Å så var det dags för julklapps"utdelning" på jobbet

Usch vilket tråkigt sätt att få sin julklapp på. Det kräver ju så lite ansträngning att i alla fall göra det lite personligt.
Jag hade faktiskt inte brytt mig alls hur jag fick min julklapp. Så länge man inte fick förtjäna dem i nån form av hungerspel så bryr jag mig inte :D

Jag inser mer och mer att jag har en utomordentligt bra arbetsgivare.
För mig är det många saker som påverkar om jag tycker att min arbetsgivare är bra eller inte. Just julklappsutdelning kommer långt ner på listan för mig.

Hej, här är julklapp och julbord avskaffat från ledningen. Helt och hållet för alla anställda. Utom möjligen ledningen, misstänker jag.
Det finns inte julklappspengar som ges till välgörande ändamål heller.
Men din arbetsgivare har väl väldigt stora sparkrav på sig?

Har aldrig tänkt att jag borde få julklapp given till mig i handen - som i en särskild ceremoni?

Det kanske beror på vilken relation man har till sin arbetsledning? Jag möter min närmaste chef dagligen, ledningen flera gånger i veckan. Då och då ger vi varann "varma leenden" om det finns anledning. Ibland säger någon av dem "vilket bra jobb du gjorde med [grej]". Det är uppskattning för mig.

Det kanske beror på vilken relation man har till sin arbetsledning? Jag möter min närmaste chef dagligen, ledningen flera gånger i veckan. Då och då ger vi varann "varma leenden" om det finns anledning. Ibland säger någon av dem "vilket bra jobb du gjorde med [grej]". Det är uppskattning för mig.

Samma här. Vi är dessutom knappa 20 personer allt som allt så det finns ingen direkt orsak att dramatisera saker och ting.

Tidningarna och fb;)
Jo.
Skämt åsido så visst är det så med sparkraven.
Och det ska inte vara en självklarhet med någon julklapp inom offentligt finansierad verksamhet.
Men det kan som anställd vara lite extra angeläget att få något slags uppskattning när man avser att minska antalet anställda men samtidigt är rätt tydliga med att arbetsmängden kommer att öka. Och när man minskar på "fotfolket" men inte i ledningsstrukturen.
Nåja, julklappen är minsta problemet.

Jag jobbar på ett multinationelltföretag som sätter in en viss summa per anställd till välgörenhet. Det tycker jag ärasbra!

I vår organisation så bjuds det på julbord och andra festligheter några gånger per år.
Träffar mina närmaste chefer nästan varje dag. Det är myspysstämning på vårt jobb men jag absolut inte kräva att de springer runt och delar ut paket ändå :p

Jag hade faktiskt inte brytt mig alls hur jag fick min julklapp. Så länge man inte fick förtjäna dem i nån form av hungerspel så bryr jag mig inte :D

För mig är det många saker som påverkar om jag tycker att min arbetsgivare är bra eller inte. Just julklappsutdelning kommer långt ner på listan för mig.
Det är en liten detalj i ett stort arbete att skapa trivsel på jobbet. När det är så många anställda så är det lätt att de som "jobbar på golvet" bara blir en anonym stor massa.

Vi går på gemensamt julbord, och en summa pengar per anställd skänks till UNICEF.

Förra året hade vi bokbord och alla fick välja en bok. Böckerna som blev över hamnade i biblioteket.

Har aldrig tänkt att jag borde få julklapp given till mig i handen - som i en särskild ceremoni?

Jag kan gissa att det egentligen inte handlar om julklappen utan om att visa lite uppskattning till sin personal genom ett leende och ett god jul :)

Det är en liten detalj i ett stort arbete att skapa trivsel på jobbet. När det är så många anställda så är det lätt att de som "jobbar på golvet" bara blir en anonym stor massa.
Fast hade jag varit Ts hade det inte gjort nån skillnad alls om de gett mig presenten personligen - hon har ju uppenbarligen så otroligt många andra saker att vara missnöjd med på jobbet.

Jag har jobbat på en arbetsplats där vi var som en stor massa bara, ett anställningsnummer men ingenting mer. Problemen där var långt mycket större än att vi fick hämta ut julklapparna i förrådet.

Fast hade jag varit Ts hade det inte gjort nån skillnad alls om de gett mig presenten personligen - hon har ju uppenbarligen så otroligt många andra saker att vara missnöjd med på jobbet.

Jag har jobbat på en arbetsplats där vi var som en stor massa bara, ett anställningsnummer men ingenting mer. Problemen där var långt mycket större än att vi fick hämta ut julklapparna i förrådet.
Som jag skrev förut. Det är en liten bit i ett större arbete. Många små bitar gör en stor sak.

Givetvis blir inget dåligt arbetsklimat bra bara för att man delar ut julklapparna på "rätt sätt". Men det kan vara en åtgärd tillsammans med andra små och enkla åtgärder att förbättra arbetsklimatet.

Det krävs ju oftast trots allt ganska små saker för att folk skall känna sig sedda och uppskattade. Har man ett bra arbetsklimat där det är lätt att få folk att känna att deras insats räknas så kanske det spelar mindre roll hur julklapparna delas ut.

Är dock arbetet av sådan art att individens arbete försvinner i det stora hela eller dåligt arbetsklimat så kan en mer personlig juklappsutdelning vara den där lilla pricken över i:et.

Har man ett bra arbetsklimat där det är lätt att få folk att känna att deras insats räknas så kanske det spelar mindre roll hur julklapparna delas ut.
Som sagt, jag tycker snarast att när jobbklimatet är dåligt så är det skit samma hur de ger mig min julklapp. Särskilt om det är såhär katastrofalt dåligt:

eller den avtalsenliga lönehöjningen som uteblivit senaste två åren för chefen dotter (som sköter lönerna) inte tycker det är hennes grej hålla redan på sånt

Det är mycket mycket mer som inte fungerar alls. Men chefen är en struts, och hans dottern är en bitch. Folk biter ihop för du har i alla fall ett jobb.

Och det var det jag menade. Arbetsplatsen där jag jobbade var bedrövlig. Hur vi fick julklapparna hade vi nog bara klagat över om vi blev fick dem fysiskt kastade i ansiktet på oss eller nåt, allt var så värdelöst oavsett.

Som sagt, jag tycker snarast att när jobbklimatet är dåligt så är det skit samma hur de ger mig min julklapp. Särskilt om det är såhär katastrofalt dåligt:

Och det var det jag menade. Arbetsplatsen där jag jobbade var bedrövlig. Hur vi fick julklapparna hade vi nog bara klagat över om vi blev fick dem fysiskt kastade i ansiktet på oss eller nåt, allt var så värdelöst oavsett.

Just eftersom arbetsklimatet var så dåligt så hade ju julklappsutdelningen kunnat vara en liten del i arbetet att försöka göra det bättre.

Självklart hade det inte räckt med att bara göra värsta grejen av julklappsutdelningen och tro att det hade räckt så.

Men som en liten del i ett stort arbete hade det kunnat skapat ett bättre arbetsklimat.

Aldrig fått någon julklapp när jag varit anställd, vi har fått julbord och det räcker gott och väl.

På ett jobb fick vi influensa vaccin samt vaccination mot lunginflammation istället för julklappar, var mycket bättre för både dom anställda och för företaget än någon random opersonlig julklapp.

Jobbar pa stort (10 000+) foretag, och vi fick forra aret (och ryktet sager att det blir samma iar) fatt en liten presentlada pa skrivbordet nagra dagar innan jul - forra aret med en skrivbordskalender, chocolad, mince pie och sakert ngt mer, men relativt litet och modest, men anda en trevlig liten grej. Funkar fint hos oss!

Hade nog varit annu gladare om ledningen skankt pengar till valgorenhet, men da vi redan stodjer en del valgorenhet tror jag det hade blivit en del gruff fran personal "Visst ska man ge till valgorenhet, men en juklklapp kan man val anda fa?!".

Pa TS jobb verkar det vara en hel del mer faktorer an julklappsutdelande som bidrar till dalig stamning, men visst maste man fa ventilera!

Jag kan bara minnas en gång då jag blev riktigt sur över en julklapp och det var när arbetsgivaren i en tid av omorganisation och nedskärningar gjorde det klassiska idiotdraget att dela ut "Vem snodde osten"(Who moved my cheese) till alla anställda. Jag hade redan läst den, vilket inte hade spelat någon roll med i princip vilken annan julklappsbok som helst.

Senast ändrad:
Jag kan bara minnas en gång då jag blev riktigt sur över en julklapp och det var när arbetsgivaren i en tid av omorganisation och nedskärningar gjorde det klassiska idiotdraget att dela ut "Vem snodde osten"(Who stole my cheese) till alla anställda. Jag hade redan läst den, vilket inte hade spelat någon roll med i princip vilken annan julklappsbok som helst.
:D
Förlåt att jag skrattar men det där var verkligen ett stolpskott till julklapp.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka