Sv: Å snyft min lille kattunge
MissFideli skrev:
Det är bara en usel ursäkt för att slippa ta sitt ansvar.
Sen heter det kastrera, inte sterilisera. Sterliserar gör man i princip aldrig numera.
a/Tack för att du slänger i mitt ansikte att jag inte tar ansvar. Det är snarare det jag gör när jag ser till att sköta om de bofasta katterna samt att försöka fixa goda hem till de kattungar som blir från de förvildade som stryker omkring häromkring.
b/ spelar det nån roll vad det heter? Huvuddsaken är väl att man menar ett permanent ingrepp somförhindrar fortplantning ?
Men om du miss Fideli tycker så illa om att man gör vad man kan för förvildade katter på väg tillbaka till tamhet så finns det en annan lösning.
Nämligen att se till att de av våra grannar som är jägare skjuter varenda lösgående katt som dom ser! Man ska väl snarare vara glad för att dessa grannar kommer och frågar mig först innan dom skjuter av när det kommer katter som verkar vilja flytta in till deras gårdar. Dom vill inte skjuta några av mina hemkatter nämligen. I ett flertal fall har jag sagt att det är ok att skjuta, när det rört sig om katter i dålig kondition och som är VÄLDIGT skygga.
För ungefär en månad sedan räddade jag dock en jättefin katt från avskjutning eftersom en vän som jag vet tar bra hand om katter ville ha en snäll katt och denna kise var väldigt fin och tam. ( Dock har jag hållit utkik i lokala mataffärer och i lokalpress för att se om någon saknar denna katt), Den här katten har nu ett fint hem på en gård där hon tom sover i sängen hos sina nya ägare.
Som sagt , det finns många sätt att göra något för hemlösa katter, det finns väldigt många som helt privat och helt ideellt lägger ner mycket tid och energi på detta. Det är inte bara se sk katthemmen som gör ett bra jobb. Även många människor gör liknade i det tysta och efter bästa förmåga.
Kanske det borde startas en stiftelse som kunde ge bidrag till att kastrera katter. En stiftelse där både katthem och privata kunde söka bidrag.
Man skulle kunna tänka sig det hela så här:
Frivilliga betalar en medlemsavgift per år, samt donationer från frivilliga går in på ett konto. Man kunde ev också söka bidrag från andra ideella stiftelser.
På en hemsida redovisas löpande hur mycket pengar som är tillgängliga. Samt kanske namn på folk som donerat tex över 1000:- om dom så önskar.
Sedan kan intresserade söka bidrag enligt följande:
1. man kollar på hemsidan om det just nu finns pengar tillgängliga
2. man undersöker vad olika veterinärer i sin närmiljö tar för ingreppet, kontaktar sedan stiftelsen och berättar om kattens situation etc med ett bifogat kostnadsförslag.
3. Stiftelsen ger klartecken eller avslag.
4. Man kastrerar katten får kvitto av veterinären, skickar in originalkvittot till stiftelsen som tar en kopia av det, betalar in vad kastreringen kostat till personen som sökt, samt returnerar originalkvittot.
Man kunde ev också ge bidrag till öronmärkning av katten i fråga (chippmärkning syns ju inte på utsidan).
Om det kom in riktigt mycket pengar i donationer kunde man också ge bidrag till skötsel av välrenommerade katthem, katthemsstödfamiljer etc. Men huvudsyftet skulle vara att sterilisera honkatter i andra hand hankatter.
/KT