Å så var det dags för julklapps"utdelning" på jobbet

Statligt anställd och utan julklapp. Fick dock käka julbord för en billig peng pga att myndigheten betalade största delen av summan. :)

Jag funderar på om julklappen och hur den delas ut och så vidare blir viktigare om jobbet i sig inte är så mycket mer än ett sätt att försörja sig? Jämfört med om jobbet i högre grad är en sorts personlig angelägenhet och engagemang?

Vi blir bjudna på julbord varje år, vilket jag tycker är trevligt. Det var dock trevligare för några år sedan, innan vår mindre avdelning slogs ihop med ett par andra till en större. De restauranger som nu rymmer oss allesammans är tråkigare, tex hotellrestauranger och liknande. Men det finns ju en poäng med att jobbets julbord äger rum vid ett tillfälle för alla.

Jag funderar på om julklappen och hur den delas ut och så vidare blir viktigare om jobbet i sig inte är så mycket mer än ett sätt att försörja sig? Jämfört med om jobbet i högre grad är en sorts personlig angelägenhet och engagemang?

Vi blir bjudna på julbord varje år, vilket jag tycker är trevligt. Det var dock trevligare för några år sedan, innan vår mindre avdelning slogs ihop med ett par andra till en större. De restauranger som nu rymmer oss allesammans är tråkigare, tex hotellrestauranger och liknande. Men det finns ju en poäng med att jobbets julbord äger rum vid ett tillfälle för alla.
Åååå :banghead:
Varje gång jag kommit fram till något, så kommer du och rör till allt igen. Jävligt irriterande :rage: och - bra... fast inte just nu i stunden :mad:

Hej!

Vi får julklappar på jobbet, än så länge har jag kunnat använda en av dom - en bok om självhjälp, den gick iaf att läsa. Annars får vi mest godis och jag brukar få kommentaren "ja, du kan säkert inte äta detta med du får det ändå" (jag är allergisk mot diverse ätbara saker).

Min mor fick utgånget kaffe ett år. Hon dricker inte kaffe, än mindre när det gått ut för över ett år sen:-).

Jag orkar dock inte bry mig om det där med julklappar nåt särskilt, får jag nåt jag inte kan äta ger jag det till sambo (eller förra medryttaren som älskade godiset jag fick) och så var det med det :-).

/Lavinia, inte så glad i julen alls.

Det tror inte jag. Jag tror det snarare beror på jobbets art. På vissa jobb går det tex inte att samla alla samtidigt och gå och äta julbord.

De flesta människor gillar att bli bekräftade och sedda. I vissa yrken är det svårare att bekräfta den enskilda anställda än vad det är i andra. På många arbetsplatser kommer det automatiskt med jobbet medan man i andra yrken måste jobba mer aktivt.

Har man ett dåligt arbetsklimat så kan julklappsutdelningen vara ett sätt att arbeta på problemet.

Jag älskar mitt jobb däremot kommer inte jobbet i första hand i mitt liv. Däremot om jag blev ekonomiskt oberoende så hade jag gärna jobbat som timmis bara för att jobbet i sig är roligt och pga den trevliga stämningen på jobbet.

Jag kan givetvis bara prata för mig själv men jag har svårt att tänka mig att jag är direkt unik på jobbet. Finns flertalet som jobbar på mitt jobb som även har det som hobby på fritiden.

Jag vet inte riktigt hur du menar, men om jag tänker tillbaka på arbete med dåligt arbetsklimat så hade jag blivit döförbannad om arbetsledningen hade försökt att fjäska allt till rätta genom mut-julklapp.
Nej så menar jag inte.

Som jag skrivit förut så självklart räcker det inte bara att dra på stort på julklappsdelen för att avhjälpa ett dåligt arbetsklimat.

Sen beror det lite på också vad för typ av problem man har och vilken typ av jobb det är. Skillnad på om det är på ett akutintag på ett sjukhus eller på IT-avdelningen på Volvo. Helt olika arbetsvillkor.

Men säg nu att de anställda inte känner att deras arbete uppskattas. Vad kan då arbetsledningen göra för att avhjälpa problemet? Kanske byta ut de chefer som orsakat problemet, ha arbetsplatsträffar, medarbetarsamtal, se till att arbetsledningen är lättillgänglig för de anställd, när man delar ut julklappen så får man den personligen av sin chef/arbetsledning tillsammans med ett God Jul, osv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka