Å snyft min lille kattunge

Sv: Å snyft min lille kattunge

Usch så hemskt. Nu har ju jag inte haft min katt hemma ens men han kändes ändå som en stor del av mitt hjärta.
Ja jag får välls e det som så att Sixten kanske inte var ämnad för detta livet och att jag får ge plats åt en annan liten kattunge. :cry:

Mabuse skrev:
Fast det enda som hade hänt i så fall hade ju varit att katten självdog eller blir avlivad. Om nu Lillemim tycker om just den här katten hade det väl inte gjort saken bättre? Hon visste ju att den inte var frisk när hon köpte den.

Så uppfattade inte jag hennes inlägg, hon visste ju inte om njurarna och blåsljudet?

:(
Han är nog en ängelkatt nu och håller just nu på att lära sig att äntligen orka leka! :love:

MissFideli skrev:
Är det nån skillnad på att bli avlivad nu eller senare? För kattens del alltså? Hade den varit veterinärbesiktad hade hon iaf vetat om att det fanns problem. Och den hade definitivt inte behövt avlusas och haft skabb.

Det visste hon ju nu också, att den inte var frisk? Vad är skillnaden? Med eller utan veterinärbesiktning så

1. Visste hon att katten inte var frisk.
2. Ville köpa den ändå.

Löss och skabb försvinner väl inte genom en besiktning? :confused:

Är det inte enklare att kastrera katten än att leta hem åt kattungar? Jag blir så trött på alla dessa annonser om kattungar för en spottstyver i tidningarna.

Jag har en kompis som har en katt med samma problem. Han är 9 år men äter visserligen medicin varje dag. Han har varit "sjuk" sedan födseln men man märker inget på honom.

Zlatan, Kan det va sant :) i år ? Ja visst kan det ju va olika hur starka katter är men en lite gnutta hopp då...TACK :bow: :bow:
När började du med medicin o vilken?
Gandalf busar som en galning hemma...vaddå sjuk säger han..får hjärtbesvär själv när jag ser honom hålla på...men tack för en liten strimma :bump: hopp :bump: :) :)
Å ja visst, Elektron, önskade också att alla kastrerade sina katter (mina är/blir kastrerade o öronmärkta vaccinerade och går in och ut som de vill - mest in på vintern :smirk: )

Ash..i 9 år förstås...slant med tangenten.. :smirk:

Om ALLA kastrerade sina katter så skulle det snart inte finnas några katter... :devil:

Inga ALLS!!!!!

Förresten så får vi kattungar här på gården litet då och då mest pga av att det med jämna mellanrum flyttar in nya honkatter som ofta är så förvildade att man inte kan få tag på dom överhuvudtaget. Och om man inte kan fånga dom är det rätt svårt att ta dom till veterinären liksom.

Kattungarna går oftast att tämja dock och det är dom som vi med jämna mellanrum letar hem till.

Planen är att sterilisera honkatter NÄR dom

a/stannat såpass länge att dom antagligen ser sig som bofasta på gården

b/ är såpass tama att det är genomförbart

När det är så dyrt som det faktiskt är att sterilisera honkatter ser jag det som en ekonomisk omöjlighet att med kattfälla fånga katter som slängts ut ur sina gamla hem och sterilisera dom bara för att dom råkar stanna till här hemma hos oss. Ofta stannar dom ju inte länge kanske bara en vecka eller två för att sedan fösvinna och aldrig synas till igen. Gjorde jag det hade antagligen veterinärkontot bara för steriliseringar här på gården överstiga 10 000:-/år och så rik är jag inte. Dessutom tycker jag inte att man ska jaga bort sk stykarkatter för dom har ofta haft det svårt. Hos oss finns det kattfoder och färskt vatten och vill en hemlös katt ta för sig av detta ett par dagar och få litet skydd för vädrets makter i vårt stall så får dom gärna göra det.

Men tycker ni att jag ska sterilisera mera så kan ni ju pma mig och få mitt plusgironummer och sätta in pengar där så ska jag med stor glädje låta sterilisera varenda lösgående katt jag ser. ( Kattfälla kostar ju också kring en tusenlapp eller så).

En orsak till att vi har många strykarkatter som kommer beror på att det bara är 4 km från gården in till Sjöbo centrum.

Men det är ju klart om alla som bara hade en eller två katter lät sterilisera dessa så skulle problemet med strykarkatter minska radikalt. Och om man bara har en eller två katter är det inte ekonomiskt oöverkomligt att kastrera/sterilisera.

De av våra katter som är HEMkatter dvs bor stadigvarande på gården sköts dock om noga, är oftast kastrerade samt avmaskas etc. Samt tas till veterinär när dom är sjuka. Så våra egna katter mår bra.

/KT "direktör för Sjöbos frivilliga kattpensionat för kringvandrande katter"

Åja, det kommer alltid finnas huskatter. Med alla dom hemlösa som finns så är det knappast nån risk att huskatten kommer dö ut. Det är bara en usel ursäkt för att slippa ta sitt ansvar.

Sen heter det kastrera, inte sterilisera. Sterliserar gör man i princip aldrig numera.

Senast ändrad:

Mabuse skrev:
Det visste hon ju nu också, att den inte var frisk? Vad är skillnaden? Med eller utan veterinärbesiktning så

1. Visste hon att katten inte var frisk.
2. Ville köpa den ändå.

Löss och skabb försvinner väl inte genom en besiktning? :confused:

Hon visste ju inte att den var sjuk? Att den hade skabb och ohyra ja, men hon visste inte att den hade 2 fel som kan påverka livslängden. Hade den varit besiktad hade hon vetat det, så ja, det hade säkert gjort skillnad.

MissFideli skrev:
Det är bara en usel ursäkt för att slippa ta sitt ansvar.

Sen heter det kastrera, inte sterilisera. Sterliserar gör man i princip aldrig numera.

a/Tack för att du slänger i mitt ansikte att jag inte tar ansvar. Det är snarare det jag gör när jag ser till att sköta om de bofasta katterna samt att försöka fixa goda hem till de kattungar som blir från de förvildade som stryker omkring häromkring.

b/ spelar det nån roll vad det heter? Huvuddsaken är väl att man menar ett permanent ingrepp somförhindrar fortplantning ?

Men om du miss Fideli tycker så illa om att man gör vad man kan för förvildade katter på väg tillbaka till tamhet så finns det en annan lösning.

Nämligen att se till att de av våra grannar som är jägare skjuter varenda lösgående katt som dom ser! Man ska väl snarare vara glad för att dessa grannar kommer och frågar mig först innan dom skjuter av när det kommer katter som verkar vilja flytta in till deras gårdar. Dom vill inte skjuta några av mina hemkatter nämligen. I ett flertal fall har jag sagt att det är ok att skjuta, när det rört sig om katter i dålig kondition och som är VÄLDIGT skygga.

För ungefär en månad sedan räddade jag dock en jättefin katt från avskjutning eftersom en vän som jag vet tar bra hand om katter ville ha en snäll katt och denna kise var väldigt fin och tam. ( Dock har jag hållit utkik i lokala mataffärer och i lokalpress för att se om någon saknar denna katt), Den här katten har nu ett fint hem på en gård där hon tom sover i sängen hos sina nya ägare. :love:

Som sagt , det finns många sätt att göra något för hemlösa katter, det finns väldigt många som helt privat och helt ideellt lägger ner mycket tid och energi på detta. Det är inte bara se sk katthemmen som gör ett bra jobb. Även många människor gör liknade i det tysta och efter bästa förmåga.

Kanske det borde startas en stiftelse som kunde ge bidrag till att kastrera katter. En stiftelse där både katthem och privata kunde söka bidrag.

Man skulle kunna tänka sig det hela så här:

Frivilliga betalar en medlemsavgift per år, samt donationer från frivilliga går in på ett konto. Man kunde ev också söka bidrag från andra ideella stiftelser.

På en hemsida redovisas löpande hur mycket pengar som är tillgängliga. Samt kanske namn på folk som donerat tex över 1000:- om dom så önskar.

Sedan kan intresserade söka bidrag enligt följande:

1. man kollar på hemsidan om det just nu finns pengar tillgängliga
2. man undersöker vad olika veterinärer i sin närmiljö tar för ingreppet, kontaktar sedan stiftelsen och berättar om kattens situation etc med ett bifogat kostnadsförslag.
3. Stiftelsen ger klartecken eller avslag.
4. Man kastrerar katten får kvitto av veterinären, skickar in originalkvittot till stiftelsen som tar en kopia av det, betalar in vad kastreringen kostat till personen som sökt, samt returnerar originalkvittot.

Man kunde ev också ge bidrag till öronmärkning av katten i fråga (chippmärkning syns ju inte på utsidan).

Om det kom in riktigt mycket pengar i donationer kunde man också ge bidrag till skötsel av välrenommerade katthem, katthemsstödfamiljer etc. Men huvudsyftet skulle vara att sterilisera honkatter i andra hand hankatter.

/KT

Liknande trådar

Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
12 368
Senast: LevelSkin
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 977
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel