut lite havre och mörötter.

Börja lite försiktigt och se om de vill ha silage alls, lägg ut ett kilo och se om det går åt, skulle gissa på att morötterna och havren går förs, glöm inte vattnet, man kan ställa den på något så den komemr upp lite från marken och inte fryser så lätt. )
Våra rådjur är inte sådär överdrivet förjusta i mörötter ( men hararna är) rådjuren är väldigt glada i äpplen och knäcke, och vitkål och sallad som ginnies skrev om.

Vi stödfodrar med silage som är rätt blött. Sen tar de även av fågelmaten.
Vi ha räven en stor balja med vatten till dom 90liters.

nu hugger jag en knapp här.

För ett par veckor gick en viltexpert ut i radion med att torrt hö ska man absolut inte ge dem för deras magar tål det inte.

Det är inte riktigt sant.

Sanningen ligger nog närmare att svultna rådjur, alltså rådjur som inte blivit fodrade förut i vinter, inte klarar av att smälta vilken föda som helst.Och om inte jag har fattat det hela fel beror det i sin tur på att bakteriefloran i våmmen blir för liten vid svält(bakterierna får ju inget att äta), och det för den är fördelaktigt med mer lättsmält mat, dit ensilage hör i förhållande till hö.
Sedan när det är mycket snö, som vi fortfarande har, kan de ha svårt att komma åt jord för att bättra på sin bakterieflora.

De rådjur som vi matar äter bara bladen i ensilaget, klöver då ffa. Stjälkar ratas.

Det är svårt att få ett hö så bladrikt som ensilage, då får man pressa blött och torka inne med en riktigt bra tork.

så kan det ha varit, att man inte skulle sympati-fodra hö till magra djur:laugh:

idag ska jag gå till mataffären o fråga om frukt, enligt pappa skänker de bort den nu.

Jag har frågat om dålig frukt i några affärer, ingen sålde ut billigare, de skickade tillbaka sämre äpplen till leverantören o fick pengar tillbaka.

Så är det såklart inte överallt, vad det verkar.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 299
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
856
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama