Å så var det dags för julklapps"utdelning" på jobbet

Jag har funderat på det där med julklappar från jobbet och kommit fram till att om det är bra arbetsledning så spelar julklappar ingen roll. Julklappars symbolvärde aktualiseras när det fungerar dåligt på jobbet.
Så kan det vara men det kan också vara så att det inom vissa branscher finns få tillfällen för arbetsledningen att visa sin uppskattning för den enskilda anställdes arbete. Då får man ta de få chanser som står att finna.

Men säg nu att de anställda inte känner att deras arbete uppskattas. Vad kan då arbetsledningen göra för att avhjälpa problemet? Kanske byta ut de chefer som orsakat problemet, ha arbetsplatsträffar, medarbetarsamtal, se till att arbetsledningen är lättillgänglig för de anställd, när man delar ut julklappen så får man den personligen av sin chef/arbetsledning tillsammans med ett God Jul, osv.
När jag tänker efter så vet jag inte om jag vill ha julklappen utdelad av chefen över huvud taget. Det känns i så fall bättre om klappen ligger på skrivbordet på mitt rum när jag kommer på morgonen.

Så kan det vara men det kan också vara så att det inom vissa branscher finns få tillfällen för arbetsledningen att visa sin uppskattning för den enskilda anställdes arbete. Då får man ta de få chanser som står att finna.
Det har du rätt i. Då kanske julklappen får ett ännu större symbolvärde?

Jag kan bara minnas en gång då jag blev riktigt sur över en julklapp och det var när arbetsgivaren i en tid av omorganisation och nedskärningar gjorde det klassiska idiotdraget att dela ut "Vem snodde osten"(Who moved my cheese) till alla anställda. Jag hade redan läst den, vilket inte hade spelat någon roll med i princip vilken annan julklappsbok som helst.

Jag har också bara blivit irriterad en gång, fastän vi inte fick just den boken. Istället så lyckades min chef sälja in julklappen som jättefin och bra - vilket jag inte riktigt håller med om att 4 grillmarinader med kort datum är :up: :grin:

Jag har också bara blivit irriterad en gång, fastän vi inte fick just den boken. Istället så lyckades min chef sälja in julklappen som jättefin och bra - vilket jag inte riktigt håller med om att 4 grillmarinader med kort datum är :up: :grin:

Det var nog något av den bästa (sämsta) företagsjulklappen jag hört talas om! :rofl:

De gånger jag fått julklapp har det faktiskt varit vettiga saker även om de jag jobbat åt varit idioter. På första jobbet (lantbruk) fick jag en ostlåda och det är nog den bästa klappen jag fått (den chefen var inte en idiot).

Jag vill absolut inte ha en julkuk (oavsett dennes klamydiastatus) från någon annan än särbon :cautious:

Det är många som inte har ett skrivbord på sitt jobb.
Såklart. Dumt uttryckt av mig. Jag menade att det för mig skulle kännas bättre att inte få klappen av chefen direkt. Jag skulle inte gilla att bocka och tacka för chefen, för det är ju inte chefen som ger mig julklappen. Det är arbetsgivaren.

Eller.. jag har ju svårt med det där att få saker över huvud taget. Det kanske har med det att göra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka